    From: "janko walski" <j...@o...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Chciałbym sam zrobić instalację elektryczną
    Date: Thu, 21 Jul 2011 17:22:34 +0200

    Użytkownik "Andrzej Ława" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał w
    wiadomości news:j05uuu$rs5$1@inews.gazeta.pl...

    > Primo: ważne są tylko normy odpowiadające za bezpieczeństwo, a te są
    > dość zdroworozsądkowe z punktu widzenia kogoś, kto np. nie spał na
    > fizyce w LO. A grubości przewodów w zależności od zabezpieczenia i
    > sposobu montażu są proste do uzyskania - nie trzeba nawet pracowicie
    > liczyć.

    Potrafisz mi powiedzieć jaką oporność uziomu powinienem mieć, aby zapewnić
    szybkie wyłączenie zabezpieczenia zgodznie z normą, przy uwzględnieniu
    współczynnika krotności zabezpieczeń?
    Obowiązujący u mnie układ sieci ochronnej to TT, a moc jaką potrzebuję to
    24kW, ponieważ planuję ogrzewanie elektryczne.
    A co? Stać mnie :)
    No i w stodole mam jeszcze maszyny m.in. młocarnię o mocy 15kW zasilaną 3
    fazowo.
    Pozostałe maszyny mają dużo niższą moc i nie będą użytkowane jednocześnie z
    młocarnią.
    Aha i jeszcze chodzi mi o dobór zabezpieczeń oraz grubości przewodów.
    Tylko pamiętaj, że stodoła z młocarnią oddalona jest od domu, gdzie będzie
    skrzynka rozdzielcza o jakieś 40m.
    Od przyłącza do domu trzeba będzie ułożyć 60m kabla, bo to dość duże
    gospodarstwo rolne.
    Tak więc weź też pod uwagę, żeby kable nie były zbyt cienkie, żeby napięcie
    nie siadało więcej jak 10%.
    Ani też zbyt grube, bo koszty mnie zrujnują.
    Co to dla Ciebie? Wszak potrafi to każdy licealista :)

    > Uważasz, że przeciętny inwestor to analfabeta?

    Nie. Uważam, że lekarz jest od leczenia, murarz od murowania, a elektryk od
    elektryki.
    Wbrew Twoim wyobrażeniom elektryka to wcale nie jest taka prosta jak Ci się
    wydaje. Zaś ci, którym się wydaje, że to takie proste zazwyczaj popełniają
    błędy, za które mogą kiedyś zapłacić "wysoką cenę".

    > I tutaj, i w mediach ciągle podawane są przykłady drastycznego
    > spartolenia informacji przez tzw. "fachowców", których zjada rutyna,
    > nuda, lenistwo i pazerność na każdy grosik dodatkowego zysku cudzym
    > kosztem.

    Wskaż gdzie coś takiego czytałeś.
    Tylko na miłość b... nie nazywaj pana Kazia z panem Stasiem fachowcami tylko
    dlatego, że w czasie wolnym od układania kafelek czy gipsowania położą
    kawałek przewodu i go podłączą do instalacji.

    > Albo zwyczajnie mają mniej zdrowego rozsądku i znajomości zasad
    > bezpieczeństwa/norm niż inteligentny inwestor.

    Wybacz, ale jeszcze nie spotkałem się ze spapraną instalacją przez
    elektryka. Przez gipsiarzy i tynkarzy i owszem, ale oni nie są ani
    elektrykami, ani instalatorami.