  • Date: Fri, 27 Nov 2009 19:17:13 +0100
    From: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Usuniecie kilku jetek

    Przepraszam że dopiero teraz - wczoraj porobiłem obliczenia, ale nie
    miałem czasu powrzucać je na serwer i skomentować.

    Tornad pisze:

    > Ale te opracowania wlasnie mnie wqrwiaja. Ktos jak maly Jasio gdzies kiedys
    > tak napisal a rozne panie typu Kist jak papugi to przepisuja, glebiej sie
    > nad tym nie zastanawiajac.

    Nie wiem jak jest w Hameryce - może dachy projektuje sie w oparciu
    o jakieś opracowania i tabelki. W Polsce każdy dach powinien być
    przeliczony i ten kto go liczy, ponosi za konstrukcje osobistą
    odpowiedzialność, do więzienia włącznie.

    > Wiatr wiejacy na wprost polaci dachowej powoduje powstawanie "incredible"
    > czyli niewiarygodne, nieprawdopodobne podcisnienie skierowane do gory na
    > przeciwleglej stronie polaci dachowej podobnie jak podcisnienie na gornej
    > czesci skrzydla samolotu. Jetki sa tradycyjnie instalowane na jednej trzeciej
    > wysokosci dachu od jego szczytu do utrzymania krokwi w kupie w czasie silnego
    > wiatru.

    To są warunki amerykańskie, które nie bardzo przystają do warunków w
    Polsce... W Polsce raczej nie zdarzają się tornada i wiatry są zapewne
    znacznie słabsze - za to są spore opady śniegu. Obciążenie śniegiem
    może przekroczyć 200 kg/m2 - obciążenie wiatrem (podrywanie) rzadko
    przekracza 100 kg/m2 nawet na dość wysoko położonych terenach. Dachy
    też są raczej dość ciężkie, a na dodatek tam gdzie sa silne wiatry
    (w górach) dachów płaskich, najbardziej narażonych na podrywanie,
    raczej się nie stawia.

    > Czyli to "popiera" moje tezy, ze glownym celem tych jetek, jest
    > zabezpieczenie pary krokwi przed rozszerzeniem sie a nie ich podpieraniem
    > i zmniejszaniem ich ugiec.
    > Owszem one to tez czynia, dlatego nazwalem je wczesniej bardzo sprytnym
    > elementem; zgodzilem sie z Toba polowicznie, ze one pracuja na sciskanie.
    > Tyle ze w normalnych warunkach ale wlasciwym ich przeznaczeniem jest to,
    > co napisane powyzej.

    Nie w Polsce. Jeżeli w Ameryce są takie "incredible" wiatry, a dachy
    są lekkie - może się zdarzyć, że jętka tak będzie pracować. W Polsce
    jętka pracuje przede wszystkim zmniejszając zginanie krokwi.

    W katalogu http://www.drewno-klejone.com/pub/ wrzuciłam kilka przykładów
    obliczeń. Obliczenia przeprowadziłem dla 2 strefy śniegowej (niezbyt
    wielkie obciążenia śniegiem) i dla 3 strefy wiatrowej (największe
    obciązenia wiatrem). Tak naprawdę w Polsce niewiele jest takich terenów,
    ale niech tam, dla potrzeb przykładu można przyjąć jakieś okolice
    Bielska-Białej, dla których byłyby takie mniej-więcej warunki.

    Na wykresach FX ściskanie jest zaznaczone kolorem niebieskim,
    rozciąganie - żółtym. Na wykresach MY zielony - to zginanie w dół,
    fiołkowy - zginanie w górę (np. od podrywania wiatru). Umieściłem obok
    siebie wykresy dla dachu z jętką i bez jętki. Wystarczy na nie spojrzeć,
    by nie mieć wątpliwości jak jętka działa: w większości dachów zapiera
    krokiew o krokiew z drugiej strony i "wypycha" je na zewnątrz,
    zmniejszając ich zginanie, a w efekcie deformację.

    Przykłady 1 i 2 to typowe polskie dachy: o spadku 44° i 32° (a więc nie
    narażone na zbyt wielkie podrywanie wiatrem), pokryte stosunkowo ciężkim
    dachem, czyli najbardziej typowe). Przykład 3 i dalsze to dach o spadku
    20° (najgorszy spadek z punktu widzenia wiatru: w jednym wariancie
    wiatru jeszcze występuje docisk, w drugim - już jest maksymalne możliwe
    podrywanie). Przykład 3 to dach płaski z lekkim pokryciem na terenach
    nizinnych - jak widać, wciąż jętka jest tylko ściskana. Mogłaby być
    rozciągana tylko gdyby wiat podrywał dach nie pokryty, a taki przypadek
    nie może mieć miejsca, chyba że w trakcie budowy 1 połać byłaby pokryta
    deskowaniem, a druga jeszcze nie i zerwała sie wichura. Przypadki 4, 4a
    i 4b - to dach o spadku 20° przeniesiony na wysokość 600m nad poziomem
    morza, czyli tam gdzie są znacznie większe wiatry, w dodatku pokryty
    lekkim poszyciem, w wariancie 4a - nawet bez ocieplenia (np. ocieplenie
    na stropie). I dopiero przy takim dachu można mówić o rozciąganych
    jętkach. Tyle że w Polsce na terenach wyzynnych stawia się raczej strome
    dachy... W katalogu jest też projekt z rozciagana jętka, co do którego
    przedwczoraj pochrzaniłem kierunki działania sił. Łatwo zgadnąć dlaczego
    ta jętka jest rozciagana: ona po prostu pracuje jak ściąg, bo nie ma
    w tej konstrukcji żadnej dolnej belki, a jedna z podpór ma możliwość
    swobodnego przesuwu.

    Pozdrawiam,
    --
    Łukasz