  • 81. Data: 2011-08-17 19:33:49
    Temat: Re: wybór rekuperatora
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2011-08-17 21:31, Budyń wrote:
    > czy ty byłeś w jakims domu z wentylacją mechaniczną? Bo ja byłem i usiłowałem cos
    usłyszeć z tego mitycznego hałasu - nie udało sie. Mit hałasu padł.

    Zaraz się dowiesz, że masz drewniane uszy dlatego nie słyszysz. ;-)

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 82. Data: 2011-08-17 20:03:26
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    "kogutek" <s...@g...pl> wrote in message
    > Dobrze zrobiona wentylacja grawitacyjna pracuje darmo. Daje się
    > w pewnym zakresie regulować. Wentylacja mechaniczna to koszt kilkuset złotych
    > rocznie za prąd do wentylatorów. Oczywiście Ty się w mesiu urodziłeś i Ciebie
    > to nie dotyczy. Wentylacja grawitacyjna jest bezgłośna.

    Tylko zapomniałeś dodać, że wentylacja grawitacyjna w ogole nie działa
    w lato, kiedy nie ma różnic temperatur dom / powietrze zewnętrzne - i
    powietrze wówczas stoi w domu.

    Wentylacja grawitacyjna zaś działa najskuteczniej w zimie (często wymieniając
    więcej powietrza niż potrzeba... generując wymierne straty - wywiewanie ciepła).

  • 83. Data: 2011-08-17 20:24:13
    Od: RadekNet <r...@r...com>

    W dniu 17.08.2011 16:11, Kris pisze:

    > Brink chyba 8,5tys jak Adam pisał

    Ja zakladam Brink'a 300 za ok. 3 tys zl. Nie wiem czy sama centrala
    wentylacyjna wyjdzie znaczaco taniej.

    > A ponieważ tym wydatkiem komfortu nie zwiększamy więc trzeba usiąść i
    > samemu sobie policzyć czy to nam się opłaca. Dla każdego przypadku
    > wyjdzie indywidualny wynik i trzeba sprawe przemyśleć czy nam to się
    > opłaca.

    Ja traktuje wentylacje mechaniczna z reku trzy torowo:
    - komfort cieplny, bo wymieniam tyle powietrza ile potrzebuje
    - ekonomicznie, bo jakies tam oszczednosci sa
    - przyszlosciowo, bo teraz kase na "zabawki" mam a jak mi sie np.
    rodzina powiekszy to moze kazdy grosz sie bedzie liczyl?

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 84. Data: 2011-08-17 20:51:14
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Aleksander" <f...@f...fake> napisał w wiadomości

    > Tylko zapomniałeś dodać, że wentylacja grawitacyjna w ogole nie działa
    > w lato, kiedy nie ma różnic temperatur dom / powietrze zewnętrzne - i
    > powietrze wówczas stoi w domu.

    No jak Quent pisze, ze bez GWC dom latem wewnatrz szybciej sie nagrzewa, bo
    zaciaga gorace powietrze i trzeba wylaczac to i tak stoi i tak. Poza tym
    mitem jest, ze wentylacja grawitacyjna nie dziala latem. Co dwa tygodnie
    czyszcze kratki wentylacyjne, wiec chyba dziala.

    > Wentylacja grawitacyjna zaś działa najskuteczniej w zimie (często
    > wymieniając
    > więcej powietrza niż potrzeba... generując wymierne straty - wywiewanie
    > ciepła).

    A widzisz, wiele razy czytam, ze nie gwarantuje wystarczajacej wentylacji.
    :-)
    W sumie zwolennicy WM sami nie wiedza jak to w koncu jest. Pare miesiecy
    temu legl w gruzach argument, ze zima dzieki wentylacji mechanicznej
    wszystko szybciej schnie. Do momentu jak ktos podal, ze czerpane powietrze
    jest nawilzane i ma wyzsza wilgotnosc niz to za oknem wpadajace w za duzej
    albo za malej ilosci, co do czego nie ma pewnosci, bo w zaleznosci od
    rozpatrywanego wariantu wymiana jest za duza i droga, albo za mala i
    wszystko smierdzi i gnije.

    Pozdro.. TK

  • 85. Data: 2011-08-17 22:47:10
    Od: Egghead <e...@w...pl>

    W dniu 2011-08-17 21:31, Budyń pisze:
    > czy ty byłeś w jakims domu z wentylacją mechaniczną? Bo ja byłem i usiłowałem cos
    usłyszeć z tego mitycznego hałasu - nie udało sie. Mit hałasu padł.
    Mam Aeris 350. Na pierwszym biegu - nie słychać. Na drugim cicho szumi,
    co wrażliwszym mogłoby pewnie przeszkadzać w zasypianiu. Na trzecim
    słychać wyraźnie. Przy czym hałas raczej nie pochodzi z wentylatorów, te
    słychać na każdym biegu ale tylko w garażu, źródłem hałasu jest szum
    powietrza na anemostatach. GGWC dość dobrze zbija temperaturę w
    umiarkowanym upale, w tym roku jeszcze nie musiałem włączać klimatyzatorów.

  • 86. Data: 2011-08-18 00:25:35
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > czy ty byłeś w jakims domu z wentylacją mechaniczną? Bo ja byłem i usiłowałem
    cos usłyszeć z tego mitycznego hałasu - nie udało sie. Mit hałasu padł.

    Przestań Budyń bo śmieszny się zaczynasz robić. Nie ja wymyśliłem że 32
    decybele. W reklamie tak ktoś napisał i to na pewno nie ja. 32 decybele to mało.
    To odpowiednik bardzo cichej rozmowy. Ale to nie jest bezgłośnie. Jeśli ten co
    reklamuje nie napisał czy to na I biegu czy na ostatnim to mam prawo
    przypuszczać że na pierwszym. Skala nie jest liniowa. Każdy decybel więcej to
    dużo głośniej niż by się laikowi wydawało. Jak nie słyszałeś to albo Ci się
    bateryjka w aparaciku do słyszenia wyładowała albo była wentylacja wyłączona.
    Tobie może taki cichy jednostajny szum nie przeszkadzać. Mnie przeszkadza.
    Mieszkam prawie w centrum Łodzi. Mam rozprowadzenie ciepłego powietrza z pieca
    kominkowego. Wentylator pchający powietrze jest na strychu. To był jeden z
    cichszych wentylatorów jakie można było kupić jak robiłem rozprowadzenie
    powietrza. Przed nim i za nim są tłumiki szumów. I wiesz co. Jak pracuje to
    słychać. W dzień nie przeszkadza. Ale w nocy wpienia. Wolę jeżdżące autobusy,
    motocyklistów. Latem przy otwartym oknie nie przeszkadzają. Nie budzi mnie
    przejeżdżająca karetka czy drący ryja pijani ludzie. A cichy szum irytuje do
    tego stopnia że jak idziemy spać to wyłączamy buczydło. 32 decybele w dzień to
    nic ale w nocy to sporo. I do tego jednostajność szumu. Każdy kto się rzuca na
    wentylację mechaniczną musi się z nocnym szumem liczyć. Wentylacja grawitacyjna
    daje praktycznie takie same możliwości regulacji jak mechaniczna. Są kratki z
    wentylatorami i bez nich. Są bez wentylatorów z ręcznie i elektrycznie
    sterowanymi żaluzjami. Ktoś pisał że w upały nie działa. U mnie działa. Może cud
    a może 120 lat temu byli lepsi fachowcy od wentylacji. Nie wiem i nie zamierzam
    się z tego tematu doktoryzować skoro działa. Poza tym latem mi wisi czy ona
    działa czy nie działa bo mam albo otwarte albo uchylone wszystkie okna.

  • 87. Data: 2011-08-18 08:04:51
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

> [...]
    > jest, ze wentylacja grawitacyjna nie dziala latem. Co dwa tygodnie czyszcze

    Przy braku różnic temp. nie ma prawa działać :) - a że w nocy temp spada
    do np. 14 stopni, no to już coś tam już zadziała.

    Przy braku nawiewu również grawitacyjna nie ma prawa działać (szczelne okna,
    brak innych dziur / szczelin) - to jednie może powodować niewystarczającą
    wentylację grawitacyjną w zimie. Przy dostatecznym nawiewie (np. uchylone okno)
    wentylacja grawitacyjna zimą jest bardzo skuteczna.

    WM natomiast zapewnia nam regulację wentylacji i kontrolę nad ilością
    zasysanego świeżego powietrza. A przy grawitacyjnej to loteria. Poza tym,
    pół biedy, jak w każdym pomieszczeniu masz kratkę (dostęp do komina) -
    - kiedyś tak budowano - wówczas jest szansa, że wentylacja grawitacyjna
    będzie nam zapewniać odpowiedni komfort o ile porobimy odpowiednie otwory
    (nawiewniki czy inne dziury) którymi świeże powietrze będzie miało się
    którędy dostać.

  • 88. Data: 2011-08-18 08:46:16
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisał w wiadomości
    > Nie ja wymyśliłem że 32
    > decybele. W reklamie tak ktoś napisał i to na pewno nie ja. 32 decybele to mało.

    ja tylko opisałem zaobserwoweane zjawisko. Mozesz, podpierając sie firmowymi
    ulotkami, uwierzyć albo w moją uszkodzona bateryjkę albo w obserwowalny fakt.

    Oczywiscie wierzę, ze instalację da sie spitolic i bedzie hałasliwa. Ta była
    niesłyszalna.

    b.

  • 89. Data: 2011-08-18 09:13:23
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "quent" napisał w wiadomości grup

    >Wszystko się zgadza. Przypomnę tylko, że użyłem tzw. skrótu mówiąc, że
    >"zakładam reku dla jakości wentylacji", traktując reku jako centralkę
    >wentylacyjną. Tyle, że mnie wymiennik nie przeszkadza - wolę go mieć i
    >niech ma te 50% sprawności (sprawdzę sobie w praktyce) zawsze to cieplejsze
    >powietrze nawiewane zimą.

    Ok. Tylko od ceny reku odejmij cenę samej centralki. Jak wyjdzie (a pewnie
    wyjdzie) jakaś różnica to jest to właśnie kwota która nic nie wnosi do
    komfortu. I te pieniądze powinny się w rozsądnym czasie zwrócić dzięki
    odzyskanemu "ciepłu" przez reku. A jak długo czytam grupę to nikt jeszcze
    nie podał wyliczeń takich z których by wynikało że zwróci to się w miarę
    szybko.
    Co najmniej kilka osób z tej grupy ma swoje domy dokładnie wprowadzone do
    OZC ale jakoś nie chcą podać symulowanych danych odnośnie kosztów ogrzewania
    z uwzględnieniem reku i bez czy nawet z uwzględnieniem went mech i went
    grawitacyjnej.
    A przecież jeśli dom jest wprowadzony do OZC to takie symulacje można zrobić
    w kilka minut.
    A co do samej went mech w kwestii komfortu to osobiście znam 3 rodziny które
    maja went-mech i włączają ja sporadycznie(koszty)- wentylator 100W chodzący
    24 godz/dobe zeżre prądu ponad 500 zł rocznie Zresztą nawet Janusz stały
    bywalec tej grupy nie tak dawno przyznał że tez ma went mech ale nie jest
    ona u niego włączona non stop. I się nie udusił- żyje;)
    No i koszt zrobienie went mech to pewnie skromnie licząc 10 tys a są i tacy
    co zapłacili za to ponad 20 tys. I te 10-20tys jednorazowo + min. 500zł
    rocznie za prąd to cena tzw. luksusu. Nie doliczyłem kosztów ew napraw
    filtrów itp.
    Ale każdy powinien to podliczyć sam dla swoich realiów.
    I proponuje też uwzględnić to że mitem jest że w domach z went grawitacyjna
    jest zaduch itp

    -- Pozdrawiam

    Kris

  • 90. Data: 2011-08-18 09:19:40
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 17 Sie, 14:48, "Kris" <k...@w...pl> wrote:

    > A co reku wnosi w temacie komfortu?
    > Went mech ok ale reku?
    > No można by napisać że dzięki reku powietrze nadmuchiwane do lokalu jest
    > cieplejsze(bardziej komfortowe) Tylko ze użytkownicy went mech twierdza ze
    > jak went mech jest dobrze zrobiona to jej nie czuć ani nie słychać więc i
    > zimne powietrze z kratki nie powinno być wyczuwalne;)

    Bez rekuperatora powietrze -20stC wlatujace przez anemostat JEST
    wyczuwalne :) Maja to na codzien w zimie posiadacze wentylacji
    grawitacyjnej, przy kazdym oknie ;) Pozatym znajdz mi wydajne i
    *ciche* wentylatory kanalowe z sensowna obudowa i latwym dostepem do
    filtrow + sensownym sterownikiem do tego w dobrej cenie. To ja juz
    wole kupic niewiele drozsza cala jednostke z wymiennikiem - ja za
    swoja zaplacilem 6,5k pln i uwazam to za bardzo udany zakup :)
    pozdr.

    --
    Adam