  • Data: 2019-07-27 16:04:59
    Temat: Re: "Mój prąd" - nowe dofinansowanie na panele
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Dla uściślenia: dotacje które otrzymałem nie dotyczyły "palenia własnym
    > drewnem", tylko palenia drewnem w ogóle, a konkretniej zakupu dwóch
    > kominków (jednego do grzania domu, drugiego do grzania wody). Dotacja
    > wynosiła 30% kosztu zakupu urządzeń, w formie tzw. kredytu podatkowego.

    Dodałem sobie to "własnym", bowiem ten układ wydaje mi się najwłaściwszy.
    Szczególnie chwalebne jest korzystanie z lokalnych źródeł energii, do
    jakich należy zaliczyć własne drewno.

    > Ciekawostka: francuska energetyka też zachęca do przejścia na ogrzewanie
    > drewnem.

    Taki teraz świat, że zwykłe przyzwoite zachowanie trakujemy w kategorii
    "ciekawostek".

    > "Puszcza" w żadnym razie nie zwiąże produktów spalania węgla!

    Puszcza daje schronienie ślimakom. Ślimaki mają muszle. Muszle robią
    sobie z węglanu wapnia, a ten węgiel tam z dwutlenku węgla. Raz zrobiona
    muszla nie rozkłada się szybko. Więc wiąże.

    To nie było do końca powżne, z tymi puszczańskimi ślimakami. Ale globalny
    obieg węgla to nie tylko fotosynteza i depozyt paliw kopalnych. Sporo w
    historii Ziemi poszło w wapienie i marmury, powstałe z morskich żyjątek.

    > Wszelkie już związane pokłady CO2 na ziemi (drzewa, węgiel, ropa...)
    > są magazynem, którego po prostu nie powinniśmy ruszać jeśli nie chcemy
    > by niebo spadło nam na głowy.

    Zatem nie tylko węgiel i ropa, bo jeszcze całe góry wapienne. Ruszajmy
    je (byle mądrze) i budujmy domy z marmurów i innych podobnych. Zresztą
    kamieni i tak nie uda się nam spalić, nie uwolnimy z nich dwutlenku
    węgla.

    > Dobre samopoczucie jest niewątpliwie istotne, niemniej dla planety
    > to bardzo średni interes. Ślad ekologiczny produkcji, transportu i
    > utylizacji paneli w stosunku do energii którą wytworzą w ciągu swojego
    > życia póki co w dalszym ciągu nie jest zachwycający. Szczególnie w
    > umiarkowanym klimacie.

    Jeszcze gorzej jest z nowoczesnymi akumulatorami (samochody na prund).
    Ludziom trudno jest zrozumieć, że coś fajnego w skali mikro, nie byłoby
    fajne, gdyby każdy człowiek to miał. Rozwój technologii fotowoltaicznej
    w ostatnich latach jednak zachwyca, ale nie znaczy to, że trzeba tak
    powstały prąd używać do tak niecnych celów, jak grzanie. Są za to
    miejsca, gdzie FV może dać skok jakościowy. Pewien udział samochodów
    elektrycznych nie zaszkodzi, każdy też może mieć telefon z akumulatorem.
    Ale powszechna eklektryczna motoryzacja, to by była tragedia (przy tym
    poziomie techniki, jaki teraz mamy).

    > Jakiekolwiek spalanie węgla może być tylko i wyłącznie gorsze od
    > rozsądnego spalanie drewna - bo uwalnia CO2 do atmosfery nasilając
    > tym samym globalne ocieplenie klimatu, a w dalszej (ale wcale nie tak
    > odległej) perspektywie - jeśli nie globalną zagładę, to przynajmniej
    > klęskę cywilizacyjną.

    Ja akurat nie jestem skrajnym pesymistą gdy mowa o zmianach klimatu,
    natomiast uważam, że wszechogarniająca głupota może spowodować klęskę
    naszej cywilizacji.

    > "Zgodnie z ustawą Prawo Energetyczne z dnia 10 kwietnia 1997r. (...)
    > odnawialne źródło energii zostało zdefiniowane jako źródło wykorzystujące
    > w procesie przetwarzania energię wiatru, promieniowania słonecznego,
    > geotermalną, fal, prądów i pływów morskich, spadku rzek oraz energię
    > pozyskiwaną z biomasy (...); Zasób odnawialny źródeł energii odnawia się
    > w krótkim czasie, ich używanie nie wiąże się z długotrwałym deficytem."
    >
    > cytat z http://gepsa.pl/1-definicja-i-rodzaj-oze/

    Tu drobna uwaga. Ustawa podchodzi do rzeczy w sposób praktyczny,
    i dobrze robi, jednak w ścisłym sensie geotermia nie jest OZE.

    > Ogrzewanie basenu węglem to najzwyklejszy egoizm, by nie powiedzieć
    > chamstwo.

    Dziękuję, bo sam myślę tak samo, ale zbyt delikatny jestem, by rzecz
    nazwać tak, jak na to zasługuje (choć słów pasujących znajduję wiele).

    Doceńmy za to, że już nie jest tak, że "ja = wszyscy". Bowiem u
    wszystkich obowiązują prawidła znanej fizyki, a tylko nieliczni
    mogą używać fizyki alternatywnej.

    > A potrzeba chłodzenia domu wynika wyłącznie z jego lichoty
    > technologicznej. Budować też trzeba umieć.

    O, o, o, właśnie! To chyba jak raz w temacie grupy. W Polsce teraz
    często buduje się tak, że w nowym budynku można oszczędzić w zimie
    dwa tysiące na ogrzewanieu. Ale w lecie trzeba wydać trzy tysiące
    na chłodzenie, które w starym było zbytecze. I to nie o to chodzi,
    że klimat się zmienił. To ludzie zgłupieli.

    > O, dawno już o tym nie było.

    Ale też nigdy za wiele!

    Jarek

    --