  • 11. Data: 2009-06-30 09:36:07
    Temat: Re: zbrojenie ławy 4fi16 - norma czy przesada?
    Od: mal <m...@g...com>

    On 30 Cze, 09:15, shaman <s...@o...pl> wrote:

    > Mam na działce spójne i nośne grunty - twardoplastyczne gliny i iły.
    > Obliczona nośność gruntu >0,33MPa.

    Taki grunt ma pewną zasadniczą - że tak powiem - ułomność. Otóż gliny
    zwięzłe i iły PĘCZNIEJĄ.
    Jeśli konstruktor obliczył takie ławy - ufaj mu, bo wie co robi!!!

  • 12. Data: 2009-06-30 10:00:14
    Od: shaman <s...@o...pl>

    Jarek P. pisze:

> [...]
    > Mi tam się podoba, bo ja z kolei miałem konstruktora działającego w
    > drugą stronę (wszystkie konstrukcje zaprojektowane jak dla bunkra
    > szykowanego na III wojnę światową) i w dodatku często w sposób
    > nieracjonalny. Na podstawie bieżących doświadczeń już sobie kiedyś
    > policzyłem, że gdyby wcześniej mieć więcej orientacji, pogonić babsko w
    > cholerę i znaleźć rozsądnego konstruktora, łaaadnych parę tysięcy
    > złotych by mi w kieszeni zostało dzięki mądrzej zaprojektowanemu
    > stropowi, mniejszym ławom i jeszcze paru takim pierdółkom.

    Jestem skazany na pełne zaufanie do tego konstruktora :) choćby z tego
    względu, że róg sypialni wisi nad garażem bez podparcia słupem czy belką :)

    PZDR
    Shaman

  • 13. Data: 2009-06-30 10:03:15
    Od: shaman <s...@o...pl>

    mal pisze:

    > Taki grunt ma pewną zasadniczą - że tak powiem - ułomność. Otóż gliny
    > zwięzłe i iły PĘCZNIEJĄ.
    > Jeśli konstruktor obliczył takie ławy - ufaj mu, bo wie co robi!!!

    Nie mam powodu, żeby mu nie ufać. Ale lubię wiedzieć co z czego wynika i
    dlaczego ma być tak a nie inaczej. Teraz wiem już trochę więcej :)

    dzięki

    PZDR
    shaman

  • 14. Data: 2009-06-30 10:14:41
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 30 Cze, 11:15, shaman <s...@o...pl> wrote:

    > W jakich przypadkach stosuje się taką ławę?

    W trudnych lub przy widzimisie konstruktora.
    ;-)
    Ogólnie to ze świecą można szukać konstruktorów co dla domu
    jednorodzinnego sami z siebie projektują ławy żelbetowe. Przecież
    trzeba się przy tym troszkę napracować, i wziąć za to
    odpowiedzialność. A przy betonowych: łup 4x fi 12 bez liczenia ....
    ;-)

    IMHO to oszczędności (z zamiany na ławę betonową) mogą być dużo
    mniejsze niż się wydaje. Robotnicy jak zwykle wezmą więcej, strzemiona
    są szersze więc też stali tutaj więcej idzie, trzeba zaszalować a nie
    lać do doła (no ja to i tak szalowałem), podkładki dystanse beton itp.
    Pewnie w sumie wyjdzie na to samo a może nawet drożej.
    ;-)

    >Czy to może jest
    > konsekwencja małego przekroju samej ławy i takie zbrojenie zapewnia jej
    > potrzebną wytrzymałość?

    Zapewne.
    ;-)

    > W wieńcach tez mam 4xfi16 ze strzemionami fi6 co 20cm.

    To już mocno zależy od konstrukcji i budynku. Może być w sam raz, albo
    za dużo albo za mało....
    ;-)

    Ja bym się raczej trzymał tego co konstruktor wyliczył, bo wtedy jego
    jest pełna odpowiedzialność. Jeżeli nie masz do niego zaufania to weź
    ten projekt i zanieś do innego konstruktora i niech Ci to przeliczy.
    Potem porównaj wyniki.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 15. Data: 2009-06-30 11:56:57
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    > Witam,
    >
    > Mam na działce spójne i nośne grunty - twardoplastyczne gliny i iły.
    > Obliczona nośność gruntu >0,33MPa.
    > Konstruktor zaprojektował mi ławy 35x35cm zbrojone 4fi16 ze strzemionami
    > fi8 co 20cm. Nie, żebym mu nie wierzył, ale wszędzie czytam o zbrojeniu
    > ław fi12 ze strzemionami fi6.. Zdziwiony więc jestem, że na gruntach o
    > ponadprzeciętnej nośności mam mocniejsze zbrojenie niż "średnia krajowa"
    >
    > Co o tym sądzicie? Mogę przedstawić obliczenia, jeśli ktoś zna się na
    > rzeczy od strony konstrukcyjnej.

    Dla mnie ławy o szerokości 35cm to porażka. Jaki dom by nie był to ławy te
    50-60cm winny mieć. Ale to ja :-)

  • 16. Data: 2009-06-30 11:57:43
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Bo to co Ci zaprojektował to prawdopodobnie ława żelbetowa, a nie
    betonowa. Do betonowej dodaje się zbrojenie asekuracyjnie (na wypadek
    pęknięcia ławy) które biegnie sobie środkiem ławy. Takiego zbrojenia
    się nie liczy tylko przyjmuje się w/g normy jako 4 x fi12. Ty masz
    prawdopodobnie ławę żelbetową, czyli ze zbrojeniem konstrukcyjnym.

    Nie sadze, zeby zmiana preta z fi12 na fi16 uczynila zbrojenie
    niekonstrukcyjne
    konstrukcyjnym. A o zbrojeniu poprzecznym autor wątku nic nie wspomina...

    Wygląda mi to dziwnie ogólnie; prety za grube, ława za chuda... Trzeba
    spytac
    autora, co mial na mysli liczac te konstrukcje.

    pozdrawiam
    pluton

  • 17. Data: 2009-06-30 12:46:18
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kris wrote:
    > Użytkownik "Maniek4" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A co na to Kiki?;))

    dać 24x 6 i strzemiona fi 16 beton B35

  • 18. Data: 2009-06-30 12:48:21
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Krzemo wrote:

> [...]
    > się nie liczy tylko przyjmuje się w/g normy jako 4 x fi12. Ty masz
    > prawdopodobnie ławę żelbetową, czyli ze zbrojeniem konstrukcyjnym.

    ale wtedy dołem by szły 4 druty góra 2 w układzie odwróconego T

  • 19. Data: 2009-06-30 12:55:42
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Jestem skazany na pełne zaufanie do tego konstruktora :)

    Jak widać niekoniecznie: masz tez trochę podpowiedzi tutaj, na grupie.

    > choćby z tego względu, że róg sypialni wisi nad garażem bez podparcia
    > słupem czy belką :)

    A co zlego w spadaniu z lozka wprost za kierownice (przez szyberdach) ?
    Wallace i Grommit mieli do tego szereg urządzen, ale to pewnie
    dlatego, ze sypialni nie mieli nad garazem i nie mieli szyberdachu.

    pozdrawiam
    pluton

  • 20. Data: 2009-06-30 13:10:30
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> wrote in message

    > "shaman" <s...@o...pl> wrote in message

    > Spytaj konstruktora, dlaczego takie ławy dał, być może się okaze własnie,
    > że założył jakiś bardzo kiepski grunt (choć wtedy nie rozumiem, dlaczego
    > taka mała szerokość i wysokość ławy). U mnie są ławy 40x60cm zbrojone
    > 4xfi12 i strzemiona fi6 a i tak kierbud na widok tych ław stwierdził, że
    > kto takie

    Mnie też to zastanawia. Ja mam ławy 75x40, 90x40, 100x40 i 120x40
    wszystkie zbrojone 4x12. Teławy co mają 100cnm i więcej mają też poprzeczne
    zbrojenie drabinką.

    Ja bym dał gdziekolwiek by się nie budowało to ławy 50cm szerokości.
    Zresztą ławy w róznych miejscach mają różną szerokość żeby zrównoważyć
    ciężar poszczególnych ścian i żeby parcie na grunt było równe.
    Chodzi o równomierne "osiadanie" stąd się różnicuje ławy ale takie 35cm to
    porażka. Zaczną bloczki pękać w fazie murowania.