    From: Robert G <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solar po roku 3235kWh
    Date: Wed, 02 May 2012 11:44:43 +0200

    Użytkownik RadekNet napisał:

    > Mozesz podac jak to wyliczyles?

    Tak mogę... podawałem to już wielokrotnie.
    Skoro jednak chcesz...
    Załóżmy, że instalacja solarna wyniesie mnie 8 tys po uwzględnieniu
    pseudodotacji - tyle by wyszło po kalkulacji, jaką przedstawił mi
    zajmujący się tym instalator, to wychodzi, że gdybym na eksploatację
    sezonowo wydawał 50 zł, to owe 8 tys zwróciłoby mi się po 10 latach.

    Obecnie spalam ok pół tony węgla - czy ekogroszku jak kto woli - na
    sezon letni, co kosztuje mnie niecałe 400 zł wliczając w to koszty prądu
    do działania urządzeń.

    Skoro tak, to żeby łącznie wydać owe 8 k na grzanie wody latem, musi
    upłynąć właśnie 20 lat.

    Kocioł i tak mam i nic już nie dokupuję. Solar musiałbym kupić i
    zainstalować, zatem jest to wydatek extra, czyli dodatkowy :-).

    Po zbilansowaniu tych dwóch sytuacji okazuje się, że za 10 lat zwróciłby
    mi się solar. Liczę tylko okresy letnie, kiedy nie trzeba ogrzewać domu.
    Poza tymi okresami zużycie węgla na podgrzewanie CWU jest na tyle małe,
    że nie ma sensu go brać pod uwagę i wliczać w oszczędności, ale jak ktoś
    bardzo chce, to można.

    Dla mnie wydawanie dodatkowych 8 tys tylko po to, żeby mieć na dachu
    szpanerski gadżet, to bez sensu. Na nadmiar kasy nie cierpię.

    Do Marka... :-) żeby już nie rozmywać wątków.
    Korozja kotła zachodzi, kiedy pracuje on długotrwale przy niskich
    temperaturach, poniżej temp kondensacji, kiedy zjawisko występuje
    chwilowo, to efekt ten można pominąć, zwłaszcza, że jak się kocioł
    nagrzeje, to osiąga temperatury dużo wyższe od temp 57 stC na powrocie,
    a kiedy się go wygasza, to otwieram drzwiczki i naturalny ciąg kominowy
    komory kotła wysusza gdyby nawet się coś tam miało wykroplić. Nie
    wykrapla się jednak przy gaszeniu, bo zanim temp spadnie, to już nie ma
    ognia i spalania na palenisku.
    A teraz co do Twojego siedzenia jak masz 80 lat...
    Wiesz, ja mam rodzinne układy takie, że raz na miesiąc to ktoś mi w
    okresie letnim ten zasobnik zasypie, a i popiół wybierze. Nie obawiam
    się zatem, że będzie to, albo owo. Jednak deliberować teraz, co będzie
    za 40 lat, to trochę bez sensu, bo technologie mogą się tak rozwinąć, ze
    ani moje palenie węglem, ani Twoje solary plus gaz mogą nie być w
    użyciu... :-P Trochę za długa to perspektywa, żeby miało sens takie
    dywagowanie.

    pozdr
    Robert G.