  • Data: 2019-07-29 15:46:41
    Temat: Re: "Mój prąd" - nowe dofinansowanie na panele
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Dominik Ałaszewski napisał:

    > A tak z czystej ciekawości: o ile GW (a może o ile procent)
    > w ciągu dajmy na to godziny zapotrzebowanie musi spaść/wzrosnąć,
    > aby można było mówić o "skoku"?
    >
    > I dlaczego akurat o tyle?

    O GW, nie o procenty. O tyle, ile wynika z bezwładności systemów
    produkcji (tu: turbozspoły cieplne) i pewności przewidywań
    dotyczących zapotrzebowania na moc. Tylko (mniej więcej)
    w wymienionych godzinach wzrost lub spadek popytu jest na tyle
    duży i nieprzewidywalny, że "jałowj mocy" *może* być spory nadmiar
    i warto jej się pozbyć tanio lub wręcz darmo. Rzecz jasna nie
    bezwzględnie "mnie się należe według taryfy, sprzedajcie mi ile
    chcę", tylko w sieci inteligentnej.

    Dlatego akurat tyle.

    W sieciach, w których znacznie większa część mocy doastarczana
    jest przez źródła mniej przewidywalne niż turbiny cieplne (np.
    wiatraki czy fotowoltaika), ten okres niepewności jest dłuższy,
    w zasadzie trwa całą dobę. Trzeba albo stworzyć sieć ze zmiennymi
    cenami, które równoważą popyt i podaż, albo pogodzić się z dużym
    marnotrawstwem (trzymamy w pogotowiu węglówkę). No, jeszcze można
    mieć gazowe, które szybko startują.

    Ale to nie u nas. U nas smród węgla, pasujące do tego sztywne
    taryfy i zadowolone z siebie Michały.

    --
    Jarek