    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Usuniecie kilku jetek
    Date: Thu, 26 Nov 2009 17:38:22 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > internet nie byl tak powszechny, ale wg. wszystkich papierowych opracowan
    > jakie czytywalem jetka byla zawsze elementem sciskanym, inaczej dziala
    > niezgodnie z przeznaczeniem.
    > W linku ktorym przytoczyles jetka rowniez okreslona jest jako element
    > prznoszacy naprezenia sciskajace.
    > Oczywiscie moze byc tez rozciagany, ale to skutek innych bledow a nie
    > przeznaczenie.

    > Prawda, ale z drugiej strony jest cisnienie wiatru ktore jakby dociska te
    > polac do sciany kolanowej i powoduje ugiecie krokwi. To ugiecie przenoszone
> [...]

    Dzis sie zagalopowalem, stare portki ubralem, jak mnie w nich zona zobaczyla
    to o malo w leb nie dostalem. Mialem isc do roboty konczyc nabijanie szyngli
    na dachu oczywiscie, a tu dzis swieto. Takie hamerykanskie; Dzien
    Dziekczynienia obchodzony tu w kazdy czwarty czwartek listopada. A to na
    pamiatke tego, ze pewna grupa uciekinierow religijnych z Europy, ktora tu w
    latach pionierskich zawitala, przezyla tylko dlatego, ze tubylcy "Indianie"
    sie nad nimi zlitowali i przyniesli im wypasionego indyka.
    Wiec z koniecznosci siedze w domu, bo jak bym sie na tym dachu w takie swieto
    tlukl to zapewne sasiedzi na policje by zadzwonili, mnie by skuli i 48 godzin
    mialbym jak w banku.
    W tym co piszesz jest duzo racji; troche mieszasz piszac o platwiach bo to
    jest zupelnie inna konstrukcja, w ktorej krokwie sobie spokojnie leza jak
    normalne belki wolnopodparte, tyle ze na ukos.
    Masz racje piszac, "Opracowania mowia, ze jednak sciskana i ja tego sie
    trzymam".
    Ale te opracowania wlasnie mnie wqrwiaja. Ktos jak maly Jasio gdzies kiedys
    tak napisal a rozne panie typu Kist jak papugi to przepisuja glebiej sie nad
    tym nie zastanawiajac.
    Wiec owszem te jetki w normalnych warunkach pracuja tak jak to piszesz i Ty
    sie tego trzymasz. Ale jak pislem w odpowiedzi Komus tutaj, nalezy przewidzic,
    ze te normalne warunki sie od czasu do czasu zmieniaja i powstaja inne,
    nazwijmy je ekstremalne i kazdy projektant musi je uwzgledniac.
    Nie bede sie wiecej rozpisywal za to "podepre" sie znow "Hameryka".
    Zatem zamiast walic dzis mlotkiem karpenterskim w te papiaki na dachu, latwo
    znalazlem co na ten temat pisza tubylcy.
    Cytuje dwa zdania, cos w rodzaju definicji i przeznaczenia tych jetek, przez
    tubylcow "collar tie" zwanych.

    Wind blowing across a gabled roof causes an incredible upward pressure similar
    to the pressure over an airplane wing. Collar ties have traditionally been
    installed near the peak to hold the framing together in a wind.

    Sama nazwa "collar" oznacza obroze. Tie zas to wiazadlo. Czyli rozumiem to
    jako obroza wiazaca.

    A to moje tlumaczenie, moze nie najlepsze ale zawsze.
    Wiatr wiejacy na wprost polaci dachowej powoduje powstawanie "incredible"
    czyli niewiarygodne, nieprawdopodobne podcisnienie skierowane do gory na
    przeciwleglej stronie polaci dachowej podobnie jak podcisnienie na gornej
    czesci skrzydla samolotu. Jetki sa tradycyjnie instalowane na jednej trzeciej
    wysokosci dachu od jego szczytu do utrzymania krokwi w kupie w czasie silnego
    wiatru.

    Na innym linku

    http://qcfocus.com/construction-glossary-definition/
    collar-tie

    Znalazlem taka definicje jetki:

    ...a horizontal member near the top (peak) of a trussed rafter system attached
    to each opposing rafter to prevent their spreading. Collar ties are typically
    installed in the upper third of the roof height.

    .. jest to poziomy "czlonek" czyli czesc skladowa, montowana niedaleko szczytu
    w systemie krokwi, laczaca ja z druga przeciwlegla krokwia dla zabezpieczenia
    ich przed rozjechaniem. Jetki sa typowo instalowane na trzeciej czesci
    wysokosci dachu liczac od gory.

    Slowo "spreading" wg slownika oznacza rozprzestrzenianie sie, rozszerzanie.

    Czyli to "popiera" moje tezy, ze glownym celem tych jetek, jest
    zabezpieczenie pary krokwi przed rozszerzeniem sie a nie ich podpieraniem i
    zmniejszaniem ich ugiec.
    Owszem one to tez czynia, dlatego nazwalem je wczesniej bardzo sprytnym
    elementem; zgodzilem sie z Toba polowicznie, ze one pracuja na sciskanie. Tyle
    ze w normalnych warunkach ale wlasciwym ich przeznaczeniem jest to, co
    napisane powyzej.
    Pzdr.
    Tornad