    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Domek letniskowy. Ocieplanie podłogi?
    Date: Sun, 9 Oct 2016 23:38:43 +0200

    Ghost bardzo powoli pisze:

    > Czytaj więc powoli: okna stanowią źródło ogrzewania, zwłaszcza
    > w słoneczny dzień. Jest tego ogrzewania na tyle dużo, że każda
    > sensowna kalkulacja energetyczna musi je uwzględniać.

    Rzadko kto robi "kalkulacje energetyczne", by na ich podstawie podjąć
    decyzję: robimy w chacie okna, czy nie. Mało to sensowne. Niektórzy
    jednak mogą się zastanawiać: sypnąć styropian pod podłogę, czy sobie
    darować. Ja wiem, że nie wszyscy swobodnie poruszają się pośród
    kelwinów, dżuli i watów. A jeśli nawet znają szkolne wzory, to nie
    zawsze wyobraźni im staje, by je do praktyczneych sytuacji przyłożyć.
    Ci mogą sobie zapamiętać zasadę, od której rzadko są wyjątki. W naszych
    warunkach geograficznych, dom bez ogrzewania tym lepiej będzie spełniał
    swoje zadanie, im większą będzie miał pojemność cieplną. Albo ściślej
    przytuli się to czegoś, co taką pojemnością dysponuje, na przykład do
    Matki Ziemi. Sorry, taki mamy klimat.

    Jarek

    --
    Wolno bardzo do mnie mów, kochana,