    From: "Jackare" <...@s...de.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solary opłacalne czy nie re: zbiornik ciepłej wody
    Date: Thu, 2 Jul 2009 19:58:49 +0200

    > 2. /sprawdzony/
    > Bojler na prąd 80 litrów to koszt ok. 800 złotych.
    Ale to bojler tzw "firmowy" który będzie się różnił od innych głównie
    naklejką i czasami kształtem.
    Chyba że mówimy o bojlerze poziomym - wtedy ceny takie są i już.
    Bojlery pionowe o pojemności 80 l kosztują w castoramie:
    - polskiej firmy LEMET 328 zł
    - marki REGENT (polskie albo włoskie toto jest) 358 zł
    - 100-120 litrowy ELEKTROMET kosztuje 458 zł

    wszystkie mają emaliowane zbiorniki z 5 letnią gwarancją i ochronę anodową,
    tak więc do 800 zł jeszcze trochę zostaje.

    U mnie przy twardej wodzie niosącej sporo piasku a więc powodującej
    przyspieszoną korozję bojlery wytrzymują 5-7 lat. 7 lat wytrzymał ostatni
    bojler z nieistniejącego już mysłowickiego ZELMECHu z ocynkowanym
    zbiornikiem. Wcześniejszy tej samej firmy ze zbiornikiem emaliowanym
    wytrzymał niecałe 6 lat. Teraz mam Regenta. Zobaczymy co będzie. W mniej
    wiecej tym samym czasie zlikwidowałem u mojej mamy stary gazowy termet 0089
    i zainstalowałem bojler LEMET 60 l.
    Zużycie ciepłej wody a więc i prądu mam obarczone dużym współczynnikiem
    marnotrawstwa bo kuchnię - najbardziej oddalony od bojlera punkt poboru wody
    ma oddaloną od bojlera o jakieś dwadzieścia kilka metrów rury w ścianie, na
    znacznej długości nieizolowanej, tak więc włączenie ciepłej wody w kuchni
    "na chwilę" skutkuje tym że ciepła woda idzie w rury i oddaje ciepło
    ścianie, w kuchni zlewam zimną, zaś odkręcenie ciepłej tak by była ciepła
    wymaga wylania znacznej ilości wody aby po pierwsze wylać z rur zimną wodę a
    po drugie nagrzać je wodą ciepłą na tyle by zniwelować chłodzenie przez
    ściany.
    Nie płacę dużych rachunków za prąd zważając na to że mamy małe dziecko (dużo
    i często pierzemy) a moja żona ma specyficzne potrzeby kąpielowe (wieczorem
    kąpie się "normalnie" a rano myje włosy więc też się kąpie normalnie w
    kabinie. Nie mam dwóch taryf, często idzie pralka, czajnik jest elektryczny,
    używamy mikrofalówki, nierzadko piekarnika elektrycznego. Większą część doby
    jest włączone jedno lub dwa radia bo lubię słuchać. Jeżeli płacimy
    miesięcznie 140-150 zł to narzekamy że już jest dużo. 90-115 zł to taka
    srednia norma.
    --
    Jackare