  • 31. Data: 2011-10-07 09:18:59
    Temat: Re: opłacalnosc sorarów - kolejna odslona
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Budyń napisał:
    > Ale wyborczą czytasz, nie? :)

    Nie... Tu Cię zasmucę.
    To moje prywatne spostrzeżenia, nie usankcjonowane w mediach :-)

    No ale to OT... Zatem nie ciągnijmy tematu. Jednak mnie jako
    nie-katolika, przeraża pisowska proklerykalność. Wolę już Palikota - jak
    to w RMF kiedyś Klara Veritas go nazwała:

    Gasipies :-)))

    pozdr
    Robert G.

  • 32. Data: 2011-10-07 09:40:11
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    A co tam... Odezwę się, ale już bez emocji.
    Pozwoliłem sobie sprawdzić to co podałeś.

    > bez żadnego kolektora budynek zuzyje:
    > 9126kWh na CO i 6142kWh na CWU, łącznie 15268kwh

    Aby uzyskać w zwykłym kotle atmosferycznym 15268kWh, zużyje on około 1607m3
    gazu GZ50.
    W kondensacyjnym wyjdzie około 100-200m3 mniej.

    Wedłgu taryfy W3 Karpackiej Spółki Gazownictwa sp. z o.o.

    Za gaz 1607m3 * 1,1207 = 1800,96zł
    Abonament 12mc * 8,2 = 98,400zł
    Stała 12mc * 43,05 = 516,60zł
    Zmienna 1607m3 * 0,3559 = 571,93zł

    Razem Netto 2987,89zł, Brutto 3675,1zł

    To jest o 489,89zł rocznie mniej niż wykazałeś.

    > O grzaniu prądem mozna zapomnieć więc:
    > Grzejac gazem: 4174zł+przyłacze gazu 10000 (koszty po 10latach: 51740zł)

    Ja za wykonanie przyłącza o długości około 250m zapłaciłem nie pamiętam już
    dokładnie ale coś około 2500zł. Część płaciłem według stawki za gazociąg a
    zaledwie jakieś 15m jako za przyłącze. O ile mi wiadomo (znajomy pracuje w
    gazowni), opłaty za przyłącza nie wzrosły na tyle żeby coś o tym dyskutować.
    Za instalację gazową w domu włącznie z projektem zapłaciłem 1500zł.
    Razem wszystko co z gazem związane wyniosło 4000zł.
    Z moich wyliczeń wynika więc nie 51740zł lecz 40751zł. Gdyby przyjąc że to
    kondensat a nei atmosferyczny kocioł to jeszcze mniej wyjdzie.
    Ja mam 3 kolektory. Przed założeniem solarów zuzycie gazu wynosiło około
    1480m3/rok. Po założeniu solarów około 1150m3/rok i ani razu nie
    przekroczyłem granicy 1200m3. Jest spora szansa że gdybyś miał instalację
    nieco większą niż ja ale z kątem nachylenia optymalnym dla okresów późna
    jesień / wczesna wiosna, czyli jakieś 60stopni to z 1600m3 spadłbyś do
    poziomu poniżej 1200m3. Dzięki temu wpadłbyś w niższą taryfę W2, jak to ma
    miejsce u mnie, w której koszty stałe rocznie to 239zł a nie 571zł jak w W3.
    W skali 10 lat daje to kolejne 3310zł oszczędności.

    Marek

  • 33. Data: 2011-10-07 11:16:16
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Razem Netto 2987,89zł, Brutto 3675,1zł
    > To jest o 489,89zł rocznie mniej niż wykazałeś.

    sprawdziłem, przyjąłem cene ze m3 gazu jako 2,4zł. Koryguję cenami
    ostatniego rachunku: 15268kwh gazu GZ-50 to 1739m3 (sprawnosc 80%,
    39,5MJ/m3) to wychodzi 3805zł, faktycznie troche mniej niz liczyłem.
    Kondensacyjny poprawi wynik, ale zwiekszy cene inwestycji, to musze policzyć
    jeszcze.

    > Ja za wykonanie przyłącza o długości około 250m zapłaciłem nie pamiętam
    > już dokładnie ale coś około 2500zł.

    Policzyłem dokładniej długosc, mam 70m co ma mnie kosztować 6665zł +
    oczywiscie projekt, piec i instalacja wewnętrzna. Dycha wyjdzie.

    >Za instalację gazową w domu włącznie z projektem zapłaciłem 1500zł.

    razem z piecem????????? no co ty....

    > przekroczyłem granicy 1200m3. Jest spora szansa że gdybyś miał instalację
    > nieco większą niż ja ale z kątem nachylenia optymalnym dla okresów późna
    > jesień / wczesna wiosna, czyli jakieś 60stopni to z 1600m3 spadłbyś do

    pochylenie mam 45stopni, wszystko moge zmienić ale nie to :-)

    b.

  • 34. Data: 2011-10-07 11:39:56
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > 39,5MJ/m3) to wychodzi 3805zł, faktycznie troche mniej niz liczyłem.
    > Kondensacyjny poprawi wynik, ale zwiekszy cene inwestycji, to musze

    Eee tam. Teraz używam Vaillanta atmosferycznego który kupiłem za 3400zł ze
    sterownikiem pokojowym. Pół roku później żałowałem gdyż za 400zł więcej
    miałbym ten sam kocioł w wersji kondensacyjnej. Więc 400zł to nie majątek.

    > Policzyłem dokładniej długosc, mam 70m co ma mnie kosztować 6665zł +
    > oczywiscie projekt, piec i instalacja wewnętrzna. Dycha wyjdzie.

    No to nie wiem. Sprawdź ile tego to przyłącze a ile to gazociąg. Oczywiście
    wszystko to, co jest już na twojej posesji, nie może być gazociągiem, chyba
    że planują dalszą rozbudowę do następnych domów z twojej posesji. U mnie tak
    było i dlatego zażyczyłem sobie dodatkowo aby gazociąg szedł wzdłuż
    ogrodzenia.
    Co tu duzo mówić. Ogólnie wtedy podłączane były dwa domy, mój i sąsiadki.
    Od istniejącego gazociągu do sąsiadki było 650m, a do mnie kolejne 250m.
    Sąsiadka zapłaciła coś około 3tys zł a ja około 25000zł. Po pewnym czasie do
    istniejącej nitki przyłączyły się dwa domu a trzeci został przyłączony przez
    rozbudowanie gazociągu przyłączyli go po prostu do rury na mojej działce.

    > razem z piecem????????? no co ty....

    Eee nieeee... Kocioł kosztował 3400zł a wkład kominowy z nierdzewki coś
    około 1300-1400zł wtedy.

    > pochylenie mam 45stopni, wszystko moge zmienić ale nie to :-)

    No to z takim kątem przy dużej powierzchni przewymiarowanie powierzchni
    10krotnie to potężne problemy z odbiorem nadwyżki ciepła w lecie i marne
    efekty od jesieni do wiosny.
    Ja mam 50stopni nachylenie i już zastanawiam się czy nie postawić jeszcze
    bardziej na baczność kolektory i zarazem dołożyć dodatkowe 2-3 kolejne
    płaskie. Wszystko przez to, że widzę iż grzanie podłogi kolektorami naprawdę
    ma sens. Lepiej wykorzystujesz charakterystykę kolektora.

    Marek

    Marek

  • 35. Data: 2011-10-07 11:47:14
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > No to nie wiem. Sprawdź ile tego to przyłącze a ile to gazociąg.

    A jest różnica w cenie? Na dzis to bedzie przyłącze ale moga z tyłu powstac
    2 dodatkowe budynki, wiec przekrój rury musi być jak dla trzech.
    Wystąpiłem o warunki, za pare dni pewnie dostane i bede wszystko wiedzial.

    b.

  • 36. Data: 2011-10-07 12:19:38
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 7 Oct 2011 07:47:03 +0200, Budyń napisał(a):

    >W ogóle pomysł ze środowisko psują wybuchy
    > setki metrów pod ziemią jest wyborny, w USA gdzie wiercą tego nie
    > stwierdzili, w europie gdzie duren siedzi na durniu w europejskich
    > komisjach - owszem. A ruscy sie cieszą, kasa dla ekoterrystów płynie
    > szerokiem strumieniem.

    Czyzbys byl z tych, co wierza, ze tyko przeciwnicy eksploatacji gazu
    lupkowego oplacaja sobie badania, organizacje ekologiczne i urzednikow, a
    zwolennicy eksploatacji tego nie robia?

    Dobre.

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 37. Data: 2011-10-07 12:34:42
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > Wystąpiłem o warunki, za pare dni pewnie dostane i bede wszystko wiedzial.

    Pozwoliłem sobie przed chwilą zadzwonić do kolegi w gazowni który przy tym
    siedzi i przekazuję co usłyszałem.
    Do 15metrów przyłącza zapłacisz 1680zł brutto.
    Za każdy kolejny 1mb przyłącza płaci się 60zł brutto.
    Jeżeli w którymś miejscu do tej rury planowani są kolejny odbiorcy, to do
    tego punktu należy traktować rurę jako sieć a od tego punktu do skrzynki
    jako przyłącze. Na dzień dzisiejszy koszty budowy sieci pokrywa w całości
    gazownia.

    Idź i walcz bo chcą cię wydymać. Postaaw na swoje że to rozbudowa i przy
    okazji przyłącz do ciebie a nie całość jako przyłącz.
    U mnie projekt całości robiła gazownia, mnie interesowała tylko kasa i
    podpis kilku świstków, żadnych załatwień poza gazownią nie czyniłem. Jedyne
    na co musiałem się zgodzić to to że kazali mi jakieś grosze się dołożyć do
    sieci bo inaczej nie chcieli mnie wogóle przyłączyć.

    Marek

  • 38. Data: 2011-10-07 12:37:51
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > płaskie. Wszystko przez to, że widzę iż grzanie podłogi kolektorami
    > naprawdę ma sens. Lepiej wykorzystujesz charakterystykę kolektora.

    Jak na moj gust to demonizujesz problem nachylenia i jakies wyjatkowo durze
    roznice w uzyskach przez podniesienie kolektora o 15 stopni. Nawet program
    kolektorek nie wykazuje tu kosmicznych roznic.
    Co do grzania podlogi i sensu inwestowania w kolejne dwa kolektory. Dzis
    pada caly dzien, jutro tez bedzie, po jutrze pewnie tez. Listopad przepada
    pewnie caly, grudzien to kicha totalna i snieg na dachu. Slowem nie jestem
    pewny, czy warto podnosic kolektory i dokladac kolejne trzy tysie by od
    marca korzystac z dobrodziejstw slonca. Nie wiem, po prostu mam watpliwosci.
    Ze chodzic bedzie wydajniej to pewne, pytanie jak dlugo w ciagu roku?

    Pozdro.. TK

  • 39. Data: 2011-10-07 13:19:00
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Jak na moj gust to demonizujesz problem nachylenia i jakies wyjatkowo
    > durze roznice w uzyskach przez podniesienie kolektora o 15 stopni. Nawet
    > program kolektorek nie wykazuje tu kosmicznych roznic.

    Co prawda nie mam możliwości sprawdzić tego na kolektorach wodnych, ale mam
    fotoogniwo 15W którym doładowuje się akumulator w UPSie podtrzymującym
    sterownik i pompkę. W słoneczny dzień gdy, nakieruję to ogniwo prostopadle
    na słońce to ładuje prądem około 1A. Gdy odchylałem, natężenie spadało do
    0,7A. Płasko położony panel, ładował prądem około 0,4A. Ten test wykonałem
    gdy promienie słońce w południe padały pod kątem około 50stopni. Do
    położenia na płasko należało więc pochylić ogniwo o dalsze 45 stopni.
    Różnica 0,6A/45stopni to mamy 0,01333A na 1 stopień. Przy 5 stopniach daje
    to 0,0666A. Biorąc to pod uwagę, jeżeli ktoś ma obecnie nachylenie 45stopni
    i skoryguje na 60 stopni, zyska 20%. Tak przynajmniej wynika z wyliczenia
    (60-45)*0,01333=200mA
    czyli 20% z prądu 1A przy bezpośrednim nakierowaniu.

> [...]
    > watpliwosci.
    > Ze chodzic bedzie wydajniej to pewne, pytanie jak dlugo w ciagu roku?

    Mnie śnieg na dachu nie przeszkadza. Tam sobie może leżeć i stanowić
    dodatkowe ocieplenie. Moje solary są jak wiesz w ogrodzie.
    A co do słonecznych dni to co jak co ale akurat miesiące styczeń i luty
    obfitują ostatnio w srogie mroźne dni ale za to w pełni słoneczne bo bo to
    idzie w parze.
    Ale Maniuś proszę. Nie naciągaj mnie na kolejne dyskusje bo ja co miałem do
    powiedzenia to już dawno powiedziałem i mi się to już znudziło po raz
    kolejny. Dla mnie nie tylko sam aspekt ekonomiczny jest wazny, są jeszcze
    inne.

    Marek

  • 40. Data: 2011-10-07 14:05:30
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > Pozwoliłem sobie przed chwilą zadzwonić do kolegi w gazowni który przy tym
    > siedzi i przekazuję co usłyszałem.
    > Do 15metrów przyłącza zapłacisz 1680zł brutto.
    > Za każdy kolejny 1mb przyłącza płaci się 60zł brutto.

    u nas 1633+(70-15)*69, tyle ze to kwota netto. Brutto wychodzi 6676zł.

    b.