eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniekosiarka spalinowa - traktorek - czy kosiarka listowa › Re: kosiarka spalinowa - traktorek - czy kosiarka listowa - a może OWCA ?
  • Data: 2018-08-08 10:13:16
    Temat: Re: kosiarka spalinowa - traktorek - czy kosiarka listowa - a może OWCA ?
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 08 Aug 2018 08:57:07 +0200, Marek wrote:

    > Czyli dokładnie ta rasa, do której podałeś tego francuskiego linka?

    Tak. Jestem hodowcą owiec Soay, link był do mojej strony.

    > Czy oprócz braku strzyżenia to jakie zabiegi pielęgnacyjne są wymagane i
    > jak często?

    Niektórzy lubią odrobaczać raz do roku. Ja tego nie robię, chyba że w
    ekstremalnych przypadkach (widzę że owca jest faktycznie wychudzona i
    analiza koprologiczna wykazuje obecność jaj w ponadprzeciętnej ilości).

    Owce mają sobie naturalnie radzić z pasożytami, tak jak to robiły od
    milionów lat. Nie chcę ich od tego odzwyczajać albo co gorsze, uczyć
    pasożytów na co mają się uodparniać. Jeśli powierzchnia terenu jest
    wystarczająca i owce nie muszę siedzieć ciągle w tym samym miejscu to z
    reguły nie ma potrzeby odrobaczać.

    Z tym brakiem strzyżenia to jest prawda w 100% tylko dla baranów - u
    owiec może się zdarzyć że co niektóre mogą mieć z tym trudności (patrz
    moja poprzednia wiadomość w tym wątku). Tzn. to dotyczy owiec Soay. U
    owiec Kameruńskich nie wiem jak jest dokładnie.

    Wymaganym zabiegiem natomiast jest "robienie kopyt", czyli coroczna
    pielęgnacja racic. Racice rosną cały czas, tak jak nam paznokcie. Kiedy
    zwierzęta żyją na podłożach skalnych to nie ma problemu bo racice
    ścierają się z biegiem czasu. Ale działki mało kiedy mamy skaliste, więc
    racice rosną za szybko (tzn. ścierają się za wolno), dlatego, aby uniknąć
    kulejących owiec lub w ekstremalnych przypadkach ataku zgnilizny racic
    należy raz do roku skontrolować racice i dociąć je do właściwych
    rozmiarów i prawidłowego kształtu. To samo zresztą dotyczy kóz, koni,
    krów, osłów itd. Docięcie racic u moich ~30 owiec zajmuje mi 2 dni
    rocznie.

    Do tego dochodzą oczywiście wszelkie problemy zdrowotne które mogą
    wymagać konsultacji weterynaryjnej. Owca to żywa istota więc może
    zachorować na milion różnych rzeczy, z tym że w przypadku owiec Soay to
    raczej anegdotyczne sytuacje. To jedna z zasadniczych różnic między owcą
    feralną (jaką jest m.in. Soay) a owcą hodowlaną. Ta ostatnia została
    upośledzona przez nas poprzez kilka tysięcy lat sztucznej selekcji.

    > Możesz podać jakiś namiar do siebie na priv?

    Na stronie soay.fr jest dział "Contact" - cokolwiek tam wpiszesz, dojdzie
    do mnie. :)

    Mateusz