    From: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rekuperator i WM kilka pytan ...
    Date: Fri, 18 Nov 2011 01:09:57 -0800 (PST)
    <j9r3g5$gko$1@inews.gazeta.pl> <j9roin$o27$1@inews.gazeta.pl>
    <j9rssn$8ie$1@inews.gazeta.pl> <j9s126$lon$1@inews.gazeta.pl>
    <a...@s...googlegroups.com>
    <j9s3vk$1gd$1@inews.gazeta.pl>
    <2...@m...googlegroups.com>
    <6...@a...googlegroups.com>
    <j9sg1o$r9f$1@inews.gazeta.pl> <op.v4z1vfh71cvm6g@lap>
    <ja2frv$ajp$1@news.onet.pl> <ja2s2t$bm5$1@inews.gazeta.pl>
    <ja2tp2$jcn$1@news.onet.pl>
    <8...@g...googlegroups.com>
    <op.v43xebbf1cvm6g@lap>

    > To nie jest prawda. Wietrzenie wg norm powoduje realne straty ciepła
    > i dyskomfort zimnego nawiewu, reku odzyskuje ciepło i poprawia komfort.

    To chyba normalne że wietrzenie powoduje straty ciepła ...
    Trzeba albo pogodzić się z pewnymi stratami ciepła albo mieszkać w
    smrodzie , w wilgoci i dawać mieszkać grzybom i pleśni ...
    Nic nie ma za darmo ...

    Ja codziennie wietrzę pokoje , dodatkowo w kilku pokojach (sypialnie)
    są roszczelnione okna. Jak wprowadziłem się w sierpniu to miałem
    wilgotnośc 90-99% , obecnie waha się pomiędzy 55 a 65% więc jest już
    coraz lepiej ..

    > 2. Koszty instalacji, jeżeli się projektuje ją przed budową to można je
    > znacznie zmniejszyć
    > bo się nie buduje kominów wentylacyjnych, wiadomo jest taniej.

    U mnie może by było trochę taniej , ale u mnie dom ma tylko jeden
    komin. Komin i tak by musiał by być bo potrzebne są 2 kanały spalinowe
    i musiałby by byc minimum jeden kanał wentylacyjny dla kotłowni , bo
    WM nie wolno instalować w kotłowni zasilanej paliwem stałym ...
    W łazience mam "kominek wentylacyjny" w dachówce ...
    Więc w moim przypadku nie mógłbym zrezygnować z komina , no może
    zbudowac trochę mnieszy bez dwóch szybów wentylacyjnych ...

    > 3.Centrala, są już oszczedne gdzie można za prąd płacić mało np Adama, a
    > uzyskać wysoką
    > sprawność, przy czym cena nie jest porażająca.

    Tyle że Luna która była by odpowiednia dla mojego domu kosztuje 1200zł
    a te lepsze kosztują od 4 tysięcy wzwyż ...
    Jakby nie patrzyć są ponad minimum 3x droższe ...
    Chodzi aby jak najmniej wydać a mieć jak największy zysk ...

    > 4. Zyski, można łatwo policzyć znanym programem OZC, i nie są to zyski
    > papierowe
    > ale konkretne oszczędności, które im jest zimniej tym są większe.

    To są papierowe zyski , bo OZC nie liczy mostków a każdy dom ma
    mostki ...
    No chyba że ktoś sam dom budował i robił wszystko sam , bo patrząc z
    jaką "dokładnością" wykonują prace "fachowcy" to aż się nóż w kieszeni
    otwiera ...

    > Ostatnia rzecz, w sieci można znaleść opisy z realizacji domów tzw
    > 3litrowych i pasywnych,
    > poczytajcie czy chociaż jeden z nich jest bez reku, nie nie ma bo wtedy
    > nie będzie
    > oszczędny czy pasywny, po prostu się inaczej nie da.

    Ja nie wyobrażam sobie mieszkać w domie pasywnym. Wiem na własnym
    doświadczeniu że np. jak grzejniki wyłączy się to po chwili mimo że w
    domu jest ciepło to odczuwamy zimno ...
    Aby człowiekowi było ciepło i czuł ciepło musi nonstop odbywać się
    promieniowanie ciepła ...
    W pasywnym który nie ma żadnego źródla ciepła tego komfortu nie będzie
    a życie w super szczelnym termosie to chyba nie to ...
    A pasywny w którym z założenia nie ma źródła ciepła rekuperator zrobi
    więcej szkód bo nawet delikatna strata ciepła która nie zostanie
    uzupełniona spowoduje spadem temperatury ...