  • 11. Data: 2011-12-01 08:31:58
    Temat: Re: [ceny] Instalacja elektryczna /st. surowy/
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "jahi" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Ja się tylko dopytam:
    > Każdego jednego bezpiecznika? No, ale tu w zasadzie potrzebna jest
    > wiedza "tajemna".
    >Tak. Każdego jednego i nie tylko bezpiecznika.
    > 10 zł za montaż każdego gniazda i łącznika
    > Za włożenie do puszki i podpięcie do przewodów?
    >Aha.
    > Znaczy za powieszenie lampy, czy zamontowanie kostki na końcach
    > przewodów?
    >Powieszenie lampy.
    >Zamontowanie kostki na końcu przewodu jest (powinno być) wliczone w cenę
    >punktu instalacji - w tym przypadku wypustu oświetleniowego.

    Dlatego własnie piszę żeby nie godzić się na żadne punkty itp. Nioch fachura
    poda cenę za całość roboty i tyle. Bo póżniej będzie sprzeczka przy
    rozliczeniu czy kostka przy zyrandorze to punkt czy nie punkt a podwójne
    gniazdko to jeden czy dwa punkty.
    Rozliczanie wg punktów, metrów itp to dobra metoda dla fachowca na skrojenie
    inwestora.

    -- Pozdrawiam

    Kris

  • 12. Data: 2011-12-01 09:07:13
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

> [...]
    > podwójne gniazdko to jeden czy dwa punkty.
    > Rozliczanie wg punktów, metrów itp to dobra metoda dla fachowca na

    Oczywiście, ale dane które podałem można przyjąć jako podstawę własnych
    kalkulacji. Wykonawca i tak sobie policzy wg jakichś własnych szacunków, czy
    to punktów, czy metrów i rbh przemielonych przez KNR czy innych parametrów
    pozwalających mu oszacować koszty i zyski. Wiedząc ile czego mamy w
    instalacji podzielimy sobie kwotę przez ilość i jakaś tam cena za punkt nam
    wyjdzie.
    Rzadko kiedy inwestor wie do końca czego chce i wprowadza zmiany w trakcie
    prac. Niejednokrotnie wykonawca musi mu podpowiedzieć żeby wyprowadzić
    wypust zasilający np do okapu, oświetlenia mebli kuchennych, obwody do
    zasilania kotłów itd itp. Uczestnicy tej grupy są w miarę świadomi
    technicznie i potrafią określić swoje potrzeby, ale przeciętny nietechniczny
    inwestor nie, stąd nieraz dla niego instalacja ma ileś tam punktów i są to
    głównie wypusty oswietleniowe i gniazda a po konsultacji z wykonawcą liczba
    ta mocno wzrasta bo inwestor "zapomniał" że oświetlenia trzeba gdzieś
    załączać, czasem wygodnie jest to robic z kilku miejsc, są dodatkowe punty
    odbiorcze o których pisałem wyżej, trzeba pociągnąć jakiś bramofon itd.
    Dodatkowo inaczej liczy się "punkty" w żelbecie, cegle/pustaku a inczej
    takie zupełnie nie wymagające kucia czy bruzdowania bo wyprowadzane na suche
    tynki.

  • 13. Data: 2011-12-02 12:45:17
    Od: "mihal" <j...@w...pk>

    > Jakie obecnie są cenniki u elektryków za taką robotę:
    > umawiają się jakoś za całość, od "punktu", itp?
    >
    > Ktoś przeprowadzał takie prace w tym roku - jakie są obecnie stawki?
    > Potrzebuję jakiejś "bazy" do negocjacji ;)
    >
    > PS
    > Co uwzględnić w takich rozmowach, by nie być zaskoczonym "w trakcie" ;)

    Oferty w stylu 35zł za punkt a ile punktów to sie okaze ,odrzuciłem od razu.
    Wybrałem goscia , ktory dał cene za całość :
    Dom 146 mkw użytk. + garaż wolnostojacy 56 mkw. (tam będzie tzw siła).
    Za robocizne , bez białego montażu - 2 k . Wydaje mi się , ze rozsądna
    cena.
    Oczywiście wszystkie papiery do odbioru w cenie. Ważne jest też jak długo
    bedzie wykonywana praca.
    Miedziane kable na wierzchu działaja jak magnes na różnej masci
    kolekcjonerów metali kolorowych.

    pozdr.
    mihal

  • 14. Data: 2011-12-02 13:27:30
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik mihal napisał:

> [...]
    > długo bedzie wykonywana praca.
    > Miedziane kable na wierzchu działaja jak magnes na różnej masci

    Zapytaj za ile zrobi ci biały montaż i zastanawiaj się. Wtedy okaże się,
    że puszki są równo, przestrzenie między puszkami do jednej ramki
    zachowane. Chłop nie powinien odwalić fuszerki jeśli będzie miał sam
    zamontować na tym osprzęt

    pozdrawiam
    rafał

  • 15. Data: 2011-12-02 14:00:39
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "rrr" <r...@o...rrr.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > że puszki są równo, przestrzenie między puszkami do jednej ramki
    > zachowane. Chłop nie powinien odwalić fuszerki jeśli będzie miał sam

    Coś w tym racji jest, ale pozwolę sobie zauważyć że może i chętnie
    przystanie na biały montaż ale nie każdy instalator ma to coś w rękach i
    wyjdzie jak wyjdzie choćby się bardzo starał. Ja na ten przykład nie znoszę
    i nie toleruję odstających ramek od ścian. Samo obsadzanie puszek
    zespolonych nie stanowi wielkiego problemu w trzymaniu wymiaru, ale ramka
    na całym obwodzie ma idelanie dolegać do ścianyprzy czym puszka nie ma
    prawa być tak obsadzona aby była na wybrzuszeniu lub zagłębieniu w tynku.
    Przez 2 lata za komuny oraz rok w Austrii robiłem instalacje. Znam zdolności
    oraz "zdolności" zarówno polskich jak i austriackich instalatorów. A w
    Austrii miałem nawet taka fuchę gdzie środki puszek gniazd (środek wkrętów
    trzymających osprzet) miały być na wysokości 72,5mm od gotowej podłogi z
    marmuru. Z RPA płynęły gotowe cokoły z marmuru z frezowanymi otworami pod
    nie. Włoscy kamieniarze szaleli gdy różnica w posadowieniu była większa niż
    0,5mm.
    Ciekawostka, o ile z dokłądnością tych austriackich instalatorów było raczej
    OK, to często musiałem uczyć podstaw elektrotechniki. Często ci zaraz po
    szkole nie mieli pojęcia jak podłączyć krzyżowy. Kiedyś kilku takich wraz z
    jednym starszym co to niby wszystkie rozumy pozjadał postanowiło że
    transformatory głośnikowe podłączą. OK. Dobrze że w porę zauważyłem że
    podłączali je wszystkie na odwrót. Ale się działo... jeden z nich nawet na
    potwierdzenie "słuszności" swojej tezy pobiegł do samochodu po książkę :)
    Ale miałem ubaw.

    Marek

  • 16. Data: 2011-12-02 14:11:37
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik 4CX250 napisał:
> [...]
    > przystanie na biały montaż ale nie każdy instalator ma to coś w rękach i
    > wyjdzie jak wyjdzie choćby się bardzo starał.

    E tam coś, to się nazywa staranność często poparta doświadczeniem. Jak
    nie wychodzi niech beemy wymienia a nie za gniazdka się łapie.

> [...]
    > ramka na całym obwodzie ma idelanie dolegać do ścianyprzy czym puszka
    > nie ma prawa być tak obsadzona aby była na wybrzuszeniu lub zagłębieniu

    Masz rację, wygląda to jak kupa, też nie lubię, a że wiem, że można
    zrobić by nie odstawało, to jeśliby odstawało wku...iłoby mnie chyba
    bardziej.

> [...]
    > z nich nawet na potwierdzenie "słuszności" swojej tezy pobiegł do
    > samochodu po książkę :) Ale miałem ubaw.

    Oj tam, oj tam. Ja do dziś czasami zarobię dla sportu jakąś wtyczkę (XLR
    czy skrętkę) to i tak patrzę na obrazek w książce, mimo, że w nocy o
    północy potrafię powiedzieć jak ma być zrobiona. Takie skrzywienie, żeby
    robić z instrukcją. A krzyżowe - jak się nie załapie jak ma działać to
    ni chuchu nie wytłumaczysz, kiedyś próbowałem koledze wytłumaczyć to z
    pół godziny zeszło, gadanie, rysunki jak z ikea, nie szło, do dzisiaj
    pewnie nie wie jak to ma być :) Czasem rzeczy dla nas oczywiste innym
    sprawiają trudność.

    pozdrawiam
    rafał

  • 17. Data: 2011-12-02 14:17:26
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > godziny zeszło, gadanie, rysunki jak z ikea, nie szło, do dzisiaj pewnie
    > nie wie jak to ma być :) Czasem rzeczy dla nas oczywiste innym sprawiają

    Ależ rozmawiamy o elektroinstalatorach po szkole z uprawnieniami!
    Tyle że w tamtym czasie ja w Polsce musiałem odnawiać je co 5 lat a w
    Austrii były bezterminowe.

    Marek

  • 18. Data: 2011-12-02 15:07:39
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Ależ rozmawiamy o elektroinstalatorach po szkole z uprawnieniami!

    w polsce nie ma takich :) Tzn żaden z uprawnieniami budowlanymi instalacji
    nie robi, co najwyżej kwit podpisze :) Typowe uprawnienie SEP-owskie nie
    pozwalaja "budowac".

    b.

  • 19. Data: 2011-12-02 15:55:11
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

> [...]
    > trzymaniu wymiaru, ale ramka na całym obwodzie ma idelanie dolegać do
    > ścianyprzy czym puszka nie ma prawa być tak obsadzona aby była na

    Ale puszki to zdaje się tynkarz osadza podczas wykonywania tynków....

  • 20. Data: 2011-12-02 17:14:24
    Od: "Zygfryd" <a...@x...pl>

    Użytkownik "mihal" <j...@w...pk> napisał w wiadomości

> [...]
    > Dom 146 mkw użytk. + garaż wolnostojacy 56 mkw. (tam będzie tzw siła).
    > Za robocizne , bez białego montażu - 2 k . Wydaje mi się , ze rozsądna

    No co Ty? To jest cena mocno wygórowana.
    Tyle to można zapłacić za robotę wraz z materiałami w tym: doprowadzenie ze
    skrzynki licznikowej do skrzynki rozdzielczej, montaż skrzynki rozdzielczej,
    wykonanie uziomów, instalacja elektryczna oraz obsadzenie osprzętu tzw.
    biały montaż oraz protokoły. Jak ktoś chce drożej to niech spier....