    From: Jacek Osiecki <j...@c...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: odśnieżanie
    Date: Wed, 21 Oct 2009 19:20:27 +0000 (UTC)
    <hatfoe$6sr$1@atlantis.news.neostrada.pl> <hatgn6$tsa$1@news.onet.pl>
    <c...@d...googlegroups.com>
    <s...@t...ceti.pl>
    <b...@g...googlegroups.com>
    <s...@t...ceti.pl>
    <e...@w...googlegroups.com>
    <s...@t...ceti.pl>
    <2...@o...googlegroups.com>

    Dnia Mon, 19 Oct 2009 17:13:05 -0700 (PDT), Piotr napisał(a):
    > Różnica polega na tym, że ochrona
    > Nie, każesz gminie zatrudnić kilkaset albo kilka tysięcy osób
    > kilkanaście razy do roku, z wyprzedzeniem paru godzin. To jest
    > nierealne.

    A gmina każe mi kupić szklaną kulę i przewidzieć że jak będę na urlopie to
    spadnie śnieg... Sam piszesz że państwo jest dlatego, że niektóre rzeczy
    łatwiej zrobić wspólnie. Do takich czynności należy odśnieżanie. Tak,
    również chodników.

    > Wcale nie. Gminę stać na odśnieżanie ulic, bo to tanie i szybkie. Na
    > chodniki nie, bo to żmudne i drogie.

    Nie jest żmudne i drogie, tylko po prostu przerzuca się na właścicieli
    posesji bo ten nie ma prawa się sprzeciwić nakazowi.

    > To niech się zrzucą z sąsiadami. Według Twojej teorii jeśli zrobią to
    > wspólnie, powinno to być bardzo tanie.

    Dlaczego to ja mam mieć kłopot z powodu pomysłu gminy by walnąć chodnik przy
    mojej posesji? Gmina chce, niech gmina sobie zrobi. Przy okazji - niby jak
    mam np. namówić 10 właścicieli domków na wydatek 5000zł na maszynę do
    odśnieżania i dodatkowo 5000 miesięcznie na ciecia? A może mam za gminę
    organizować odśnieżanie całego osiedla? Bo spokojnie ten sam cieć tą samą
    maszyną może oblecieć jedną ulicę jak i 5...

    > Przeciwnie, ja uważam, że skuteczne odśnieżanie jest bardzo drogie.

    Nie jest drogie - jest drogie wtedy gdy każdy z osobna musi to zrobić.
    Ja łopatą odśnieżę chodnik byle jak, bo lepiej po prostu się nie da.
    Na zakup maszyny do odśnieżania by zaspokoić widzimisię gminy mnie nie stać.

    > Dlatego wolę to robić sam niż płacić gminie. Natomiast Ty chyba
    > uważasz, że jeśli sam zatrudnisz ciecia, to będzie drogo, a jak zrobi
    > to gmina, to nagle okaże się to śmiesznie tanie (a najlepiej darmowe -
    > prawda?).

    Okaże się śmiesznie tanie w porównaniu z tym, gdyby każdy musiał takiego
    ciecia zatrudnić. Tak ciężko Ci to zrozumieć?

    > Gmina to wszyscy mieszkańcy. Majątek gmny to wspólny majątek tych
    > mieszkańców. Chodniki służą wszystkim do chodzenia po nich. Jeśli z
    > nich korzystasz, to nie dziw się, że tak czy inaczej musisz o nie
    > dbać.

    Z chodnika przy mojej posesji nie korzystam - korzystają z niego inni
    mieszkańcy, w szczególności tacy którzy nie mają posesji z przyległym
    chodnikiem. Dlaczego więc to ja mam płacić, a nie ci którzy korzystają?

    > A czy zadbasz, płącąc podatek, za który gmina wynajmie firmę,
    > czy zrobisz to sam, to kwestia drugorzędna, techniczna. Tak czy
    > inaczej "tyrasz" na wspólną własność.

    To nie jest kwestia techniczna - bo ja nie mam nic przeciwko niewielkiej
    dodatkowej opłacie za odśnieżanie, natomiast mam sporo przeciwko zmuszaniu
    mnie do tego bym nie ruszał się z domu czekając tylko na opady śniegu.

    > A takie "socjalistyczne" przepisy są na przykład w Stanach.

    W Stanach można też wygrać proces jak przez własną głupotę oblałeś się kawą.

    > Oczywiście, że sobie poradzą. Tylko będzie to bardzo kosztowne. Sam
    > pisałeś, że wynajęcie ciecia jest drogie. Śmiem twierdzić, że
    > wynajęcie cieci przez gminę będzie jeszcze droższe,

    Gmina nie wynajmie cieci, tylko firmę która się podejmie tego zadania.
    Dla ułatwienia wystarczy, by firmy dbające o drogi miały w swoich
    obowiązkach odśnieżanie chodników.

    > Poza tym na wsi jest trochę inaczej niż w mieście, a ja właśnie
    > mieszkam na wsi.

    A ja mieszkam w mieście i problem jest przede wszystkim w miastach, gdzie
    wcale nie ma wielkich problemów które opisujesz. Co do sił roboczych - jeśli
    już to ma być realizowane tak jak chcesz czyli łopatą, to od czego są
    bezrobotni? Wystarczy alternatywa - odśnieżanie albo utrata praw do zasiłku,
    i gotowe.

    > I to nie jest tylko kwestia nabycia urządzeń, ale - w
    > bardzo krótkim czasie - rozwiezienia tych urządzeń pod 4000 domów w
    > mojej gminie, rozrzuconych po dość dużym terenie. Kompletnie
    > nierealne. Skończyłoby się tym, że w razie opadu i tak musiałbym sobie
    > sam odśnieżyć podjazd, żeby móc wyjechać.

    No to sobie odśnieżysz. Ja odśnieżam ulicę jak napada więcej śniegu,
    sąsiedzi robią podobnie. Ale na propozycję "obdarowania" nas chodnikiem był
    natychmiastowy sprzeciw, bo jedyną jego funkcją byłoby karanie mandatami za
    nieodśnieżanie chodnika którym przechodzi kilka osób na godzinę.

    Nadal nie widzę powodu, by za odśnieżanie chodników mieli płacić właściciele
    posesji a nie wszyscy którzy z tych chodników korzystają.

    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944