    From: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <4f9fa7ab$0$1223$65785112@news.neostrada.pl> <op.wdm0k8171cvm6g@lap>
    <jnp58b$1i8$1@inews.gazeta.pl> <jnqegn$f6k$1@news.task.gda.pl>
    <4fa0d577$0$1311$65785112@news.neostrada.pl>
    <jnquut$k1b$1@inews.gazeta.pl>
    <4fa10595$0$26701$65785112@news.neostrada.pl>
    <jnr5ag$538$1@inews.gazeta.pl>
    <4fa11c3f$0$26709$65785112@news.neostrada.pl>
    <jnrjah$504$1@inews.gazeta.pl> <jnubh8$139m$1@news2.ipartners.pl>
    <jnvrpp$k5c$1@inews.gazeta.pl>
    Subject: Re: Solar po roku 3235kWh
    Date: Fri, 4 May 2012 08:55:31 +0200

    news:jnvrpp$k5c$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Nadmiar ciśnienia zagraża instalacji a likwiduje sie go poprzez przejęcie
    > nadmiaru cieczy. Nie da sie przejąć namiaru ciśnienia :-)

    ziew... Rolą naczynia wzbiorczego jest stabilizacja ciśnienia a nie
    przyjmowanie cieczy. Nie koniecznie ciecz może się znaleźć w naczyniu może
    to być równie dobrze powietrzealbo ciecz w stanie gazowym. Nigdy nie wiadomo
    co się podzieje z instalacją.

    > pisales wczesniej o temperaturze stagnacji u siebie 160-180 stopni, to nie
    > ja wymyśliłem. Wiec te 140 to troszke mało jak na porządne solary, prawde
    > mówiąc bliżej im do samoróbek pomalowanych czarną farbą :-)

    To że pisałem 140 nie znaczy że to max. Może nie było ku temu warunków? W
    przeciętnych warunkach eksploatacji, czyli solar nie wypucowany szmatką i
    detergentem lecz po prostu brudny z pyłu, wpływ ma także zapylenie atmosfery
    oraz wilgotność powietrza i czas wystawienia na słońce. Jak widzisz nie
    wystarczy że masz czyste bezchmurne niebo. Kiedyś gdy solary jeszcze nie
    były napełnione zdjąłem plandekę i zmierzyłem po jakimś czasie temperaturę
    wsuwając do środka termoparę. byc może w innych warunkach o których wyżej
    wspomniałem zamiast 180stC byłoby te 190stC które podaje producent. W innych
    warunkach i w innym czasie kiedy zabrakło prądu zauwazyłem że temperatura
    wzrosła nawet nieco ponad 140stC ale wtedy solar po pierwsze był napełniony,
    był napewno brudny, pora roku czyli kąt padania promieni słonecznych,
    wilgotność zapylenie atmosfery i czas eskpozycji. Widzisz to nie takie
    proste i jednoznaczne ale ty już podłapałeś temat i bredzisz coś o
    samoróbkach. Po prostu Budyń kup sobie solary, założ poeksperymentuj i
    poobserwuj przez 4 lata jak ja to może coś będziesz wiedział.

    > ale co znowu nieprawda? :-) Jak piszesz 110 to 2bary, czyli moje założone
    > 130 to wiecej niz 2 bary. Czyli 4bary.

    Nieprawda. Napisałem 1,9-2bar. 140 temperatura wrzenia to z karty produktu
    glikolu wzięta jest a ja to sprawdziłem w rzeczywistości u siebie gdy taką
    temperaturę miałem to nie zauważyłem aby coś się gotowało. Miernik ciśnienia
    pokazywał około 2 bary. Około gdyż mierniki kotłowe pokazują sobie z jakąs
    tolerancją co trzeba uwzględnić i przymrużyć oko.

    Marek