    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Usuniecie kilku jetek
    Date: Wed, 25 Nov 2009 16:47:18 +0100

    Użytkownik "Tornad" <t...@o...net> napisał w wiadomości
    news:5d3e.00000169.4b0d41be@newsgate.onet.pl...

    > Zgoda z tym, ze jesli ta jetka jest u samej gory to bedzie sciskana w 100
    > procentach. Ale jesli bedziesz ja instalowal co raz nizej to w penym
    > punkcie
    > wystapi rownowaga sil sciskajacych z narastajacymi silami rozciagajacymi a
    > jeszcze nizej bedzie tylko rozciagana. Dlatego instaluje sie je na
    > odpowiednich wysokosciach.
    > Pytajnik jak zrozumialem, ma dwie jetki, jedna podkalenicowa, ktore chce
    > wykorzystac do skonstruowania lekkiego stropu i druga na wysokosci poltora
    > metra nad isniejacym stropem, przyszla podloga. Z jakich wzgledow zapewne,
> [...]

    Jeżeli konstrukcja posiada belkę wiązarową lub oparta jest na murłatach
    zakotwionych do wieńca stropu to występują dwa punkty podparcia krokwii tj.
    na belce wiązarowej oraz w kalenicy, gdzie schodzą się krokwie. Ponieważ
    belki krokwiowe uginają się pod ciężarem konstrukcji dachu, śniegu oraz
    naporem wiatru to powstają dwa momenty obrotowe obciążające krokwie z
    punkami obrotu w punktach podparcia. Siły obydwu tych momentów skierowane są
    do wewnątrz domu, a zatem gdziekolwiek byś nie zamontował jętki to będzie
    ona ściskana. Nie ma innej możliwości. Na samym środku belki krokwiowej
    występujące siły ściskające jętki są największe i to najprawdopodobniej będą
    te jętki, których autor wątku chce się pozbyć. Jętki tylko wtedy przestają
    być ściskane, kiedy zostanie uszkodzona belka wiązarowa lub mocowanie do
    wieńca stropu, który pełni rolę belki wiązarowej.

    Zastanów się teraz jaki sens miała by belka spinająca krokwie w ich środku,
    kiedy końce tych krokwii oparte na murłatach mogą się swobodnie rozsunąć
    tzn. nie są spięte belką wiązarową. W tej sytuacji taka belka tylko
    zwiększała by momenty obrotowe wyginające krokwie, a dodatkowo przenosiła by
    ten moment z kalenicy do punktu wiązania tejże niby jętki. Taka jętka
    przestała by być jętką.

    W normalnych warunkach jętka działa podobnie jak waga szalkowa. Obciążenie
    np. śniegiem obydwu połaci dachowych powoduje że powstające na nich siły
    wzajemnie się równoważą.