  • 121. Data: 2011-12-03 10:10:35
    Temat: Re: kolejna zła wiadomość dla gazowników
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Budyń napisał:
    > to demagogia - bo na prąd są nawet piece na węgiel :) Stare piece wymienia
    > sie na nowe bez podajnika, ale jak ktos montuje piec na wegiel w nowym
    > budynku to jest to piec z podajnikiem. I bez prądu nie działa.
    > Podobnie gazowe do CO , tez muszą miec prund :)

    Demagogia jak demagogia, ale uniezależnienie od prądu w razie 'w' to
    istotna sprawa.
    W moim kotle co od biedy da się palić bez prądu, a i instalacja grzewcza
    do pewnego stopnia działa bez pomp. Ponadto mam kafloczek na drewno a
    ten nie potrzebuje prądu ani grama :-)... i jest bardzo skuteczny.
    Bez prądu da się przeżyć nawet w ciężkie mrozy jakiś czas. Takie
    zdawanie się na kompletną zależność od energii elektrycznej bardzo
    niekorzystnie wpływa na moje poczucie bezpieczeństwa :-)))

    pozdr
    Robert G.

  • 122. Data: 2011-12-03 10:28:34
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik /// Kaszpir /// napisał:
    > Czy robił ktoś jakieś porównania ile waży m3 "surowego" nie
    > pociętego , nie porabanego drewna np. brzoza. W nadleśnictwie takie
    > coś kosztuje mocno ponad 200zł. Czyli za 3-3,5m3 drewna surowego
    > brzoza można mieć np. 1 tonę brykietu barlinka (z drzewa liściastego).
    > Drewno takie musimy jeszcze pociąć , połupać i po około powiedzmy 2-3
    > latach mozna palić ...

    Weź pod uwagę wartość opałową tego drewna kupowanego na mp czy m3...
    Ile może ważyć m3, a ile mp...?
    Jak przyjmiemy, że m3 drewna suchego waży ok 900 kg, to mamy z tony ok 2
    - 2,5 tys kWh, albo i mniej. I to za ile? za 200 zł??? :-)
    To po ile będzie 1 kWh? po 10 gr...?
    Jak natomiast kupisz łupane i cięte na mp za 180 zł/mp i przyjmiesz, że
    będzie tego 60 - 70 proc tego, co w 1m3, to wyjdzie cena 1 kWh na
    poziomie 13 gr. Zbliżamy się zatem do ceny węgla i energii z niego
    wyzyskiwanej.
    Brykiet...?
    Jak po 800 zł/tona, to za owe 2000 kWh płacisz właśnie 800 zł i w takim
    razie 1 kWh wychodzi 40 gr... porażka !!!

    Dla wyjaśnienia dodam, że pomiary wykazały, że mimo iż wartość opałowa
    drewna wynosi ok 4 kWh/kg, to biorąc bardzo dobrą sprawność na poziomie
    do 50 proc mamy właśnie 2 kWh/kg.

    W sprawności kominków na poziomie 70, czy więcej procent nie warto
    wierzyć, bo to bełkot marketingowy i totalna bujda. Pomiary wykazują coś
    zupełnie innego. Jak ktoś uzyska sprawność rzędu 30 proc, to powinien
    być szczęśliwy, a tu odzysk ciepła z 1 kg drewna jeszcze spada i
    faktyczna cena 1 kWh jeszcze rośnie.

    Zatem jak ktoś chce sobie podreperować budżet paląc drewnem, to nie
    brykietem i nie paląc w kominku... :-)))

    Najgorszy tandem pod względem ekonomicznym:
    Podstawowe ogrzewanie na olej opałowy, czy gaz z butli, dodatkowe -
    kominek na drewno - obydwa drogie.

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 123. Data: 2011-12-03 10:36:21
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Robert G" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
    > zdawanie się na kompletną zależność od energii elektrycznej bardzo
    > niekorzystnie wpływa na moje poczucie bezpieczeństwa :-)))

    no tak - i tylko na to :-) A ja na wypadek braku prądu mam agregat - ostatno
    odkryłem ze nie pali i musze go naprawic - mam nadzieje ze zrobie to
    szybciej niz trafi mnie brak pradu :-) Ale jakosc dostaw sie mocno
    polepszyła - juz nie pamietam przerwy dłużej niz kilka minut, a i taka była
    daaawno....

    b.

  • 124. Data: 2011-12-03 17:45:40
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Robert G" <r...@g...pl> wrote:
    > Najgorszy tandem pod względem ekonomicznym:
    > Podstawowe ogrzewanie na olej opałowy, czy gaz z butli, dodatkowe - kominek na
    > drewno - obydwa drogie.

    Znasz kogoś kto ma taki tandem? Mój kolega ma kocioł gazowy z butlą LPG w
    ogrodzie oraz kominek z płaszczem.
    Przez ostatnie 5 lat pali tym "nieekonomicznym" tandemem. W sezonie za gaz płaci
    ok. 200zł/miesiąc, przy okazji spala ok. 6-8mp drewna za 90zł/mp (teraz pewnie
    trochę więcej). W cenie jest oczywiście cwu.
    U mnie w kominku również praktycznie nie gaśnie. Raz w tygodniu wysypuję popiół,
    polana dokładam 4-5 razy na dobę. A kocioł gazowy w tej chwili grzeje tylko
    wodę, bo rozprowadzone ciepłe powietrze ogrzewa cały dom.
    18 lat temu śmiałem się z teścia, że buduje kotłownię w salonie. Dziś zupełnie
    inaczej na to patrzę. Gdyby kocioł na drewno stał w kotłowni, na pewno bym w nim
    nie palił. Paląc w kominku, efekt mam natychmiastowy i wyraźnie odczuwalny.

    --
    Bartek

  • 125. Data: 2011-12-03 18:05:04
    Od: "Marex" <m...@W...gazeta.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

    > am si
    >
    > Dwa (albo trzy) lata temu pytalem w nadlesnictwie rybnik i po tyle
    > bylo!! 70 pln za belki 1,2mb, za 1mp. Jakos nie wierze w te 240 pln /
    > m3 - wtedy pociety i porabany dab/buk/grab kosztowal u mnie 150 pln, z
    > transportem na plac. Teraz widze ze praktycznie ta sama cena:
    Dwa albo trzy latemu to był 2008 lub 2009 rok !!! Człowieku chyba nie
    wiesz o czym piszesz!.. Zajrzyj no łacniej do TEGOROCZNEGO !cennika
    najbliższego Ci nadleśnictwa i dopiero pisz o cenach ! pISZĘ O CENACH, KTORE
    MAM PRZED NOSEM ;http://start.lasy.gov.pl/c/document_library/get_fil
    e?
    p_l_id=114898&folderId=285587&name=DLFE-81880.pdf ZERKNIJ NA CENY DREWNA
    s2a i s4 , BO TYLKO TAKIE STANDARTOWO STOSUJEMY DO OPALANIA.Trzy lata temu
    za litr oleju opalowego płacilismy 2,20- 2,5-zł/litr. Ale to se ne vrati...
    Podobnie z gazem, węglem ~~Panta rei..
    Podane ceny są w naszym regionie (łódzkie) ani najwyższe , ani
    najniższe..Sądzę, że podobne królują w przeważających regionach kraju(no
    może poza lasolubnymi rejonami..
    A na oslawionym allegro jest "inaczej" bo: ceny drewena tam oferowanego są
    1) wyrażane w mp ( a to nie to samo!!!-0,65 m3,
    2) Ktoś kto kupował takie porąbane, gotowe drewno -wszczapy wie jaka jest
    praktyka sprzedajacych.Zamów przywóz i spróbuj policzyć solidnie po
    przywiezieniu transportu przez kierowcę(sprzedajacego)Obejrzysz dokładnie i
    policzysz i doznasz olsnienia! jak to nastapiło cudowne rozmnożenie! Drewno
    układane jest "umiejętnie" na samochodzie i zdejmowane zwyczajowo tylko
    przez sprzedajacego.Wie co robi,- Tobie nie pozwoli ubrudzić rączek. Wiesz
    juz chyba dlaczego...
    Mysle, że te praktyki poznało już wielu, ale niektorzy ulegają jeszcze
    mirażom.. Mają prawo. Po co się wysilać, nawet w racjonalnym mysleniu.Jest
    gotowe, cacy i -bez wysiłku. Porównując więc ceny drewna zakupionego w m3
    w lesnictwie i okazyjnie - porabanego, przywiezionego- w mp mozna wziąć
    zasadnicze róznice w sposobie liczenia.
    Kiedyś przed laty poznalem w Szwecji kilku zacieklych drwali, tłukacych
    siekierami , którzy po bliższym poznaniu okazali się reprezentatami kraju w
    biegach narciarskich. Dla zwyklej kondycji przerzucają oni kilkaset m3
    drzew w lesiew trakcie zimowego treningu. Taka zaprawa, co niektórym szkodzi-
    im słuzy jako jeden z elementów gimnastyki codziennej. Myślę, że i mnie
    pomaga w zaprawie przed sezonem narciarskim - i to bez żadnego forsowania
    atletycznego treningu. Dla mnie cięcie i łupanie drewna jest wyborem , a nie
    katorgą i przymusem. Mógłbym zlecić to jakimś osiłkom - ale narazie stać
    mnie na osobiste machanie narzedziami. Kiedy sił nie stanie - będę
    kombinował zastępczo, ale zostawmy to przyszłości.
    Adam - walka z drewnem to świetny męski sport i nie bójmy się póki nam
    starcza pary.Jak Któs tu napisał stajesz bliżej natury i oddychasz równo,
    głeboko, ~~~~~~ Pozdrawia~M

    > http://allegro.pl/drewno-kominkowe-katowice-gliwice-
    zabrze-sosnowiec-
    i19566=

  • 126. Data: 2011-12-03 18:32:13
    Od: "Marex" <m...@W...gazeta.pl>

    Kaszpir napisał:
    Cena 124zł za brzozę za 1MP , drewno nie pocięte , bez transportu ,
    długie na 2,4m
    Cena około 210zł za m3 drewna

    Ceny od leśniczego od nadleśnictwa,

    Nie jest tajemnicą że M3 drewna jest większy od mp drewna. Dodatkowo
    wystarczy drewno pociąć na krótkie odcinki i zrobić mp3 "sypany" luzem
    i uzyskuje się z 1m3 drewna (niepociętego i nie porąbanego) sądzę że
    około 2mp drewna łupanego i sypanego luzem a tak w większości
    sprzedają firmy ...

    Więc kupują za powiedzmy za 210zl za m3 drewna a sprzedają później po
    około 180-200zł za mp drewna , czyli mają z 1m3 drewna z 2mp drewna
    połupanego , czyli na każdym m3 zyskują około 150-200zł ...
    przyznają, "..inaczej bym nie wyszedł na swoje..."

    ja raczej kupię drewno pociete i połupane , wiem że zostanę "połupany"
    po kieszeni , ale naprawdę nie chce mi się kupować piły , siekiery i
    tygodniami bawić się drewnem ...
    Albo kupię brykiet ...

    Ciekawy jestem czy tak naprawdę palenie drewnem około 200-250zł (za mp
    układany , pocięte drewno i porabane) jest opłacalne i jak się ma do
    kosztującego około 800zł brykietu z drewna liściastego (brzoza + dąb ,
    np. barlinka) ...

    Brykiet sprzedaje się na kilogramy i jes całkowicie suchy i nadaje się
    od razu do palenia. A drewno ? A uzyskać taką wilgotność jak brykiet
    zapewne musiało by leżeć mimimum 3-5 lat , bo brykiet ma wilgotność
    poniżej 10% a drewno nawet po kilku sezonach do tylu nie zejdzie :(
    Dodatkowo drewno które sprzedaje się na m3 , lub oszukane mp lub
    całkowicie oszukane mp połupane i pocięte ;) waży dużo mniej niż 1tona
    brykietu ...
    magazynach, drewno połupane w naszych drewutniach osiaga po wyschnieciu
    rocznym - BRZOZA !! ok.15% , co jest wystarczajacym do energetycznego
    (ekonomicznego) spalania. Na powiet5rzu ponizej 15% zejść trudno.Brzoza
    wystawiona na przewiew pod dachem schnie Jeden rok. Ale juz dąb, buk czy
    grab wymaga minimum 2 lat suszenia.Obecnie palę dębem (czerwonym) kupionym w
    marcu 2009 i od razu porabanym - ma ok. 16% i nadaje się juz do palenia.
    Gromadzić drewno trzeba z wyprzedzeniem , czasem dwu-trzyletnim.
    Drewno łupane w nadlesnictwie układane 40cm polana na palecie w mp -
    brzoza waży na początku ok. 600kg.Dąb będzie ważył podobnie, może
    nieznacznie wiecej.Obydwa gatunki zawierają sporo wody.Akacja w takim samym
    mp waży ok.500-520 kg.Oczywiscie trudno dokladnie to zestawiać - nie majac
    jednakowo w terminie ścietego i ułozonego drewna.Ale takie są wagi drewna w
    moim nadlesnictwie http://www.lodz.lasy.gov.pl/web/kolumna/92
    jako
    rzadszy jest nieco droższy) jest podobna i wynosi 260 złotych BRUTTO za 1
    m3 - http://start.lasy.gov.pl/c/document_library/get_file
    ?
    p_l_id=114898&folderId=285587&name=DLFE-81880.pdf
    Marex
[...]

    Tyle czy to jest ciągle opłacalne i czy "drogi" brykiet w
    ostateczności nie jest ... tańszy ..

  • 127. Data: 2011-12-03 19:05:53
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Bartek napisał:
    > Gdyby kocioł na drewno stał w kotłowni, na pewno bym w nim nie palił.
    > Paląc w kominku, efekt mam natychmiastowy i wyraźnie odczuwalny.

    Tyle, że paląc w kominku wypuszczasz 70 procent ciepła do atmosfery... :-/
    Kominek to nieefektywny i mało ekonomiczny, modny gadżet. Choćby to, że
    dokładasz 4 - 5 razy na dobę mówi samo za siebie. A jak często malujesz
    pomieszczenie w którym ten kominek się znajduje??? ;-)

    pozdr
    Robert G.

  • 128. Data: 2011-12-03 19:24:23
    Temat: Re: kolejna zla wiadomosc dla gazowników
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 02.12.2011 14:35, 4CX250 pisze:

    > Zapewne nie jeden napisze ze nie pali wtedy gdyz ma grzalke na prad. OK.
    > Tylko ze 1kWh z pradu kosztuje w 1 taryfie prawie 60gr czyli 3x drozej
    > niz gaz.

    Po to się ma 2 taryfy żeby grzać w drugiej, a nie w pierwszej.

    A w drugiej w PGE mam 37 groszy brutto. I pamiętaj, że przy grzaniu
    prądem u mnie "w komin" nie idzie nic - a nawet najlepsze kondensacyjne
    zawsze coś w atmosferę stracą.

  • 129. Data: 2011-12-03 19:30:01
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 02.12.2011 22:09, Robert G pisze:

    > Ble ble ble... a jak zaczną się poważne kłopoty z prądem - obojętnie z
    > jakiej przyczyny: wichury, deficyt energii elektrycznej, wojna itd, to
    > Twoje PC też leży. Chyba że sobie będziesz ją napędzał na pedała :-)))

    Cóż, w razie wojny czy katastrofy akurat wytworzyć samodzielnie prąd
    elektryczny będzie dużo prościej niż np. odpowiednie ilości gazu ;)

  • 130. Data: 2011-12-03 19:52:27
    Od: <m...@W...gazeta.pl>