    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: "Mój prąd" - nowe dofinansowanie na panele
    <6...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <b...@g...com>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <1...@m...org>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <f...@m...org>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <1...@m...org>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <1tv1pdnhj700j$.dlg@myjk.org>
    Date: Sat, 27 Jul 2019 16:29:19 +0200

    Myjk napisał:

    > Dlatego że sama temperatura to nie wszystko.

    Akurat w Toruniu z tym "wszystkim" jest nadspodziewanie dobrze,
    tylko temperatura ciut mniejsza od tej, jaką by chciał inwestor
    (ale zbliżona do oczekiwanej).

    > Taka jest rzeczywistość, rydzyk nie ma swoich ciepłociągów, i żeby
    > dostał kolejną furę kasy to mieć ich nie będzie -- zaś miejskie
    > ciepłociągi mają wyższą temperaturę, więc jedyne co by dodawał
    > to chłodu -- a nie ciepła. Podnoszenie temperatury z pomocą pompy
    > by ją dodać do ciepłociągu miejskiego jest pomysłem skrajnie
    > absurdalnym, by nie rzec że niemożliwym.

    W ogóle pompy ciepła w ogólnym przypadku są pomysłem absurdalnym,
    sens mają tylko w ściśle ograniczonych przypadkach, wyłącznie
    w małej skali. Przejściowym rozwiązaniem jest gaz, tak jak teraz
    na Podhalu, gdzie wiosną, latem i jesienią Zakopane grzeje się
    geotermią, a zimą dodatkowo daje się w palnik. Docelowo temperatura
    60°C jest jak najbardziej atrakcyjna, w domach ludzie więcej nie
    potrzebują i nie mają.

    > Różnica jest taka, że piszesz nie na temat. Znowu.

    Wolę mądrze nie na temat, niż głupio w temacie (sobie wymyślonym).

    > Skoro rozmawiamy o dopłatach (do PV/EV), a te też są formą inwestycji
    > (prowadzącej do zmniejszenia niskiej emisji i poprawy zdrowia ludzi),
    > to rozmwiamy w temacie.

    Ale pisanie o modernizacji sieci ciepłowniczej w Warszawie i budowie
    nowej na Podhalu w tamacie nie było. Dlaczego? Jedno i drugie robione
    w celu zmniejszenia niskiej emisji i poprawy zdrowia ludzi. Bliżej
    tematu jest pisanie o "dyrektorusiach" i jego kolegach?

    > Problem w tym że dawanie pięniedzy inwestorowi (choćnie ma to sensu,
    > a dlaczego to patrz wyżej) dla ciebie nie jest problemem zaś dawanie
    > ludziom jest złodziejstwem.

    Proszę mnie nie mylić z kimś innym. Ja nie uważam, że każde dawanie
    pieniędzy jest złodziejstwem.

    [...ciach NTG --> pl.misc.polityka, soc.culture.polish...]

    > No i rydzyk taki biznes plan na geotermię ma?

    Ma.

    > Ale ta analiza nie jest rzetelna, bo nie uwzględnia m.in. uszczerbku
    > na zdrowiu z tytułu spalania i niskiej emisji którą powoduje KAŻDY
    > kocioł na paliwo stałe.

    Tak samo rzetelna jak ta, która nie uwzględnia uszczerbku na zdrowiu
    z tytułu spalania węgla, którą powoduje KAŻDE grzanie domu prądem.

    > Ergo, to że komuś się coś wydaje najsprawniejsze i najtańsze na
    > pierwszy rzut oka, nie oznacza że w bilansie końcowym jest najtańśze.

    Tak to właśnie wygląda: to, że komuś się wydaje, że grzanie prądem
    z węgla wydaje mu się najsprawniejsze i najtańsze, na pierwszy rzut
    oka, nie oznacza że w bilansie końcowym jest najtańsze. Zwłaszcza,
    że na ogół nie ten egoista za to zdrowiem płaci, tylko inni.

    > Podobnie większość przy analizie nie uwzględnia tego że kotły domowe
    > trzeba obsługiwać, trzeba mieć miejsce na paliwo, etc. i nie są
    > przyszłościowe (nie zasili się ich wiatrem/słońcem).

    Jak już każdy będzie mógł zasilić się wiatrem/słońcem, wrócimy do
    sprawy. Na razie zasila swój piec wiadrem. Sam nim macha, więc na
    pewno swoją robotę uwzględnił.

    > Są jeszcze inne możliwości i do utrwalenia tego dążą właśnie
    > dotacje indywidualne w "nowe technologie".

    Czyli nie dać, niech smrodzi. Za to dać temu, który potrafi
    najwyżej skorzystać (nieumiejętnie) z "nowych technologii",
    szkodząc przy tym innym. "Bo mu się po prostu należy".

    [...smrodzenie rozproszone vs. smrodzenie skondensowane...]
    > Już pisałem parę razy -- różnica jest w stężeniach tego "smrodu".

    Tu racja -- stężenia smrodu elektrowni nie da się osiągnąć żadnym
    innym sposobem.

    --
    Jarek