    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Usuniecie kilku jetek
    Date: Thu, 26 Nov 2009 03:14:06 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    Tornad, wybacz, ale z całym szacunkiem dla Twojego dużego doświadczenia -
    > tym razem po prostu nie masz racji. Po pierwsze - ta dolna belka nie ma
    > aż tak dużego znaczenia dla pracy jętki, bo obecnie i niedawno stawianych
    > dachach najczęściej w ogóle jej nie ma.
    No to jestem zacofany... Obawiam sie tylko o to, ze raz na 50 lat w takich
    domach sciany moga popoekac. Nie ma sily, tzn krokwie dachu jetkowego przenosza
    sily podluzne i one na tej podwalinie czy wiencu daja skladowe poziome, ktore
    tez moge liczyc w setkach kN czyli dziesiatkach ton. Nie wyobrazam sobie aby
    najlepiej zbrojony i zakotwiony wieniec nie ugial sie znaczaco w poziomie
    rozpierany podnosnikami hydraulicznymi po kilka ton kazdy a tyle ich ma byc
    ile par krokwi spietych u gory jetkami.

    Po drugie - wprawdzie projektuję
    > budynki większe od domków mieszkalnych, ale wśród nich trafiają się też
    > konstrukcję jętkowe ( tiny.pl/nf3q ).
    Zagladnalem, przegladnalem i gratuluje, takim porfolio mozna sie pochwalic.

    Rzuciłem okiem na kilka obliczeń z
> [...]
    >    max. rozciąganie od wiatru: 3,75 kN - znów sam wiatr bez innych obc.
    >    ściskanie z kombinacji obliczeniowych: od 28 do 40 kN.
    >
    > 3) Dach jętkowy rozpiętości 12m, nachylenie 40°:
    >    max. rozciąganie: - rozciąganie w ogóle nie występuje, nawet od wiatru.
    >    max. ściskanie z kombinacji: 25 do 61 kN
    >
    > 4) Dach jętkowy rozpiętości 17,6m, nachylenie 20°
    >    max. rozciąganie: 8,35 kN - sam wiatr
    >    ściskanie w kombinacjach: od 39 do 120 kN.
    >
    > Chcę podkreślić, że nie wybierałem wyników bardziej potwierdzających to,
    > że jętka jest głównie ściskana - wziąłem po prostu 4 kolejne projekty z

    Dobra, wezmy pierwszy lapszy z brzegu czyli ostatni, 4).
    Bylbym wdzieczny, zreszta zapewne nie tylko ja, gdybys podal rzecz
    najwazniejsza; jakie sily poziome rozpierajace sciany, na ktorych te krokwie
    stoja, one daja przy obliczeniowych wartosciach obciazen.
    No i nie wiem na jakiej wysokosci sa te jetki, przypuszczam, ze na
    standardowej 2/3 wysokosci dachu.
    I czy rzeczywiscie nie ma tam zadnych platew, stolcow, kleszczy, zastrzalow
    czy innych elementow jak sciagi, czy tez tych "dolnych belek" tylko same
    krokwie i jetki? Nieslychane.
    Pzdr.
    Tornad