  • 11. Data: 2013-07-26 00:13:28
    Temat: Re: Ogrzewanie z ziemi
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 25 lipca 2013 10:38:27 UTC+2 użytkownik Heraklit napisał:
    > Zastanawiam się wykorzystać do ogrzewania domu ten sposób. O ile znam
    > koszty instalacji to mało wiem o praktycznej stronie tego rozwiązania.

    Praktyka jest taka ze zapominasz o potrzebie ogrzewania. Samo sie wlacza,
    wylacza, dogrzewa bojler z woda jak trzeba. Kompletnie bezobslugowe,
    wygodne, czyste, ciche, tanie. Nie wiem jak ktos w dzisiejszych czasach moze
    decydowac sie na np. wegiel przy cenach porzadnych pomp rzedu 12-15k pln +
    dolne zrodlo, przy czym taka pompa pochodzi 30 lat, a kociol zezre rdza po
    max 10-ciu :)

    > Czy jest porównywalne pod względem osiągów, wygody z tradycyjnym
    > ogrzewaniem? Może ktoś z was kto ma to rozwiązanie podzieli się
    > wrażeniami z użytkowania?

    Jest nieporownywalne - choc zalezy do czego porownujesz. W porownaniu do
    grzania pradem jest na pewno bardziej skomplikowane ;) Za to 4 x tansze :-)

    Tu masz moje koszty za poprzedni sezon:

    http://www.mojeco.pl/2011/

    I za obecny sezon:

    http://www.mojeco.pl/2012/ (uwaga dosc wolno sie laduje)

    Sezon zimowy (CO+CWU) = ok 2 tys pln. Pozostale ~4-5 miesiecy samo grzanie CWU
    wyjdzie jak widac jakies 40-50 pln / mc. Przy czym jest nas coprawda tylko
    dwojka doroslych ale cieplej wody nie zalujemy (baniak 300l dogrzewany 3 x
    dziennie) i prawie non stop chodzi cyrkulacja ktora sporo ciepla wyciaga z
    baniaka :)

    Pieknie widac jaka glupia inwestycja jest solar (tak, teraz sie zacznie!).
    Sensownie ciepla daje przez max 7 miesiecy w roku, co mnie kosztuje 280 pln.
    Zakladajac nawet jakas tania instalacje za ~5k pln - bedzie sie zwracal
    prawie 18 lat. Wliczajac koszty pompek i wymiane glikolu - pewnie ze 25 :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 12. Data: 2013-07-26 08:23:31
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

> [...]
    >dolne zrodlo, przy czym taka pompa pochodzi 30 lat, a kociol zezre rdza po

    Jak to ładnie brzmi ...

    Znajdź mi firmę która wykona za takie pieniądze i zamontuje pompę gruntową
    wraz z pionowymi odwiertami.
    Mowa o firmie , z faktura , gwarancją , pompa znanej frmy a nie jakaś podła
    chińszczyzna ...

    Ja się interesowałem i najniższa cena jaką mi zaoferowano to jedyne 60000 zł

    Za około 20-25 tys to można mieć pompę ciepła powietrzną , a ona niestety
    zbyt "ekonomiczna" nie jest ...

    >Jest nieporownywalne - choc zalezy do czego porownujesz. W porownaniu do
    >grzania pradem jest na pewno bardziej skomplikowane ;) Za to 4 x tansze :-)

    Taaa ...

    Musiało by być nonstop COP4 ...
    Już to widzę ...

  • 13. Data: 2013-07-26 08:29:48
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:

    > A nie da się zrobic pompy ciepła DIY z ze starej klimy? Teoretycznie
    > :) ?

    oczywiście ze sie da zapytaj kogutka on takie robi ze szwagrem za stodołą
    masowo...

    potem rozwozi swoim cienko cnienko po ludziach i montuje za dobre słowo...

    tak serio to wszystko sie da zrobić.

  • 14. Data: 2013-07-26 08:48:52
    Od: w...@g...com

    Hej

> [...]
    > dolne zrodlo, przy czym taka pompa pochodzi 30 lat, a kociol zezre rdza po

    Fajnie poczytać na grupach takie rzeczy :)

    Gorzej, gdy człowiek zaczyna się realnie interesować. W moim przypadku też myślałem o
    pompie, a jak - super sprawa!
    Co lepsze - mam to szczęście, że kolega siedzący obok w pracy i sąsiad obok mają
    pompy ciepła z dolnymi źródłem (odwierty pionowe).

    O ile koszt zużycia prądu rocznego u jednego 3tys. zł, u drugiego 5tys.zł (fakt, że
    podłogówki 400m2) są akceptowalne (w zamian za wygodę), o tyle koszt inwestycji
    (pompa+odwierty) zaczynający się od 50tys. zł + coroczne przeglądy (coś w stylu ASO w
    nomenklaturze samochodowej - krojenie klienta w zamian za wygode i spokój) nie są
    akceptowalne.

    Powiem więcej - gdy wysłałem niedawno prośbę o wycenę instalacji pompy ciepła do
    jednego z instalatorów (który właśnie zachwala w internecie na forach) z sugestią o
    wykorzystanie tych mniejbudżetowych urządzeń - zero odpowiedzi. I ja rozumiem
    człowieka - robi instalacje pomp ciepła PW za 35tys.zł, a ktoś chce za 15tys.

    pzdr
    Bogdan

  • 15. Data: 2013-07-26 09:17:08
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 26 lipca 2013 08:23:31 UTC+2 użytkownik /// Kaszpir /// napisał:

    > Znajdź mi firmę która wykona za takie pieniądze i zamontuje pompę gruntową
    >
    > wraz z pionowymi odwiertami.
    A czemu nie poziome DZ?

    > Mowa o firmie , z faktura , gwarancją , pompa znanej frmy a nie jakaś podła
    > chińszczyzna ...
    > Ja się interesowałem i najniższa cena jaką mi zaoferowano to jedyne 60000 zł
    Cena samej pompy przyzwoitej jakości to 15tys jak Adam pisze. To równowartośc dwóch
    marnych kotłów na ekogroszek. Współczesne kotły raczej dłużej jak 10 lat nie
    pociągna(a to baardzo optymistyczne założenie. Pompa więc musiałaby bezawaryjnie
    chodzić lat 20. Biorąc pod uwage że to dośc prosta konstrukcja to jest to realne.
    Dochodzi koszt dolnego żródła- jeślisa warunki na żródło poziome to koszt nie zabija-
    kiolkaset metrów rury i pewnei dwa dni pracy minikoparki.
    > Za około 20-25 tys to można mieć pompę ciepła powietrzną , a ona niestety
    > zbyt "ekonomiczna" nie jest ...

    Tu Marek dyjor mógłby się wypowiedziec bo ma taka pompe i uzywa ale jakoś kosztami
    eksploatacji się nie chwali

    > Musiało by być nonstop COP4 ...
    > Już to widzę ...

    Wyzej podał wyniki mozna sprawdzić. Skoro sezon zamknął kwota poniżej 20tys za prąd
    wynik bardzo przyzwoity i trudno z tym dyskutowac.

  • 16. Data: 2013-07-26 09:17:54
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 26 lipca 2013 09:17:08 UTC+2 użytkownik Kris napisał:
    > Skoro sezon zamknął kwota poniżej 20tys
    2tys miało byc oczywiście;)

  • 17. Data: 2013-07-26 09:33:46
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >A czemu nie poziome DZ?

    A dlatego że mam działkę 939m2 ...
    Dodatkowo jakby się "dało" to trzeba by zniszczyć cały ogród ....
    Dodatkowo tam gdzie są rury nie wolno sadzić drzew i itd , co najwyżej trawa

> [...]
    >prosta konstrukcja to jest to realne. Dochodzi koszt dolnego żródła-
    >rury i pewnei dwa dni pracy minikoparki.

    Marny piec na ekogroszek można kupić za niecałe 5tys zł. Dobry kosztuje 6-7
    tys zł.
    Fajnie napisane ...
    Tyle że rzeczywistość jest trochę inna i ceny też ..
    Jak masz namiary gdzie mi wykonają kompleksowo pompę gruntową z odwiertami
    lub zrobią tak aby się zmieściło na mojej działce bez destrukcji za
    powiedzmy 20tys zł , to wchodzę w to ...
    Bo jakoś dzwoniłem po firmach które zajmują się na moim terenie (Toruń) i
    ceny były około 50-60 tys zł ..

    >Tu Marek dyjor mógłby się wypowiedziec bo ma taka pompe i uzywa ale jakoś
    >kosztami eksploatacji się nie chwali

    A czym się chwalić ? Czym droższa pompa ciepła powietrzna tym lepszy COP
    przy bardzo niskich temperaturach , ale i tak przy niskich temperaturach
    siada niesamowicie COP.
    Gruntowe są dużo lepsze , bo COP wyższy , bo temperatura w ziemii jest
    zawsze wyższa niż ta na zewnątrz , więc pracuje z wyżsym COP.

    >Wyzej podał wyniki mozna sprawdzić. Skoro sezon zamknął kwota poniżej 20tys
    >za prąd wynik bardzo przyzwoity i trudno z tym dyskutowac.
    20tys ;-) to szału nie ma ...

    Ja sezon zimowy (październik-maj) zamknąłem w kwocie około 1900zł. Ogrzewane
    około 165m2 powierchni mieszkalnej.
    Mój piec kosztował 6250zł.

    Jeśli powiedzmy pompa gruntowa z odwietami pionowymi kosztowała by nawet
    40tys zł , to wychodzi że różnica w cenie pomiędzy piecem a pompą to ponad
    33000 zł . W moim przypadku ta kwota to ponad 17 lat grzania węglem ...

    Gdyby pompa gruntowa z odwiertami pionowymi była w cenie nie wyższej niż
    20tys zł (cena całkowita) to bym pomyślał o pompie ...

    Z pompami to po prostu zaklinanie rzeczywistości. Sprzedawcy podają to co
    ludzie chcą usłyszeć i zapominają o wielu kosztach ...

  • 18. Data: 2013-07-26 09:34:27
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >2tys miało byc oczywiście;)

    A ja poniżej 1900zł przy kilku krotnie niższych kosztach inwestycji ...

  • 19. Data: 2013-07-26 09:49:35
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 26 lipca 2013 08:48:52 UTC+2 użytkownik w...@g...com napisał:

    > Fajnie poczytać na grupach takie rzeczy :)
    > Gorzej, gdy człowiek zaczyna się realnie interesować. W moim przypadku też myślałem
    o pompie, a jak - super sprawa!

    No super, super.
    http://www.mojeco.pl - tu masz baze z dwoch lat wykresow temperatur i zuzycia
    energii przez moja pompe. Zuzycie energii jest tak przeskalowane ze 1stC = 100W.
    Czyli 20stC = zuzycie 2kW. Masz wszystko czarno na bialym :)

    > Co lepsze - mam to szczęście, że kolega siedzący obok w pracy i sąsiad obok mają
    pompy ciepła z dolnymi źródłem (odwierty pionowe).

    Odwierty sa drogie. DZ poziome mozna zrobic w dwa dni samemu za 3k pln.
    Odwierty to minimum 10, a raczej 15, a nawet 20k pln - w zaleznosci od terenu
    i miejsca gdzie mieszkasz (sa rejony gdzie wiertacze sa tansi).

    > O ile koszt zużycia prądu rocznego u jednego 3tys. zł, u drugiego 5tys.zł (fakt, że
    podłogówki 400m2) są akceptowalne (w zamian za wygodę), o tyle koszt

    Jezeli to koszty "od stycznia do stycznia" za CO + CWU to calkiem realne.
    Ja mam 360m2 podlogowki i wychodzi mnie 2,5k pln max za caly rok :) Choc fakt,
    ze nie grzeje garazy (60m2), a reszta piwnicy (110m2) praktycznie "grzeje sie
    sama".

    > inwestycji (pompa+odwierty) zaczynający się od 50tys. zł + coroczne przeglądy
    > (coś w stylu ASO w nomenklaturze samochodowej - krojenie klienta w zamian za
    > wygode i spokój) nie są akceptowalne.

    Jak wybrali jakiegos viessmanna to sie nie dziwie. Przeglady? Co tam przegladac?
    Kurz chyba zetrzec :) Tam nie ma absolutnie nic co trzebaby serwisowac.
    Ja raz na miesiac-dwa (w tym roku chyba nawet rzadziej) schodze tylko na
    manometry popatrzec czy cisnienia w buforze, baniaku CWU i dolnym zrodle sa OK.
    Nawet tego nie trzeba sprawdzac bo jak cos bedzie nie tak to pompa sama sie
    wylaczy i odczujesz odrazu praktycznie bo np. przestanie grzac wode CWU :D

> [...]
    > ja rozumiem człowieka - robi instalacje pomp ciepła PW za 35tys.zł, a ktoś

    www.ecopol-system.pl - tutaj mozesz sobie sam kupic porzadna pompe za 12-15k
    pln. Zainstaluje to kazdy kumaty lokalny hydraulik (podpinasz cztery weze
    i gotowe).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 20. Data: 2013-07-26 09:57:31
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 26 lipca 2013 09:33:46 UTC+2 użytkownik /// Kaszpir /// napisał:

    > A dlatego że mam działkę 939m2 ...
    > Dodatkowo jakby się "dało" to trzeba by zniszczyć cały ogród ....

    Dlatego o pompie mysli sie przed budowa. Mozna wtedy tez zrezygnowac z komina.

    > Dodatkowo tam gdzie są rury nie wolno sadzić drzew i itd , co najwyżej trawa

    What? Mitologie uprawiasz tu jakas :) Na moim DZ rosnie sad drzew owocowych
    i rzad tujek :)

    > Marny piec na ekogroszek można kupić za niecałe 5tys zł. Dobry kosztuje 6-7
    > tys zł.

    Dobry kosztuje +10k pln.

    > Fajnie napisane ...
    > Tyle że rzeczywistość jest trochę inna i ceny też ..

    Znaczy jestem z innego swiata :)

    > Jak masz namiary gdzie mi wykonają kompleksowo pompę gruntową z odwiertami
    > lub zrobią tak aby się zmieściło na mojej działce bez destrukcji za
    > powiedzmy 20tys zł , to wchodzę w to ...

    Kompleksowo za tyle na pewno sie nie da. Trzeba samemu podlubac (a przynajmniej
    rozbic ta instalacje na kilka mniejszych firm). No i ogrodek - tak, bedzie
    zniszczony. O takich rzeczach mysli sie przed budowa.

    > Bo jakoś dzwoniłem po firmach które zajmują się na moim terenie (Toruń) i
    > ceny były około 50-60 tys zł ..

    To zapewne byla cena z pelna instalacja CWU (bojler etc) + podlogowka +
    drogie odwierty. To nie trzeba dzwonic po firmach tylko kupic sobie pompe,
    wypozyczyc na 10h duza koparke i zakopac ~500mb rury i po wszystkim
    zaprosic hydraulika do podlaczenia wszystkiego. W jeden - dwa, no jak nie
    kumaty to w trzy dni calosc zrobi. Ile moze wziac hydraulik za trzy dni
    pracy? 2k pln? To juz bedzie b. duzo :) Pompa 15k pln (link podalem wyzej),
    ceny rury to sobie znajdz - ok 2-2,5 pln / mb (czyli 500mb = max 1,2k pln).

    > Ja sezon zimowy (październik-maj) zamknąłem w kwocie około 1900zł. Ogrzewane
    > około 165m2 powierchni mieszkalnej.
    > Mój piec kosztował 6250zł.

    No a ile czasu zmarnowales na zwalenie wegla do piwnicy i obsluge pieca?
    Ja 0 sekund :) Ile razy myles kotlownie i okolice? Ja raz kurz starlem z
    pompy bo od dwoch lat nie byla myta.

    > Jeśli powiedzmy pompa gruntowa z odwietami pionowymi kosztowała by nawet
    > 40tys zł , to wychodzi że różnica w cenie pomiędzy piecem a pompą to ponad

    Mnie z DZ poziomym kosztowala 22k pln. Daleko do 40.

    > Z pompami to po prostu zaklinanie rzeczywistości. Sprzedawcy podają to co
    > ludzie chcą usłyszeć i zapominają o wielu kosztach ...

    Zmien sprzedawce :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.