    From: "kogutek" <k...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Krotność wymiany powietrza
    Date: Sat, 20 Aug 2011 22:58:18 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Użytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Mnie to nie dziwi, bo uzasadnia tak jak sam bym to pisal.

    > Mozna i samemu tylko nie bedzie to lepsze a i samo tez sie nie zrobi. Po

    > kiego ciagnac kable do wentylatora rujnujac obecny stan, skoro mozna

    > wszystko spiac w jedna centrale gdzies na strychu i miec w jednym miejscu,

    > lacznie z filtrami?

    > Ja widze przy okazji inna ulomnosc pewnie wiekszosci istniejacych

    > instalacji. Nikt nie pisze o wyczystkach i jak zamierzaja okresowo zadbac o

    > czystosc kanalow. Co prawda nie mam pewnosci, ale obawiam sie, ze

> [...]

    A mnie dziwi. Ktoś twierdzi że ma przybajerowaną instalację a okazuje się że nie
    dość że jest za mała to i tak puszczenie na maksimum by go finansowo kopnęło po
    dupie. To otwiera okna i psu pod ogon idę wszystkie zalety. Ale tutaj by się
    zesrał żeby pokazać jaki jest mądry, zapobiegliwy czy bogaty. Taka typowa polska
    głupota. Wszystko co możesz kupić powstało kiedyś w jednym egzemplarzu. Zrobili
    to ludzie kreatywni i leniwi. Gdyby nie oni to reszta do dzisiaj zajmowała by
    się zbieractwem i polowaniem przy użyciu rąk. Nie wszystko co zostało wymyślone
    jest w użyciu. Niektóre rzeczy straciły przydatność. Inne gdzieś utknęły. Prosty
    przykład. Facet wymyślił odkurzacz bez worka tylko z cyklonem. Wszyscy znani
    producenci odkurzaczy wypięli się na niego. Jak już prawie zdychał z głodu to
    zainteresowała się nieduża firma w Japonii. Pożyczył pieniądze na bilet w jedną
    stronę do Japonii. Wcale nie tak dawno to było. Teraz odkurzacze produkowane
    przez niego uznawane są za odpowiedniki Rollsów wśród odkurzaczy. Ludzi
    kreatywnych, zdolnych do wymyślania przydatnych rzeczy jest bardzo mało. To taki
    sam talent jaki mają wybitni muzycy, malarze filmowcy. Piętrzysz techniczne
    trudności. Na etapie budowy one nie istnieją. Wystarczy pomyśleć na podstawowym
    poziomie żeby dociągnąć do każdego kanału wentylacyjnego zasilanie. Można z
    niego nigdy nie skorzystać. Ale będzie. Czytam tutaj o niektórych pomysłach
    które nigdy nie zostaną zrealizowane. Przy nich pociągnięcie przewodu 3x1 albo i
    cieńszego jest technicznie możliwe do zrealizowania i nisko nakładowe. Podobnie
    w istniejących budynkach. Co kilka lat się je maluje w środku.Widzisz jakiś
    problem w tym że przez dwa lata cienki przewód jest przyklejony do ściany glutem
    a przy malowaniu się go chowa. Kabel na pewno nie jest argumentem na nie. Nie
    przesadzał bym z czystością kanałów wentylacyjnych. Ciągły ruch powietrza je
    wyczyści. Oczywiście jakieś skrajne przypadki mogą się zdarzyć. Ale uznał bym to
    za margines nie liczący się w statystykach. Co innego propagowane wymienniki
    gruntowe ziemia powietrze. W życiu bym czegoś takiego nie założył. Raz że
    efektywność niewielka bo nikogo nie stać na taki co by działał. Po drugie w
    przypadku takiego wymiennika zagrożenia biologiczne prawie pewne w stu procentach.