  • 21. Data: 2009-06-30 13:11:29
    Temat: Re: zbrojenie ławy 4fi16 - norma czy przesada?
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "shaman" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:h2cdut$k6e$1@news.telbank.pl...
    > Witam,
    >
    > Mam na działce spójne i nośne grunty - twardoplastyczne gliny i iły.
    > Obliczona nośność gruntu >0,33MPa.
    > Konstruktor zaprojektował mi ławy 35x35cm zbrojone 4fi16 ze strzemionami
    > fi8 co 20cm. Nie, żebym mu nie wierzył, ale wszędzie czytam o zbrojeniu
    > ław fi12 ze strzemionami fi6.. Zdziwiony więc jestem, że na gruntach o
    > ponadprzeciętnej nośności mam mocniejsze zbrojenie niż "średnia krajowa"
    >
    > Co o tym sądzicie? Mogę przedstawić obliczenia, jeśli ktoś zna się na
> [...]

    Waskie lawy jak pod tradycje
    prawdopodobnie tak wyszlo ekonomiczniej
    mnie tez czasami wychodza w obliczeniach takie kwiatki jak mam oszczedzac na
    betonie
    na stal wydasz mniej niz na beton przy szerszych lawach
    przy gruntach >0,33 MPa chyba tez bym tak zaproponowal
    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 22. Data: 2009-06-30 13:16:21
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "shaman" <s...@o...pl> wrote in message

    > W jakich przypadkach stosuje się taką ławę? Czy to może jest konsekwencja
    > małego przekroju samej ławy i takie zbrojenie zapewnia jej potrzebną
    > wytrzymałość?
    >
    > W wieńcach tez mam 4xfi16 ze strzemionami fi6 co 20cm.

    Dla mnie to ta ława będzie kiepska. Wszędzie daje sie szersze ławy żeby
    budynek nie osiadał i nie pękały ściany.

  • 23. Data: 2009-06-30 13:17:56
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "Krzemo" <p...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...
    On 30 Cze, 11:15, shaman <s...@o...pl> wrote:

    IMHO to oszczędności (z zamiany na ławę betonową) mogą być dużo
    mniejsze niż się wydaje. Robotnicy jak zwykle wezmą więcej, strzemiona
    są szersze więc też stali tutaj więcej idzie, trzeba zaszalować a nie
    lać do doła (no ja to i tak szalowałem), podkładki dystanse beton itp.
    Pewnie w sumie wyjdzie na to samo a może nawet drożej.
    ;-)

    Masz racje. Może być jazda. Zaleją mu do doła i tyle z tego będzie.

  • 24. Data: 2009-06-30 13:21:23
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    > Jestem skazany na pełne zaufanie do tego konstruktora :) choćby z tego
    > względu, że róg sypialni wisi nad garażem bez podparcia słupem czy belką
    > :)

    Musisz tego bardzo dopilnować. W zbrojeniu takich rzeczy jest najwięcej
    fuszerek. Musisz omówić plan betonowania, wibrowanie wszystko musisz sam 3
    razy sprawdzić. Inaczej ci zacznie opadać ten nawis. Był tu taki kroś
    kiedyś, były zdjecia. Więc czuj sie ostrzeżony.

  • 25. Data: 2009-06-30 13:36:19
    Od: shaman <s...@o...pl>

    pluton pisze:
> [...]
    > pęknięcia ławy) które biegnie sobie środkiem ławy. Takiego zbrojenia
    > się nie liczy tylko przyjmuje się w/g normy jako 4 x fi12. Ty masz
    > prawdopodobnie ławę żelbetową, czyli ze zbrojeniem konstrukcyjnym.
    >

    > Nie sadze, zeby zmiana preta z fi12 na fi16 uczynila zbrojenie
    > niekonstrukcyjne
    > konstrukcyjnym. A o zbrojeniu poprzecznym autor wątku nic nie wspomina...
    >
    > Wygląda mi to dziwnie ogólnie; prety za grube, ława za chuda... Trzeba
    > spytac
    > autora, co mial na mysli liczac te konstrukcje.

    zbrojenia poprzecznego brak.. są jedynie 4 pręty fi16 + strzemiona fi8
    co 20cm - tak jak pisałem wcześniej

    PZDR
    Shaman

  • 26. Data: 2009-06-30 13:39:32
    Od: shaman <s...@o...pl>

    kiki pisze:
> [...]
    > razy sprawdzić. Inaczej ci zacznie opadać ten nawis. Był tu taki kroś
    > kiedyś, były zdjecia. Więc czuj sie ostrzeżony.

    fatalnie.. nie mam o tym pojęcia więc nie ma szans żebym sam mógł czegoś
    merytorycznie dopilnować. Od strony tego nawisu ściana kolankowa będzie
    lana z betonu - mam rysunki zbrojenia - może do tego czasu liznę trochę
    wiedzy

    PZDR
    Shaman

  • 27. Data: 2009-06-30 13:40:32
    Od: "Tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > ponadprzeciętnej nośności mam mocniejsze zbrojenie niż "średnia krajowa"
    >
    > Co o tym sądzicie? Mogę przedstawić obliczenia, jeśli ktoś zna się na

    Sprawa jest niby prosta a jednak dosc zlozona.
    Po pierwsze podajesz za malo danych - brak glebokosci posadowienia. Nosnosc
    podloza gruntowego zalezy od rodzaju i paramatrow samego gruntu jak i od
    glebokosci posadowienia lawy. Brak jest poziomu zwierciadla wody gruntowej i
    ew. prognozy jego zmian w latach "mokrych".
    Teraz sprawy konstrukcyjne; z czego i na jaka wysokosc beda ciagniete sciany
    fundamentowe. Piszesz, ze architekt zaprojektowal na nich rowniez mocny
    wieniec, to jest istotne, moze jednak mial jakies powody.
    Jesli masz ochote to zeskanuj czy jakos inaczej zapodaj te obliczenia tu, na
    grupie, chyba nie jest to jaks strzezona tajemnica, chetnie to przegladne i
    moze cos madrego napisze. A i inni chetnie sie z tym zapoznaja.
    Ogolnie sama lawa chocby byla wykonana ze stali, nie zapewnia wymaganej
    sztywnosci. Twoja belka zelbetowa o dlugosci powiedzmy 10 m, bo tak te lawe
    nalezy traktowac, podparta na srodku normalnie sie ugnie, sprezyscie na
    koncach odksztalci i to nie na milimetry lecz ladnych pare cantymetrow
    obwisnie. Ona musi i wspolpracuje ze scianami fundamentowymi tworzac wysoka
    belka o bardzo duzej sztywnosci i dopiero ta sciana robi za wysoka, wiec
    baarzo sztywna belke, na ktorej wyzej juz nic sie nie odksztalci i nie
    zarysuje. Tak, ze z tego punktu widzenia ta lawa jest niepotrzebnie
    przezbrojona.
    I trzecia sprawa to reklama; byc moze architekt wyrabia sobie opinie
    projektanta budowli solidnych i dzieki temu bedzie mial znacznie wiecej od
    innego, ktory sie naliczy, nakombinuje aby Ci oszczedzic pare zlotych a i tak
    nikt tego nie doceni - klientow.
    I jeszcze na temat gruntu i tej lawy; nosnosc podloza liczy sie ze wzgledu na
    pozniejsze osiadanie budynku i jak juz pisalem, nie sama wartosc tego
    osiadania jest istotna lecz jego rownomiernosc. Piszesz, ze grunty
    masz "spojne"; nie spojne tylko spoiste. Nastepnie gliny bardzo rzadko
    wystepuja jakos na przemian z ilami, najczeciej na ilach zalegaja gliny, bo
    one geologicznie od ilow sa duzo mlodsze.
    Ktos tu pisze o pecznieniu. Bardzo rzadko sie zdarzaja ily peczniejace a o
    pecznieniu glin raczej zapomnij. Zreszta na ten temat zapewne nie masz w
    opracowaniu geotechnicznym ani slowa.
    Byc moze czesc lawy bedzie lezec na ilach a czesc na glinach, w tym przypadku
    to zbrojenie jest uzasadnione; ily osiadaja znacznie dluzej, ale w stosunku do
    glin mniej. Budynek posadowiony na glinach osiada w ciagu roku, zatem po
    zakonczeniu budowy a osiadanie ilow trwc moze lata cale. Tak, ze to wszystko
    pracuje i samo sie ustabilizuje i dlatego na wszeli wypadek stosuje sie
    zbrojenie law, ktore nie zawsze w ogole jest konieczne.
    Natomiast rzadko lub wcale nie stosuje sie lekkiego zbrojenia
    miedzywarstwowego samych scian, ktore znakomicie poprawiaja sztywnosc scian
    zarowno w kierunku pionowym jak i poziomym na parcie boczne gruntu.
    Pzdr.

  • 28. Data: 2009-06-30 13:44:49
    Od: shaman <s...@o...pl>

    HANA pisze:
> [...]
    > na stal wydasz mniej niz na beton przy szerszych lawach
    > przy gruntach >0,33 MPa chyba tez bym tak zaproponowal

    Konstruktor do obliczeń przyjął dop. nacisk na grunt = 0,2MPa więc
    zostawił chyba jeszcze spory zapas..

    A czym byś tłumaczył przekrój pręta w zbrojeniu?

    PZDR
    Shaman

  • 29. Data: 2009-06-30 13:52:46
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

> [...]
    > merytorycznie dopilnować. Od strony tego nawisu ściana kolankowa będzie
    > lana z betonu - mam rysunki zbrojenia - może do tego czasu liznę trochę

    To wystaw skan projektu i zrób zdjecia zbrojenia przed zalaniami ale tak 3
    dni wcześniej żebyśmy mogli zająć stanowisko :-) Żadnego pośpiechu w
    betonowaniu. najpierw ma być skończone, odebrane, pokazane nam, a dopiero
    jadą gruszki.

  • 30. Data: 2009-06-30 13:53:48
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    > zbrojenia poprzecznego brak.. są jedynie 4 pręty fi16 + strzemiona fi8 co
    > 20cm - tak jak pisałem wcześniej

    no bo nie potrzeba przy wąskich ławach. Uginanie na boki nie zachodzi.
    Naciśnij palcem na zeszyt to będziesz wiedział jak sie ugina na boki