  • 21. Data: 2009-07-04 19:29:50
    Temat: Re: Solary oplacalne czy nie re: zbiornik cieplej wody
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 4 Lip, 16:03, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > No i teraz pytanie ile tej wody zuzywamy. Napelnimy wanne, troche pozmywamy
    > i na golenie zabraknie. :-)

    300l samej cieplej (!) dziennie, to 9 kubikow samej cieplej (+ ze dwa
    razy tyle zimnej pewnie) na miesiac. Zuzywasz prawie 30m3 wody
    miesiecznie ? :-) Watpie ;-) Statystyczna osoba zuzywa (i to raczej
    jest juz wysokie zuzycie) 30-60l cieplej wody dziennie, czyli 2+2
    zuzyje srednio niecale 200l :) Wiadomo - zalezy od trybu mycia;) Ja
    jak siedze pod prysznicem to lubie tam siedziec 10min w goracej
    wodzie, stojac w miejscu i nic nie robiac - lubie sie tak grzac :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 22. Data: 2009-07-04 20:50:55
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    .googlegroups.com...

    > miesiecznie ? :-) Watpie ;-) Statystyczna osoba zuzywa (i to raczej
    > jest juz wysokie zuzycie) 30-60l cieplej wody dziennie, czyli 2+2

    U mnie zuzywa sie 10m3 wody przy 4 osobach. Czyli 80l na glowe dziennie. Z tego co
    najmniej polowa to WC, pranie, gotowanie. Czyli cieplej wody jest raptem 40l
    dziennie.

  • 23. Data: 2009-07-04 21:03:49
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    .googlegroups.com...

    > 300l samej cieplej (!) dziennie, to 9 kubikow samej cieplej (+ ze dwa

    Sorry nie wiem co to kubik. Sugerujesz, ze ze 120L wody o temp. 60 stopni
    uzyskasz 300L uzytkowej do kapieli wody? Dobrze rozumiem?? Dosc to chyba
    optymistyczne, chociaz do zmywania uzywamy pewnie chlodniejszej wody i moze
    tak wyjdzie.

> [...]
    > miesiecznie ? :-) Watpie ;-) Statystyczna osoba zuzywa (i to raczej
    > jest juz wysokie zuzycie) 30-60l cieplej wody dziennie, czyli 2+2

    Jak jak lubie te domowa matematyke. :-)
    Obliczenia uwzgledniaja straty na cyrkulacji i zasobniku?
    U mnie 120L wody o temp. na oko 40 stopni nie starczy do wykapania trojki
    dzieci, mnie i zony wieczorem a trzeba jeszcze zmywac i tekie tam. Rzecz
    jasna nie zuzywam 30m^3 wody, ale cieplej jakos wiecej niz tu przyjmujecie
    najwyrazniej.

    > Wiadomo - zalezy od trybu mycia;) Ja
    > jak siedze pod prysznicem to lubie tam siedziec 10min w goracej
    > wodzie, stojac w miejscu i nic nie robiac - lubie sie tak grzac :D

    No to zuzycie tez masz duze. Ciekawe ile litrow wchodzi do sredniej wanny?
    Mysle ze te 60L dziennie uda sie przekroczyc moczac tylek w pelnej wannie,
    no chyba ze rodzina ciagnie losy i kapia sie jeden po drugim w tej samej
    wodzie. :-) Chociaz dane ktore podajesz oczywiscie mozna by uznac za
    prawdopodobne.

    Pozdro.. TK

  • 24. Data: 2009-07-04 21:43:26
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uzytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > tego co najmniej polowa to WC, pranie, gotowanie. Czyli cieplej wody jest

    Do pralki tez mozna uzyc cieplej wody, fakt nie do kazdej i placic trudne do
    wyliczenia mniejsze rachunki za prad korzystajac z tanich zrodel
    podgrzewania CWU. To tak w kontekscie solarow, zmywarka podobnie.

    Pozdro.. TK

  • 25. Data: 2009-07-05 00:05:03
    Temat: Re: Solary opłacalne czy nie re: zbiornik ciepłej wody
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

    . Miesieczny koszt ogrzewania samej wody to u niego jakies 80zl.
    > W pierwszej taryfie bedzie pewnie znacznie drozej. Nie wiem jak mozna
    > zejsc ponizej 100zl.
    Ja już to pisałem. Kombinowałem kiedyś ze sterownikami, wyłączaniem bojlera
    w okresie gry nie ma nas w domu itd. Wbrew wszelkiej teorii i logice,
    najtaniej wychodzi mi eksploatacja gdy zostawię bojler włączony najego
    własnym termostacie i nic nie kombinuję. Każda kombinacja natychmiast
    wychodz na rachunku w postaci wyższych kwot. Kombinowałem blisko rok czy
    nawet ponad i dałem sobie ostatecznie spokój.
    Przypuszczam że po zmianach CW będę ogrzewał z kotła CO i tak tylko zimą
    Podobnie mam z CO. Ustwawiam sterownik raz przed sezonem na stałą
    temperaturę przez całą dobę w tym samym cyklu (dziennym) i zapominam. Po
    sezonie wyłączam i tak mam najtaniej.

    > Da sie i na byle jakim, ale watpie zeby bylo to rozwiazanie godne
    > polecenia. Cyrkulacja dajaca oczywisty komfort daje tez spore straty
    > ciepla gdy zrobiona jest niestarannie i bez przemyslenia. Warto wiec nad
    > tym dluzej popracowac.

    To mieszkanie, więc te straty powinny być nieco mniejsze niż w domu chociaż
    mieszkanie ma powierzchnię większą niż niektóre współczesne domy. W ponad
    połowie odcinka doprowadzającego wodę mam rury już wymienione na nowe i
    zaizolowane. Zostało drugie pół gdzie są jeszcze stare rury stalowe. Trudno-
    trzeba będzie pruć. Rurkę cyrkulacyjną będę musiał puścić nieco inną drogą
    by nie wyburzać połowy łazienki, ale to już nie jest wielki problem.

    > ZEWT jakis, nad szczegolami nigdy sie nie zastanawialem. Trudno tu
    > porownywac co kolwiek, moze wiecej pierze zona, bo spora rodzina czy co?

    Moim jest vattenfall i taryfowo jest to chyba najtańszy dostawca energii w
    PL
    --
    Jackare

  • 26. Data: 2009-07-05 09:02:23
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:

> [...]
    > pelnej wannie, no chyba ze rodzina ciagnie losy i kapia sie jeden po
    > drugim w tej samej wodzie. :-) Chociaz dane ktore podajesz oczywiscie

    dobry katolik kąpie sie tylko raz do roku. :) codziennie to sie kąpią tylko
    ateiści i żydzi :)

    można kapać sie w tej samej wodzie całą rodziną, najpierw Pan ojciec potem
    pani matka potem dzieci a potem jeszcze można zrobić pranie brudnych gaci
    :-)

    wiem jedno 80 litrów gorącej wody(ok 70 st) w bojlerze nie wystarczy na
    mycie sie pod prysznicem dwóch osób trzeciej juz sie woda skończy. (miałem
    wątpliwą przyjemność być zmuszonym do życia w taki warunkach jakiś czas)

    duża wanna ciepłej wody to ok 240 do 300 litrów wody. ze 160 litowego
    bojlera nie napełnisz takiej wanny chyba ze w bojlerze na starcie bedzie z
    80 stopni

    gdzieś miałem taka fajną tabelkę jaki zasobnik dla ilu osób przy jakim
    przewidywanym komforcie dobrać.

  • 27. Data: 2009-07-05 09:30:20
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 4 Lip, 23:03, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
    [...]
    > Sorry nie wiem co to kubik.

    1m3 - 1000l :)

    > Sugerujesz, ze ze 120L wody o temp. 60 stopni
    > uzyskasz 300L uzytkowej do kapieli wody?

    Hmmm.. Gdzie tak napisalem ? :) Trzebaby to tez przeliczyc. Do
    sredniej wanny wchodzi 200l wody - temperatura wody ok ~35st (45C juz
    parzy, powyzej 40st jest bardzo goraca), czyli trzeba mniejwiecej 100l
    wody 60C i 100l wody 8C. Przy czym mowimy o wannie napelnionej do
    pelna :) My wolimy sie codziennie myc pod prysznicem, gdzie zuzycie
    wody jest *znacznie* mniejsze :)

    > Jak jak lubie te domowa matematyke. :-)

    To nie domowa matematyka tylko fakty. Zobacz na rachunki ile zuzywasz
    ogolnie wody w miesiacu - wyjdzie chociaz 10m3 ? To masz w sumie 330l
    wody na dzien - czyli chocby nie wiem co - zasobnik CWU 300l MUSI
    wystarczyc :)

    > Obliczenia uwzgledniaja straty na cyrkulacji i zasobniku?

    Straty na moim zasobniku jak podaje producent - przy temp. 50C w
    zbiorniku i 20C na zewnatrz to 1,87kW / dobe - czyli przy pelnym i
    zawsze cieplym zbiorniku 56kWh / miesiac = jakies 15 pln / mc :)
    Cyrkulacji nie liczylem - przypuszczam ze moze wyjsc drugie tyle
    (bedzie automatyka, a rury sa dobrze izolowane).

    > U mnie 120L wody o temp. na oko 40 stopni nie starczy do wykapania trojki
    > dzieci, mnie i zony wieczorem a trzeba jeszcze zmywac i tekie tam.

    Zeby podgrzac 120l wody do temperatury 40st. musisz dostarczyc 4,4kW,
    zeby podgrzac 300l wody do temperatury 50C musisz dostarczyc 15kW -
    czyli moj zbiornik ma prawie 3,5 x wieksza pojemnosc cieplna od
    Twojego - dalej wiec twierdze, ze spokojnie wystarczy :) To czysta
    fizyka i matematyka, tutaj nie ma cudow :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 28. Data: 2009-07-05 09:35:57
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 5 Lip, 11:02, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > duża wanna ciepłej wody to ok 240 do 300 litrów wody. ze 160 litowego

    To chyba jakies monstrum :) Ogladam wlasnie wanny bo musze cos jutro
    kupic i standard to 220l (mowa o sporej naroznej typu 145x145), np:

    http://www.123armatura.pl/Produkty/Riho/Wanna-symetr
    yczna-Riho-SANTIAGO-BA06-145x145cm_4132.html
    - 220l
    http://www.123armatura.pl/Produkty/Kolo/Wanna-symetr
    yczna-Serenada-145-x-145-cm-XWN2145_1684.html
    - 230l
    http://www.123armatura.pl/Produkty/Kolo/Wanna-asymet
    ryczna-CLARISSA-160-x-100-cm,-prawa-XWA0860_1664.htm
    - 230l

    Male "standardowe" to juz zdecydowanie ponizej 200l:

    http://www.123armatura.pl/Produkty/Excellent/EXCELLE
    NT-CROWN-2-Wanna-prostokatna-akrylowa-170x75cm_18217
    .html
    - 180l
    http://www.123armatura.pl/Produkty/Poolspa/Wanna-pro
    stokatna-Poolspa-Linea-160x70_1007.html
    - 180l

    Nikt pozatym w tym watku nie twierdzi, ze bojlerek 80l czy 120l
    wystarczy na 4 osobowa rodzine - bo nie wystarczy :) 300l wystarczy! I
    o takim ja caly czas pisze w skali oplat za ogrzewanie go rzedu
    ~70-100 pln / mc.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 29. Data: 2009-07-05 12:29:02
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >Nikt pozatym w tym watku nie twierdzi, ze bojlerek 80l czy 120l
    >wystarczy na 4 osobowa rodzine - bo nie wystarczy :) 300l wystarczy! I

    No nie wiem, to Ty wyliczales koszt ogrzania 120L wody do temp. 60 stopni,
    chyba nie po to by pisac tak sobie. :-)
    Rozumiem, ze rozmawiamy o koszcie miesiecznym. Skoro podales takie zalozenia
    plus zuzycie wody na jedna osobe to rozumiem ze mowa o jest o szacunkowym
    koszcie miesiecznym, ktory ja caly czas poddawalem pod watpliwosc.

    >o takim ja caly czas pisze w skali oplat za ogrzewanie go rzedu
    >~70-100 pln / mc.

    Grzalka, czy pompa i jaka rodzina??
    Zaczelo sie od watpliwosci oplacalnosci inwestycji w solary. Moim zdaniem
    koszty rzedu niecalych 100zl miesiecznie za grzalke to dosc optymistycznie,
    mi tak dobrze nie wychodzi, zakladajac stala dostepnosc cieplej wody. Jezeli
    przyjmujemy tu jakies zalozenia to trzeba je jakos urealnic, czy to do
    ilosci osob, czy dostepnosci wody przez caly dzien i jej temperatury. O tyle
    to istotne w tym akurat watku, ze jezeli koszty nie przekrocza 100zl
    miesiecznie to solary wydaja sie byc malo oplacalne, jezeli koszt jest
    wyzszy to inwestycja moze sie oplacac. Jezeli jakis singiel bedzie tu pisal
    ze sie nie oplaca, bo on placi 50zl. miesiecznie to ja w to wierze, ale nie
    kazdy jest singlem.

    Pozdro.. TK

  • 30. Data: 2009-07-05 12:50:58
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Hmmm.. Gdzie tak napisalem ? :)

    No nie napisales wlasnie i o to chodzi. Od poczatku.., ja pisalem o
    zasobniku 120L, Ty wyliczyles ile za to zaplacimy a w kolejnym poscie nie
    wiadomo skad piszesz o 300L. Myslalem ze jest tu jakas zaleznosc. Nie bylo,
    OK.

> [...]
    > ogolnie wody w miesiacu - wyjdzie chociaz 10m3 ? To masz w sumie 330l
    > wody na dzien - czyli chocby nie wiem co - zasobnik CWU 300l MUSI

    Z tym nie dyskutuje.

> [...]
    > Cyrkulacji nie liczylem - przypuszczam ze moze wyjsc drugie tyle
    > (bedzie automatyka, a rury sa dobrze izolowane).

    Czyli idac na skroty do wyliczonych wczesniej 98,55zl nalezy dodac 30zl. W
    kotlowni temp. zima pewnie nie bedzie osiagac 20 stopni a woda w zasobniku
    czasami bedzie miala wiecej jak 50 stopni i w ogolnym rachunku straty
    przekrocza 30% poczatkowego rachunku i na koniec miesiaca zamkniemy go kwota
    blisko 150zl. Zaczyna byc prawdopodobnie.

> [...]
    > Twojego - dalej wiec twierdze, ze spokojnie wystarczy :) To czysta
    > fizyka i matematyka, tutaj nie ma cudow :)

    Nie ma, tylko rachunki wyzsze jak matematyka. 300L starczy ale nie
    nagrzejemy go taniej jak 100zl. Taki jest temat watku.

    Pozdro.. TK