    From: Piotr <s...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: odśnieżanie
    Date: Wed, 21 Oct 2009 05:38:02 -0700 (PDT)
    <hatfoe$6sr$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hatgn6$tsa$1@news.onet.pl>
    <c...@d...googlegroups.com>
    <s...@t...ceti.pl>
    <b...@g...googlegroups.com>
    <s...@t...ceti.pl>
    <e...@w...googlegroups.com>
    <s...@t...ceti.pl>
    <2...@o...googlegroups.com>
    <hbme41$nr3$1@news.onet.pl>
    <0...@b...googlegroups.com>
    <hbmpal$rb2$1@news.onet.pl>
    <5...@p...googlegroups.com>
    <hbmtg7$mvs$1@atlantis.news.neostrada.pl>

    On 21 Paź, 14:04, krys <k...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale wtedy płaciłby każdy, tak, jak każdy korzysta z chodnika. A stan na dzis
    > jest taki, że korzystaja wszyscy, a odśniezac muszą pod groźbą mandatu tylko
    > ci nieszczęśliwcy, którzy mają pecha mieć posesję graniczacą z chodnikiem.

    Zdaje się, że w miastach trudno znaleźć posesję, przy której nie
    byłoby chodnika. Więc problem polega raczej na tym, że nie wszędzie
    jeszcze są chodniki.

    > Masz rację, ale pociagnijmy to dalej - właściwie to i państwu nie ma sensu
    > płacić, i tak wszystko musimy zrobić sami. To po co nam gmina/państwo?

    Gmina i państwo są po to, że niektóre rzeczy łatwiej zrobić wspólnie.
    Oczywiście zawsze są dyskusje na temat tego, co lepiej samemu, a co
    lepiej wspólnie. Wiele z nich (wojsko, zdrowie, policja itd.) nie leży
    w polu zainteresowania tej grupy, więc nie będę ich poruszał.
    Natomiast wspólnie łatwiej odśnieżyć drogi, bo robi się to maszynowo -
    jest więc sens zrzucić się (poprzez gminę) na firmę, która to zrobi.
    (choć wydaje mi się, że gdzieniegdzie w Finlandii drogi odśnieżają
    sami mieszkańcy, nie jestem jednak tego pewien). Wiem też, że w
    niektórych dużych miastach w Kanadzie chodniki odśnieża gmina, bo
    mieszkańcy nie mieliby co zrobić z takimi ilościami śniegu - trzeba je
    wywozić.Ale decyzja o tym, czy robi się wspólnie, czy samemu, zawsze
    ma podstawy praktyczne.
    Moje argumenty nie dotyczą więc istoty: wiadomo, że chodniki powinny
    być odśnieżone. Dyskusja dotyczy tylko tego, czy będzie skuteczniej,
    jeśli ludzi zrzucą się na firmę, czy jeśli zorganizują odśnieżanie
    indywidualnie.

    > Przed swoim domem to ja sobie osobiście odśnieżam wtedy, kiedy mi to pasuje.
    > I guzik komu do tego, że na ulicę wychodzę nad furtką, bo dotąd śniegu
    > nawiało. A gminny chodnik odśnieżać musisz bez względu na to, czy jesteś
    > osiemdziesiecioletnią starowinką, czy młodym gniewnym spędzającym zimę w
    > ciepłych krajach - jedynym wyznacznikiem jest posiadanie posesji graniczącej
    > z chodnikiem.
    "Przed domem" - miałem na myśli oczywiście "przed posesją". Ani
    staruszka, ani młody gniewny nie mają obowiązku obowiązku odśnieżać.
    Mają tylko obowiązek utrzymania w odpowiednim stanie. Jak to zrobią,
    to już ich sprawa. Jeśli staruszka mieszka w bloku, to przecież też na
    to płaci, prawda? I to nawet jeśli w ogóle nie wychodzi z domu.

    Piotr