  • Data: 2010-05-26 07:24:53
    Temat: Re: Gładź gipsowa wrażliwa na uszkodzenia
    Od: czupakabra <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 25 Maj, 22:08, "nacocito" <n...@c...to> wrote:
> [...]
    d.googlegroups.com...

> [...]
    > oddają. Więc zmiany są wolniejsze a pomieszczenia nie są tak przesuszone w
    > sezonie grzewczym.
    > Wszyscy wiemy jak to wpływa na nasze organizmy. Sam tego doświadzyłem kiedy
    > po 10 latach w "gipsie" przenieśliśmy sie na rok do bloku z tradycyjnymi
    > tynkami. Nie chcę powiedzieć że to był tylko jeden powód ale przypomnieliśmy
    > sobie całą rodziną co to przeziębienia, anginy itp. katary. Mimo tego, że
    > kaloryfery właściwie były zamknięte cały czas. Było naprawdę sucho w
    > porównaniu z naszym domem a temperaturę staraliśmy się trzymać taką sama.

    To nie tak - tynki gipsowe owszem dobrze wchłaniają wodę, ale słabo i
    długo ją oddają, co więcej wilgoć w gipsie "niszczy" strukturę tynku,
    uszkadza go. Gips akumulając wodę powoduje rozwój grzybów i pleśni -
    dość szkodliwych elementów.
    To właśnie tynki cementowo-wapienne, a szczegolnie tynki wapienne mają
    optymalną retencję wody - chłoną i oddają wilgoć - bez szkody dla
    samego materiału-tynku. Są już na rynku specjalne tynki wapienne tzw.
    klimatyczne - mogą utrzymywać wilgotność na stałym poziomie - zalecane
    np. do sypialni pokoi dzecięcych, są hypoalergiczne, uniemożliwiają
    rozwój pleśni i grzybów.

    pozdrawiam
    Sebastian