  • 41. Data: 2009-07-10 20:31:49
    Temat: Re: Solary oplacalne czy nie re: zbiornik cieplej wody
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 10 Lip, 20:39, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:
    [...]

    Wy tu gadu gadu a mi sie wlasnie robi ladny kolnierzyk fi180mm z
    nierdzewki z mufka do montazu grzalki 6/4' - 9kW :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 42. Data: 2009-07-10 22:46:42
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    n.googlegroups.com...
    > On 10 Lip, 20:39, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:
    > [...]
    >
    > Wy tu gadu gadu a mi sie wlasnie robi ladny kolnierzyk fi180mm z
    > nierdzewki z mufka do montazu grzalki 6/4' - 9kW :-)

    Fi 180 powiadasz??? :-))
    Bedziesz mogl caly worek ziemniakow na raz gotowac bez obierania. :-)

    Pozdro.. TK

  • 43. Data: 2009-07-11 06:24:35
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 11 Lip, 00:46, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Fi 180 powiadasz??? :-))
    > Bedziesz mogl caly worek ziemniakow na raz gotowac bez obierania. :-)

    ;-)

    No Fi180 (18cm!) to standardowy otwor rewizyjny. Niektore sa odrazu z
    wbudowana "mufka" do wkrecenia grzalki, a moj nie mial :) Moznaby
    wycinac w tym istniejacym otwor i wspawac mufke ale uszkodzilbym
    emalie od wewnatrz no i bylby raz dwa problem z korozja, nawet gdyby
    to wczesniej dac ocynkowac :). Slusarz mi zaproponowal za stowke caly
    nowy kolnierz z nierdzewki :) Grzalka ofkors ma juz mniejsze fi -
    6/4' ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 44. Data: 2009-07-11 07:30:37
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    > w sumei sie nie dziwię ze ci to wystarczało.

    Ja mam 80l zasobnik z mocą podgrzewania 6kW i w zupełności wystarcza na 4 osoby.
    Pojedynczy prysznic - powiedzmy 20l wody o temperaturze 50 stopni zostaje odtworzone
    w zasobniku po 9 minutach... IMHO trzeba każdy przypadek przeliczyć a nie zakładać z
    góry "musi być 300l dla rodziny 2+2".

  • 45. Data: 2009-07-11 13:44:52
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zostaje odtworzone w zasobniku po 9 minutach... IMHO trzeba każdy
    > przypadek przeliczyć a nie zakładać z góry >"musi być 300l dla rodziny

    No ale to jest 6kW, zwykle grzalki maja cos w okolicy 2kW. W sumie jedynym
    ograniczeniem szybkiego nagrzewania wody jest dostepna moc. Mozna przeciez
    kapac sie przeplywowo uzywajac 12kW mocy, ale trzeba bedzie za to zaplacic.
    Marek ma racje piszac o stratach zasobnika mniej wiecej proporjonalnych do
    wzrostu temp. wody w zasobnku. Czym innym jest zapewne przechowywanie 300L
    wody o temp. 50C, a czym innym 70C i wiecej. Duzy zasobnik i wysoka temp. ma
    sens chyba tylko przy solarach gdzie energia jest gratis. Nie trzeba wtedy
    martwic sie zbytnio stratami zwlaszcza latem. Swoja droga, ciekawe jaka jest
    zaleznosc miedzy temp. wody a odkladaniem sie kamienia czy kawitacja.

    Pozdro.. TK

  • 46. Data: 2009-07-11 17:32:26
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    > martwic sie zbytnio stratami zwlaszcza latem. Swoja droga, ciekawe jaka jest
    > zaleznosc miedzy temp. wody a odkladaniem sie kamienia czy kawitacja.

    Duża. Kamień odkłada się > 50 [C]

  • 47. Data: 2009-07-12 10:54:36
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 11 Lip, 15:44, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > No ale to jest 6kW, zwykle grzalki maja cos w okolicy 2kW. W sumie jedynym

    Atam zwykle.. Jaka kupisz taka bedzie ;) Ale fakt, ze np. grzalka 2kW
    z termostatem kosztuje 90 pln, a juz taka sama (no, to juz trzyfazowa)
    grzalka 5kW kosztuje 500 pln :) A jeszcze smieszniej - grzalka 9kW
    kosztuje juz tylko 40 pln wiecej, bo 540 pln ;-) Zastanawialem sie czy
    nie lepiej jakby mi w tym kolnierzu wstawili dwie mufki na dwie tanie
    grzalki po 2kW ale moglyby sie "zaklocac" :) Kupie chyba ~7kW i
    spokoj.

    [...]
> [...]
    > sens chyba tylko przy solarach gdzie energia jest gratis. Nie trzeba wtedy
    > martwic sie zbytnio stratami zwlaszcza latem.

    Mozna tez zbiornik dodatkowo ocieplic - chocby welna mineralna,
    5-10cm. Groszowe sprawy, a straty duzo mniejsze :) Moj zbiornik przy
    50C wew i 20C zew ma deklarowana strate ~1,8kWh / dobe, czyli ~54kWh /
    miesiac - tj. liczac w drugiej taryfie po 26gr = 14 pln :) Przy 70C
    pewnie wyszloby z 30 pln.. Tak czy siak - ja uwazam ze jest wlasnie
    dokladnie odwrotnie - duzy zasobnik pozwala na trzymanie wiekszej
    ilosci wody o nizszej temperaturze i straty wyjda chyba mniejsze, a
    dodatkowo jak ktos uzywa - mozna korzystac z dobrodziejstw II tanszej
    taryfy, bez dogrzewania w dzien :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 48. Data: 2009-07-12 14:56:21
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >Zastanawialem sie czy
    > nie lepiej jakby mi w tym kolnierzu wstawili dwie mufki na dwie tanie
    > grzalki po 2kW ale moglyby sie "zaklocac" :)

    Zaklocac?? Ze co niby mialy by zaklocac?? :-)
    Sa przeciez grzalki skladajace sie jakby z dwu poprzecznie umieszczonych
    jakby jedna w drugiej. To calkiem niezly pomysl z tymi dwiema grzalkami. Jak
    masz 300L cieplej wody grzanej w nocy godzinami to na co Ci 7KW mocy jak tej
    wody starczy Ci na caly dzien dla sporej rodziny. Ryzyka wylania calej
    cieplej wody w ciagu jednej kapieli raczej nie ma, chociaz kto tam wie jaki
    z zona temperament macie... :-)))

    > Tak czy siak - ja uwazam ze jest wlasnie
    > dokladnie odwrotnie - duzy zasobnik pozwala na trzymanie wiekszej
    > ilosci wody o nizszej temperaturze i straty wyjda chyba mniejsze

    No wlasnie o to mi chodzi. Duzy zasobnik wiecej cieplej wody w porownaniu z
    mniejsza iloscia goracej wody i wiekszymi stratami.

  • 49. Data: 2009-07-12 18:45:03
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 12 Lip, 16:56, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Zaklocac?? Ze co niby mialy by zaklocac?? :-)

    Termostaty :) Bylyby w koncu dwa rozne. Choc zapewne wszystko
    dzialaloby bez problemow! Z drugiej strony moznaby nawet wrzucic trzy
    takie mufki i trzy grzalki (270 pln i mamy dostepne 6kW), trzecia
    moznaby wydzielic, ustawic na niej ~72C i sterowac prostym
    urzadzonkiem raz na dwa tygodnie w celu eliminacji legionelli ;) Musze
    jutro fachmanowi przedzwonic, jak jeszcze nie wspawal mufki to chyba
    kaze sobie tam wspawac trzy takie.. Zawsze mozna zaslepic :)

    > Sa przeciez grzalki skladajace sie jakby z dwu poprzecznie umieszczonych
    > jakby jedna w drugiej.

    No, ale sa sterowane jednym termostatem, a nie dwoma niezaleznymi :)

> [...]
    > cieplej wody w ciagu jednej kapieli raczej nie ma, chociaz kto tam wie jaki

    ;-)

    No taka 2kW zagrzeje 300l w ok 7,5h, przydalaby sie jednak jeszcze
    druga, bo zeby zagrzac do 70C to juz trzebaby 11h wiec wychodziloby to
    poza tania taryfe nocna :) Choc tak naprawde nie chce sie tez w
    niepotrzebne koszta wpedzac, bo docelowo to pompa ciepla bedzie grzala
    do tych ~50C, a tylko wyzej juz grzalka :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 50. Data: 2009-07-12 22:30:28
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >No, ale sa sterowane jednym termostatem, a nie dwoma niezaleznymi :)

    To niech Ci ten fachman wspawa jedna gilze do czujnika temp. ktorym bedziesz
    sterowa obie grzalki. Takie termostaty sa w sprzedazy, zreszta i tak mozesz
    sterowac jednym wbudowanym termostatem obie grzalki, tylko trzeba je
    elektrycznie razem spiac, no chyba ze zasialasz to roznymi fazami. Wtedy
    mozna dac przekaznik. Tak czy inaczej nie ma sie czym przejmowac moim
    zdaniem. Roznice w wyskalowaniu nie beda duze, a co ostatecznie zmieni, ze
    jedna grzalka wylaczy sie piec minut wczesniej od drugiej?

    >poza tania taryfe nocna :) Choc tak naprawde nie chce sie tez w
    >niepotrzebne koszta wpedzac, bo docelowo to pompa ciepla bedzie grzala
    >do tych ~50C, a tylko wyzej juz grzalka :)

    Czyli tylko 20 stopni. Powinno dac rade byle co. Jezeli nie bedzie to
    rozwiazanie docelowe to wg. mnie szkoda na to pieniedzy.

    Pozdro.. TK