    From: "kris" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: pompa ciepla z odwiertem pionowym..
    Date: Fri, 18 Dec 2009 15:12:34 +0100
    <4b2272ff$1@news.home.net.pl> <hftt1g$qr1$1@news.interia.pl>
    <c...@y...googlegroups.com>
    <hgdrmm$84i$1@news.interia.pl>
    <6...@l...googlegroups.com>
    <hgfd77$oqj$1@news.onet.pl>
    <a...@v...googlegroups.com>
    <hgfgh7$1ge$1@news.onet.pl>
    <3...@u...googlegroups.com>
    <hgfliu$bh6$1@news.interia.pl>
    <e...@9...googlegroups.com>
    <hgfuc8$92c$1@news.onet.pl>
    <9...@m...googlegroups.com>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    news:9419a3c4-ada0-4d8b-bcd3-bca01fb7030d@m26g2000yq
    b.googlegroups.com...

    >Uprzedzając Twój tok rozumowania... to ile by nie było to wentylację
    >mechaniczną można ustawić tak samo.

    Żadenego podstępu w moim pytaniu nie było.
    {Przy mechanicznej piszą o 3 wymianach na godzine przy grawitacyjnej wydaje
    mi się że jest to kilka razy mniej ale może mi sie tylko wydaje więc pytałem
    tych którzy to wiedzą/liczyli.
    W necie znalazłem wyliczenia że ta wymiana to 0,5 na godzine czyli 6 razy
    mniejsza jak mechaniczna, czyli 6 razy mniej ciepła ucieka.

    >Ok. 100 lat temu ustalono, że żeby się dobrze czuć w danym
    >pomieszczeniu to musi być zachowana odpowiednia krotność wymian na
    >godzinę. Jeżeli dobrze pamiętam to były to 2 wymiany/h. I to było
    >liczone dla wentylacji grawitacyjnej, bo eunuchów mogących przepychać
    >powietrze i wachlarzy było w owym czasie zbyt mało (mała dostępność
    >wentylacji mechanicznej).

    ok

    >Przyjmując że twardziele mogą wytrzymać przy czterokrotnie mniejszej
    >wymianie, to można (dla domku jednorodzinnego w modelu rodziny 2+1 i
    >zero ruchu tylko leżenie na kanapie przed telewizorem) przyjąć 0,5
    >wymiany na h (poziom smrodu i bólu głowy).

    To pewnik czy takie tylko gdybanie?

    >Może się to wydawać bardzo dużo, ale z moich obserwacji, w zimie, ta
    >wymiana jest o wiele większa. A jak ktoś za bardzo ją ograniczy, to
    >potem musi co pewien czas intensywnie wietrzyć i wychodzi na to samo.

    Moje obserwacje są takie: tu gdzie mieszkam teraz oraz w lokalach w których
    mieszkałem wcześniej smrodku nie było i głowa mnie ani niokogo z rodziny
    notorycznie nie bolała. A wydaje mi się że wymiana powietrza była mniejsza
    jak 2 na godzine.

    Mechaniczna tez nie odpowiada mi też z tego powodu ze musiałbym znaczaco
    zmienić swoje nawyki. Np latem drzwi na taras mam cały czas otwarte aby
    obserwowac córke kąpiącą sie w basenie czy doglądac grila itp.
    Znaczną część roku sypaim przy otwartym oknie a przy mechanicznej to bez
    sensu. Dodatkowo drażniłaby mnie świadomośc że ciągle chodzą jakies
    wentylatorki/rekkuperatorki i pożeraja prąd. Z tego też m. in powodu nie
    zrobiłem cyrkulacji bo drazniła by mnie świadomość chodzacej ciągle/z
    przerwamio pompy żrącej prad i kradnącej ciepło. Zresztą u mnie cyrkulacja
    bez sensu bo mam bo tak sobie zmieniłem układ pomieszczeń w stosunku do tego
    co było w projekcię że jedna łazienka jest za ścianą kotłowni druga nad
    kotłownia a kuchnie od kotłowni oddziela 1,5 metrowy korytarz. Praktycznie
    więc nie wystepuje u mnie sytuacja że po odkręceniu kranu leci mi przez
    kiklka sekund zimna woda.
    Jedyna pompa która mnie drażni to ta od CO ale trudno. Chodzi na 1wszym
    biegu daje rade, ciepło jest i ok.

    Krzysiek