    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Temat solarny, spostrzezenia.
    Date: Wed, 27 Oct 2010 08:49:49 +0200

    news:ia7llc$c2m$1@news.onet.pl...

    > Nowoczesny kociol "chodzi" praktycznie caly czas w jakimkolwiek trybie
    > grzewczym, wiec tu problemu nie ma. Przerobic bedzie trudno, bo to zwykle
    > pompy modulowane ale zdaje sie potrzeby takiej nie bedzie.

    > CWU tylko jak zadana temp. nie zostanie osiagnieta, wiec to praktycznie
    > nie problem.

    Niestety ale nie. Mój kocioł, nie najnowszy ale i nie taki stary ma zawór
    trójdrogowy który jak napisałem pozostaje po skończeniu cyklu w pozycji
    takiej jak był ustawiony do CO albo do CWU niezależnie czy osiągnął czy nie
    temp zadaną.

    > Wlasnie tu bedzie podgrzewany powrot. Sytuacja o tyle lepsza, ze
    > nieuzytkowe temp. dla podlogowki staja sie uzytkowe dla kotla.
    To jest faktycznie zaletą co napisałeś. Ale co zrobic z tym zaworem
    trójdrogowym znajdującym się w pozycji CWU a akurat okaże się że kocioł nie
    będzie musiał się załączyć gdyż temperatura w pomieszczeniach (sterownik
    pokojowy) mu na to nie zezwoli a solary natomiast będą miały wystarczającą
    temperaturę aby ich ciepło wpuścić w podłogówkę?
    Zaworu ruszyć się nie da gdyż, obracany jest silnikiem krokowym z
    elektroniki pieca więc pozostaje mi zrezygnować z tych chwil o których
    piszesz czyli temp solarów wyższa niż spodziewania temperatura powrotu z
    podłogówki więc solar będzie grzał wstęnie dla kotła. Zresztą jak widzisz
    zbyt dużo zależności temperatur do upilnowania.
    Jest jeszcze jeden argument. Mój sterownik solarny ma wejście na trzeci
    czujnik i możliwość kontrolowania dodatkowo drugiego obiegu grzewczego jakim
    jest basen, drugi zbiornik lub zupełnei niezależnie. Chcę tą właściwość
    sterownika solarnego wykorzystać aby nie było konieczności budowania lub
    kupowania innych dodatkowych układów. Niestety ale sterownik nie pogada z
    kotłem więc sposób grzania będzie w prostym układzie jako odrębny obwód
    grzewczy a nei jako powrót kotła.

    > Tam zdaje sie jest klapka odcinajaca komin jak nie grzeje. Atmosferyczny
    > to juz problem tak czy tak.

    Nie wiem czy jest klapka czy tylko sam wentylator jest włączany
    Mój jest atmosferyczny i ciepło potrafi spieprzac ta drogą o czym się
    przekonałem. Potrafiło wywiać sporo ciepła ze zbiornika gdy uszkodził mi się
    zawór zwrotny na wężownicy do kotła i ruszała grawitacyjnie w obiegu przez
    kocioł zawsze kiedy skończył się cykl grzania CWU a pozwalał mu na to
    przestawiony właśnie zawór trójdrogowy który pozostawał w tej pozycji tak
    długo aż nie zaszła potrzeba grzania CO.

    Marek