    From: krys <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: odśnieżanie
    Date: Thu, 22 Oct 2009 10:29:16 +0200
    <5...@p...googlegroups.com>
    <hbmtg7$mvs$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <c...@o...googlegroups.com>
    <hbn4f8$9i1$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <2...@g...googlegroups.com>
    <hbndm7$587$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <4...@o...googlegroups.com>

    Piotr wrote:

    > Tłumaczyłem dwa razy, ale wyjaśnię trzeci raz: jeśli gmina potrzebuje
    > więcej czasu, to ja dziękuję.

    Ty dziekujesz, ale wygląda na to, że jesteś w miniejszości.

    > W odśnieżaniu chodzi o to, żeby śnieg
    > usunąć szybko, żeby dało się przejść czy wyjechać. Jeśli po każdym
    > większym opadzie będę musiał sam odśnieżać, bo inaczej traktor z
    > wichajstrem przyjedzie do mnie za tydzień, to to nie ma sensu.

    Tak się składa, ze ludzie ktorzy sa odpowiedzialni za odśniezanie drog,
    pilnuja, czy opady sniegu sa, czy ich nie ma. Jak sa, to odśniezaja nawet w
    ocy, zeby na rano zdążyć. Jakos trudno mi uwierzyc, ze gotów jestes wstac w
    srodku nocy, zeby odwalic kilkadziesiąt metrów chodnika, albo kilkaset
    drogi, zeby wyreczyc gminę. ( ja do głównej drogi ważnej kolejności
    odśniezania mam jakies 300m, jeszcze sie nie zdażyło, żeby nie dało się tam
    dojść, albo dojechać na zimówkach. I zazwyczaj jak odwalą glówne arterie, to
    pług jedzie na nasze dojazdówki.)

    > O ile pamiętam z lekcji historii, pańszczyzna to obowiązek pracy na
    > rzecz pana.

    A odśnieżanie to czym niby jest? Tyle, że panem jest w tej sytuacji gmina a
    polem chodnik.

    > Przepis, o którym mówimy, nikogo nie zmusza do osobistej
    > pracy.

    W takim razie zmusza do ponoszenia kosztów. Co na jedno wychodzi.

    > A obowiązek dotyczy własności nie cudzej (pańskiej), tylko
    > wspólnej. Więc nie, nie pańszczyzna. Być może coś pokręciłem, jeśli
    > tak - popraw mnie.

    Na wspólnej własności, to masz coś do gadania. Mozesz się na przykład umówic
    ze współwłaścicielami, że macie głęboko schowany obowiązek odśnieżania, i od
    dziś wydeptujecie tylko ścieżkę przy okazji. I nikt nikomu z tego powodu
    mandatu nie wręczy. Ale masz prawo do własnych poglądów i bycia darmowym
    robotnikiem.

    > Za uprzętnięcie śniegu nie zapłaciłaś - to nie wchodzi w skład podatku
    > od nieruchomości.

    Zapłaciłam za to całą masę różnej maści podatków po to, żeby urzędasy w
    mojej gminie ruszyły głowami za swoje pensje i wymyśliły sposób na
    odśniezanie, zamiast mnozyc pomagierów do przewalania papierów z kupki na
    kupkę.

    > Przepraszam, ale zaproponuję jeszcze raz to, co innym moim
    > adwersarzom: Podaj mi przykład kraju o podobnym klimacie, w którym
    > mieszkańcy nie muszą sprzątać śniegu przed swoimi posesjami.

    A co mnie inny kraj obchodzi - mieszkam tutaj i tutaj nie podoba mi się
    nierówne traktowanie obywateli.

    Justyna