  • 91. Data: 2010-11-03 17:30:53
    Temat: Re: Połączenie podłogówki z grzejnikami ?
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 3 Lis, 14:20, "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)"
    <r...@p...com.pl> wrote:

    > Pzeczytalem to mojej kobiecie i mowi, ze nie masz racji ;) U nas w domu
    > jest dosc cieplo, a reczniki schna tylko na cieplym grzejniku - suszone
    > na poreczy (zeby nie bylo, ze scisniete na wieszaku) sa wiecznie
    > wilgotne. Wiec moja pani absolutnie grzejnik drabinkowy z grzalka
    > elektryczna chce miec.

    Za slaba wentylacja. Mi reczniki schna na wieszaku (rozlozone, nie
    scisniete) - wentylacja mechaniczna. Podloga po prysznicu schnie w
    mig :) Przelatuje tam w tej chwili ok 40m3/h, czyli okolo dwie pelne
    wymiany powietrza w lazience na godzine :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 92. Data: 2010-11-03 17:37:53
    Temat: Re: Polaczenie podlogówki z grzejnikami ?
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 3 Lis, 14:54, "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    wrote:

    > Najbardziej mi nie pasuje podłogówka w sypialni. Ja się przy
    > zamkniętym grzejniku lub przy lekko otwartym. Szczerze mówiąc nie

    Ja mam w sypialni 17stC na stale - taka temp. jest dla mnie idealna do
    spania. Troche chlodno przy wchodzeniu do lozeczka ale mam na to
    sposob - zone puszczam pierwsza a sam wchodze po paru minutach i jest
    super :D A spi sie jak zabity przy takiej temperaturze :)

    > wyobrażam sobie aby ogrzewanie podłogowe grzało mi od dołu łóżko ... A
    > od góry będzie zimno ...

    Na calej wysokosci jak bedziesz lezal bedziesz mial taka sama
    temperature. Zadnego uczucia spania na grzejniku nie bedziesz
    odczuwal :) W przypadku grzejnikow - zalezy jak masz ulozenie pokoju.
    Byle nie bedziesz mial grzejnika przy glowie bo wtedy jest dramat - w
    glowe cieplo i spac nie mozna, a w nogi ziabi :)

    > Chyba naturalna cyrkulacja grzejnika będzie dla mnie lepsza ...

    Łe ;)

    > Dodatkowo nie mam wpływu jakie rurki i jakie elementy zamontowałby by
    > instalator. Jeśli zaoszczędzi na ilości rurek to może okazać się że w
    > zimę będę miał zimno i nic z tym nie zrobię. W przypadku grzejnika
    > mogę grzejnik skręcić lub dać większy ...

    W przypadku podlogowki zawsze mozesz puscic wyzsza temp. wody no ale
    fakt - wtedy moze byc uczucie bicia w twarz podczerwienia.. Najlepiej
    to poprostu spytaj jaki rozklad chca zrobic i to tu mniejwiecej
    przeliczymy. No przeciez Ty za to placisz wiec chyba powinienes
    wymagac? :)

    > Chyba więc zostanę przy tym co miało być , czyli połączenie podłogówki
    > z grzejnikami. Pomieszczenia nie są wysokie (2,6m).

    Ja tez mam wszedzie 2,6m. To standard :)

    [...]
    > Boję się też że wykonawca kupi jakieś tanie rurki Aluplex i w czasie
    > osiadania domu lub z powodu słabej jakości pęknie gdzieś rurka ...
    > Wtedy masakra ...
    > W przypadku grzejników szansa dużo mniejsza ...

    Nawet najtansza chinszczyzna wytrzymuje sporo - na forum muratora ktos
    robil testy i nawet najtanszy us metrix wytrzymywal bez problemu
    10bar. A w instalacji normalnie jest 1bar :) Wogole alupexy sa dosc
    odporne na wszystko.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 93. Data: 2010-11-03 21:42:13
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > ograniczysz sobie na rozdzielaczu przepływ i będziesz miał zimniej na
    > stałe.
    >
    > regulatory z termostatami na gałęziach nie mają zbytniego sensu bo czas
    > odpowiedzi pomieszczenia będzie bardzo długi, najsensowniejszy byłby układ
    > regulujący w sposób ciągły z jakąś nauką charakterystyki pomieszczenia +
    > uwzględniający aktualne parametry zasilania układu. imho zbyt
    > skomplikowane.

    Dokładnie tak jak Ci pisze Marek. Tutaj potrzebne by były regulatory
    proporcjonalne z PID, a żeby nie babrać się w szukanie paramterów nastaw to
    musiałyby mieć zaimplementowaną funkcję autotuningu czyli samoczynnego
    dostarjania parametrów.
    Uwierz mi, że dostrojenie takiego regulatora w posób ręczny będzie bardzo
    trudne. Pisze to jako automatyk, który z niejednym takim regulatorem już się
    borykał i się głowił, choć ja w porównaniu do Ciebie mam wiedzę i lata
    doświadczeń w tej branży.
    Koszt takich regulatorów waha się od kilkuset zł do kilku tysięcy.
    Reagulatory dwustawne ze względu na zbyt długi czas odpowiedzi obiektu po
    prostu cały czas by regulowały układ na zasadzie huśtawki góra/dół po kilka
    stopni Celsjusza. Czyli nie utrzymywałyby temperatury idealnie równo.

    Z resztą podłogówka nawet nie potrzbuje takiej regulacji, gdyż posiada cechę
    samoregulacji. Wystarczy tylko pouścić przez nią wodę o określonej
    temperaturze i określonym przepływie, a ona sama utrzyma dość precyzyjnie
    określoną temperaturę pomimo wahań temperatury na dworze.

    Osobiście także Ci radzę: rób podłogówkę wszędzie.
    W sypialni podłogówka nie ma sensu tylko wtedy, kiedy sypialnia jest mała i
    przewidujesz w niej duże zabudowane szafy oraz grube dywany na podłodze.

  • 94. Data: 2010-11-04 11:20:24
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    Dziś zadzwonił do mnie gościu który będzie jak już robił mi
    podłogówkę ...

    Powiedziałem że chciałbym mieć sterowanie oparte na czujniku pogodowym
    i w razie czego "doregulować" rotometrami ...

    Trochę się zdziwił bo według niego lepsze są termostaty i
    siłowniki ...
    Ale poprosiłem aby w "razie czego" aby była możliwość w przyszłości
    dozbrojenia w siłowniki i termostaty ...

    Ma zrobić kalkulację , ale boję się że będzie ... drogo ...

    Stwierdził że zwykłe rury aluplex do tego się nie nadają i tylko
    "certyfikat" mają rurki purmo (zapewne dużo droższe ..)
    Zobaczymy jaki będzie kosztorys ...

    Dodatkowo zapytałem się jaką "moc" przyjmuje w przypadku grzejników
    tradycyjnych. Zdziwiło mnie bo bierze 100W/m2 , co spowoduje że w
    salonie 32m2 będzie grzejnik o mocy 3200W !
    Szok !

    Zdziwiło mnie to bo sam w salonie 25m2 w bloku mam grzejnik 50x120 i
    nie mam problemu z ogrzaniem a grzejnik 3200W to zapewne będzie
    kilometrowiec lub dwa grzejniki ...

    Mi zdawało sie że w nowym budownictwie bierze się normę 70W/m2 i to
    powinno być ok , a nawet powinno mniej starczyć ...

    No chyba że chodzi o temperaturę wody. Największą moc grzejniki mają
    przy 90/75 stopni , a przecież chyba nikt tak mocno nie ustawia pieca
    i w większości jest to 55-65 stopni a wtedy moc mocno siada ..

    Zastanawiam się czy jednak gdybym zdecydował się na ogrzewanie
    mieszane czy w przypadku normlanych grzejników nie zażądać mniejszych
    grzejników (ale za to lepszej firmy ?)
    Bo chyba 100W za m2 to lekka przesada , ale z drugiej strony należy
    pamiętac że przeciez piec nie bedzie działał na 90stopni , ale z
    drugiej strony moc pieca i jego temperaturę zawsze można podkręcić i
    zwiększyć moc grzejników ...

    Jak to było w Waszych domach ?

    Zakładamy że dom jest dośc ciepły (gazobeton 24cm + styropian 15cm ,
    okna K=1.0)

    Bo nie wiem czy chciałbym tak gigantyczne grzejniki (jeśli zdecyduję
    się na instalcję mieszaną)

  • 95. Data: 2010-11-04 11:26:56
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 4 Lis, 12:20, "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    wrote:

    > Powiedziałem że chciałbym mieć sterowanie oparte na czujniku pogodowym
    > i w razie czego "doregulować" rotometrami ...
    >
    > Trochę się zdziwił bo według niego lepsze są termostaty i
    > siłowniki ...

    Czyli amator. Na dodatek niedouczony.

    > Stwierdził że zwykłe rury aluplex do tego się nie nadają i tylko
    > "certyfikat" mają rurki purmo (zapewne dużo droższe ..)
    > Zobaczymy jaki będzie kosztorys ...

    Pffffff. No tu juz przechodzi sam siebie - albo poprostu wspolpracuje
    z PURMO i bedzie Ci sie staral wcisnac rurki po 6 pln / mb albo
    wiecej, przy czym 30% to bedzie jego zysk. Spytaj dlaczego nie moze
    byc firmowy Wavin, rowniez z certyfikatami, po 2 czy 2,5 pln / mb.

    > Dodatkowo zapytałem się jaką "moc" przyjmuje w przypadku grzejników
    > tradycyjnych. Zdziwiło mnie bo bierze 100W/m2 , co spowoduje że w
    > salonie 32m2 będzie grzejnik o mocy 3200W !
    > Szok !

    No troche duzo ale czy ja wiem - bedzie mozna zmniejszych temperature
    dzieki temu.

    > Zdziwiło mnie to bo sam w salonie 25m2 w bloku mam grzejnik 50x120 i
    > nie mam problemu z ogrzaniem a grzejnik 3200W to zapewne będzie
    > kilometrowiec lub dwa grzejniki ...

    W bloku grzeja Cie sasiedzi - z boku, gory i dolu. Nie ma co
    porownywac :) Trzeba zrobic projekt OZC (obliczeniowe zapotrzebowanie
    na cieplo - budynku i kazdego z pokoi osobno). Mi na salon 40m2 wyszlo
    ok 2-2,5kW (juz nie pamietam).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 96. Data: 2010-11-04 11:29:05
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 4 Lis, 12:20, "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    wrote:

    > Stwierdził że zwykłe rury aluplex do tego się nie nadają i tylko
    > "certyfikat" mają rurki purmo (zapewne dużo droższe ..)

    Spytaj po ile u niego te purmo za metr i wszystko zapewne stanie sie
    jasne. Na allegro masz pexy PURMO po 2,9 pln:

    http://allegro.pl/rura-pex-pert-16-200mb-purmo-super
    -tanio-okazja-i1298940649.html
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 97. Data: 2010-11-04 11:45:36
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > Czyli amator. Na dodatek niedouczony.

    Zobaczymy ...

    Boję się jednak już kosztorysu ...

    Co do sterowania pogodowego to według niego jest to lepsze
    rozwiązania , tyle że stwierdził że ciężko będzie z regulacją innych
    temperatur w różnych pomieszczeniach i regulacja za pomocą rotometrów
    nie będzie zbyt poprawna.
    Jednakże wybrałem sterowanie pogodowe ...

    Nie mam pojęcia jaka będzie wycena , ale boję się że będzie kosmos :)
    Jak weźmie elementy z wyższej półki a odliczy ogrzewanie jakie miałem
    mieć w standardzie (z najniższej półki) to może być wesoło ;)

    Jednakże będzie kosztorys to będę myślał ...

    Przeraziła mnie wyliczana moc. Jeśli taką dużą wylicza na grzejniki
    tradycyjne , to jak dużo by musiało być rur w podłogówce aby przy dużo
    niższej temperaturze zasilania dać podobna moc ..
    To mnie trochę smuci ...

    Podłogówkę wylicza się na max 70W/m2 , a grzejniki dają na 100W/m2 ...

    Boję się o wydajność podłogówki ...

    Dlatego mimo zalet podłogówki bardziej skłaniam się ku grzejnikom. To
    ciężko schrzanić lub źle zaprojektować. Grzejnik zawsze można
    skręcić , wymienić , podnieść moc na kotle ...
    Dodatkowo mniej pomp , elektroniki , połączeń i mniej strat ..

    A w podłogówce ?

    NIC ...

    PS. Co do cen i szukania "jeleni". W piątek byłem umówiony z
    elektrykiem. Pokazałem mu gdzie będą gniazdka , kontakty , gniazda
    RTV , pokazałem mu gdzie będzie instalcja alarmowa i głośniki. Kilka
    dni później miałem telefon że okablowania dla głośników i alarmu to
    "dodatek" i że może mi to położyć za 500zł (
    Powiedziałem że nie było o żadnej kasie mowy i że ... sam sobie to
    położy , bo 500zł za położenie kabelków gdzie wszystkie kable pójdą po
    legarach nie jest czymś wartym 500zł ...
    W sobotę jadę sam robić "dodatkowe" okablowanie ...
    Szok jakie ceny , no chyba że takie ceny to standard ...

  • 98. Data: 2010-11-04 12:21:06
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 4 Lis, 12:45, "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    wrote:

    > temperatur w różnych pomieszczeniach i regulacja za pomocą rotometrów
    > nie będzie zbyt poprawna.

    Bo ? To jest najprostsza i najsensowniejsza regulacja:) Zmniejszasz
    przeplyw, zmniejszasz moc.

    [...]
    > Przeraziła mnie wyliczana moc. Jeśli taką dużą wylicza na grzejniki
    > tradycyjne , to jak dużo by musiało być rur w podłogówce aby przy dużo
    > niższej temperaturze zasilania dać podobna moc ..

    No pomysl. HINT: podloge masz 32m2, a grzejnik 2m2 :-) Dla porownania
    powiem tylko, ze w salonie 40m2 mam trzy petle w sumie niecale 200mb i
    daje to ponad 3kW przy temp. zasilania 38stC. Przy obliczaniu
    grzejnikow podlogowych troche wszystkie wartosci zapotrzebowania
    pozawyzalem tak zeby docelowo temperatura mogla byc nizsza :)

    > To mnie trochę smuci ...

    To Cie nie ma smucic tylko conajwyzej zastanawiac ;D

    > Podłogówkę wylicza się na max 70W/m2 , a grzejniki dają na 100W/m2 ...
    >
    > Boję się o wydajność podłogówki ...

    To sie nie boj. Miliony ludzi ma i chwali, a Ty sie boisz ;) Lek przed
    "nowoscia" ? ;) 15cm styro na scianach masz - ja znam ludzi co maja
    podlogowki w scianach starych, nieocieplonych domow i jakos daja rade.
    Przy 15cm styro na scianach i 20-25 (o ile pamietam) welny w dachu i
    dobrych oknach zapotrzebowanie na cieplo w granicy 70W/m2 i tak bedzie
    sporo za wysokie :)

    > Dlatego mimo zalet podłogówki bardziej skłaniam się ku grzejnikom. To
    > ciężko schrzanić lub źle zaprojektować.

    Raczej odwrotnie. Jak grzejnik zalozysz nie tam gdzie trzeba to
    bedziesz marznal, a poprawic to bedzie b. trudno (kucie). Podlogowke
    zrob wszedzie 15cm (w lazienkach 7-8cm) i daje Ci glowe, ze wszystko
    bedzie smigac jak trzeba :-) Podlogowka wybacza bledy. Sama sie
    reguluje. Kaloryfery nie :)

    > Grzejnik zawsze można
    > skręcić , wymienić , podnieść moc na kotle ...

    Podlogowke zawsze mozna skrecic, wymienic rzeczywiscie nie tylko po
    co ? Moc tez mozna podniesc - wystarczy zmienic krzywa grzewcza na
    sterowniku :)

    > Dodatkowo mniej pomp , elektroniki , połączeń i mniej strat ..

    Tyle samo pomp, tyle samo elektroniki. W przypadku kalafiorow - wiecej
    "krytycznych" elementow (termostaty na kazdym grzejniku). Polaczen w
    podlogowkce jest dokladnie o polowe mniej (obwod podlogowki to
    zasilanie i powrot w rozdzielaczu, dla kaloryferow to jest zasilanie i
    powrot w rozdzielaczu PLUS zasilanie i powrot w samym kaloryferze;) O
    stratach juz pisalismy - nizsza temp. zasilania = nizsze straty w
    przesyle, nizsze straty na zewnatrz (kaloryfer grzeje podworko przez
    okno).

    > A w podłogówce ?
    >
    > NIC ...

    W podlogowce podnoszac temp o 5stC podnosisz moc nieraz o
    kilkadziesiat procent. W kaloryferze ledwo o pare procent.

    Rob jak chcesz - widze, ze ktos tam Cie poza ta grupa ostro namawia na
    kaloryfery bo sie pewnie boi podlogowki z niewiadomych przyczyn :-)
    Jak widzisz conajmniej kilka osob z naszej grupy (uzytkownicy i
    instalatorzy) namawiaja Cie na podlogowke a Ty ostro w te klocowate
    kalafiory chcesz isc... :) Twoj wybor - ja sobie dam glowe obciac, ze
    bedziesz zalowal, wychodzac z cieplej podlogi kuchennej i robiac krok
    bosa stopa na zimna posadzke w salonie :-) Zawczasu kup sobie cieple
    obuwie i pufe przed sofe, bedziesz z niej czesto korzystal kladac tam
    przemarzniete nogi ;-)) No troche przesadzilem ale cos w tym jest!

    > W sobotę jadę sam robić "dodatkowe" okablowanie ...
    > Szok jakie ceny , no chyba że takie ceny to standard ...

    Czyli jednak mozesz tam sam cos dzialac.. To szukaj porzadnego
    instalatora niech Ci ta podlogowke za sensowne pieniadze policzy i
    polozy. Albo sam rob - to prosta robota tylko pomocnik potrzebny
    (samemu ciezko rozwijac, giac i lapac 200m krazek PEXowy)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 99. Data: 2010-11-04 18:00:33
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    Mam wycenę ...

    http://img560.imageshack.us/img560/7972/wycena.jpg

    Dodatkowo załączam to co podał mi wykonawca:

    "W załączniku przesyłam kosztorys wykonania podłogówki w 3 sypialniach i
    pokoju dziennym.
    Od podanej ceny proszę odjąć pozycję 3 lub 7 w zależności jaki wybrałby Pan
    materiał (polietylen lub Pex).
    Koszt założenia grzejników w sypialniach i pokoju dziennym to 1200 zł +
    przewody 150 zł.
    Wykonanie dodatkowego ogrzewania podłogowego kosztowałoby 300 zł.
    Do instalacji hydraulik sugeruje podłączenie 3 pompy - będzie tylko jeden
    grzejnik w łazience, przy układzie 2 pomp temperatura grzejnika pozostałaby
    taka jak w podłogówce czyli niższa.
    Podsumowując dopłata przy wyborze tańszego materiału bez 3 pompy wynosi 2000
    zł.
    Instalator prosił o podanie marki pieca, co też może mieć wpływ na koszt
    instalacji."

    Co o tym sądzicie ?
    Brakuje mi w tym sterowania chyba (w kosztorysie). No chyba że jest ...
    Co o tym sądzicie ?

  • 100. Data: 2010-11-04 18:53:50
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości
    i.googlegroups.com...
    >Trochę się zdziwił bo według niego lepsze są termostaty i
    >siłowniki ...
    Raczej sie nie zna

    >Stwierdził że zwykłe rury aluplex do tego się nie nadają i tylko
    >"certyfikat" mają rurki purmo (zapewne dużo droższe ..)
    Eeee. Ok 2-2.5zł za metr