  • 31. Data: 2009-06-30 13:54:54
    Temat: Re: zbrojenie ławy 4fi16 - norma czy przesada?
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "Tornad" <t...@v...pl> wrote in message
    news:796e.000004a2.4a4a15d0@newsgate.onet.pl...

    > Sprawa jest niby prosta a jednak dosc zlozona.

    Właśnie. Czekamy na skany

  • 32. Data: 2009-06-30 13:57:00
    Od: shaman <s...@o...pl>

    Tornad pisze:

> [...]
    > to zbrojenie jest uzasadnione; ily osiadaja znacznie dluzej, ale w stosunku do
    > glin mniej. Budynek posadowiony na glinach osiada w ciagu roku, zatem po
    > zakonczeniu budowy a osiadanie ilow trwc moze lata cale. Tak, ze to wszystko
    > pracuje i samo sie ustabilizuje i dlatego na wszeli wypadek stosuje sie
    > zbrojenie law, ktore nie zawsze w ogole jest konieczne.
    > Natomiast rzadko lub wcale nie stosuje sie lekkiego zbrojenia
    > miedzywarstwowego samych scian, ktore znakomicie poprawiaja sztywnosc scian
    > zarowno w kierunku pionowym jak i poziomym na parcie boczne gruntu.

    jutro z rańca wrzucę skany

    pzdr
    shaman

  • 33. Data: 2009-06-30 13:58:01
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "shaman" <s...@o...pl> wrote in message

    > Konstruktor do obliczeń przyjął dop. nacisk na grunt = 0,2MPa więc
    > zostawił chyba jeszcze spory zapas..
    >
    > A czym byś tłumaczył przekrój pręta w zbrojeniu?

    Powiem ci jedno. Jakiś developer 2km ode mnie stawiał kołchoz z 50 domków
    takich samych na ławach 35cm. Pierwsze kilkanaście domów musiał podpierać
    poprzeczkami i podkopami. Drugi etap zrobił już na ławach normalnej
    szerokości.

    Sama nazwa fundament cos mówi, że coś jest fundamentem czegoś.
    Proponuję przedyskutować z innym konstruktorem i zrobić ławy normalne,
    szerokie.

  • 34. Data: 2009-06-30 13:59:38
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    > jutro z rańca wrzucę skany

    Tylko duża rozdzielczość ! Strop i wieniec też wystaw, zbrojenie stropu i
    tego nadwisu. Wrysujemy ci co masz dopilnować w paincie czerwonym kolorem.

  • 35. Data: 2009-06-30 14:18:26
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > zostawił chyba jeszcze spory zapas..
    >
    > A czym byś tłumaczył przekrój pręta w zbrojeniu?

    daj obliczenia na maila ze stronki to zobacze
    tak za malo danych
    a i liczyc mi sie nie chce ;-P

    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 36. Data: 2009-06-30 19:21:03
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kiki wrote:
    > "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl> wrote in message

    > Mnie też to zastanawia. Ja mam ławy 75x40, 90x40, 100x40 i 120x40
    > wszystkie zbrojone 4x12. Teławy co mają 100cnm i więcej mają też
    > poprzeczne zbrojenie drabinką.
    >
    > Ja bym dał gdziekolwiek by się nie budowało to ławy 50cm szerokości.
    > Zresztą ławy w róznych miejscach mają różną szerokość żeby zrównoważyć
    > ciężar poszczególnych ścian i żeby parcie na grunt było równe.
    > Chodzi o równomierne "osiadanie" stąd się różnicuje ławy ale takie
    > 35cm to porażka. Zaczną bloczki pękać w fazie murowania.

    pokaż skan dyplomu, nawet z chińskiej uczelni

  • 37. Data: 2009-06-30 19:59:19
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > jutro z rańca wrzucę skany
    >
    > pzdr
    > shaman

    A tak na boku to w dobrym tonie jest niecytowanie calego dlugiego posta czy
    dwoch tylko po to by napisac jedno zdanie na samym dole ;)

    Pozdrawiam

    Kane

  • 38. Data: 2009-06-30 20:59:09
    Od: Slawek <s...@g...com>

    panowie, po pierwsze primo nie architekt dobiera zbrojenie ale
    konstruktor
    po drugie primo, to żaden ze znanych mi konstruktorów ( ze mną
    włącznie) nie robi jakichś wielkich obliczeń dla domków, to się tylko
    na marginesie roboczego rzutu zbiera średnie ciężary na ławy, czy
    bardziej wytężone filarki. (nie mówię o belkach, bo te to zawsze się
    liczy zwłaszcza ze względu na ugięcia).
    Na zbrojenie podłużne ław betonowych (bo o takich tu mówimy) nie ma w
    normach jakichś specjalnych reguł, można to potraktować trochę jako
    zbrojenie przeciwskurczowe, o ile budynek długi, ale w zasadzie
    przyjmuje się uznaniowo. (czasami, w szczególnych przypadkach typu
    duże okna w parterze traktuje się ścianę fundamentową jako wysoką
    belkę czy tarczę, i to zbrojenie ławy i wieńca pod parterem jest
    uwzględniane). Większość konstruktorów daje w ławy 4#12 co jest lekką
    przesadą, bo 4#12 dawało się gdy stal miała granicę plastyczności 190
    MPa, a obecnie używa się takiej co ma w granicach 420-500 MPa i nawet
    4#10 to za dużo. Podobnie z wieńcami- dla 99% domów jednorodzinnych
    4#10 to absolutnie wystarczający przekrój (a są kraje, i to takie w
    których buduje się wiadukty nad wielokilometrowymi dolinami, gdzie
    wieńce się robi z 4#8).
    Strzemion fi 8 nie powinno się w ogóle używać, bo to bardzo
    niewygodne w montażu (z takich prętów to już można kraty okienne
    pospawać), powinny być fi 6 czy nawet fi5, zwłaszcza że strzemiona
    akurat w ławie nie pełnią żadnej roli, poza montażem. Ława ze
    strzemionami z drutu 4mm co 30cm będzie miała dokładnie taką samą
    nośność jak ta ze strzemionami #8 co 10cm. Jedynie w miejscach
    łączenia prętów podłużnych na zakład powinno się strzemiona zagęszczać
    do połowy normalnego rozstawu lub co 10cm (jeśli rozstaw jest duży).
    W myśl ostatnich trendów, nie powinno się budować domów na 200 czy
    300 lat, bo domy szybciej się starzeją moralnie, niż wynosi ich
    trwałość użytkowa nawet w przypadku bardzo słabego wykonawstwa. Dom
    powinien być przewidziany na jedno, max dwa pokolenia, a jak
    właściciel zejdzie i wdowa po nim też, buldożer powinien móc to szybko
    i małym kosztem usunąć, żeby postawić coś nowego i lepszego. No i
    zwraca się uwagę na zużycie energii do budowy domów, które obecnie w
    Polsce jest ogromne.

  • 39. Data: 2009-06-30 21:20:01
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Slawek" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    i.googlegroups.com...
[...]

    Slawek gdzies ty wczesniej byl....
    w koncu ktos cos normalnego napisal...
    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 40. Data: 2009-06-30 23:07:26
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > pokaż skan dyplomu, nawet z chińskiej uczelni

    :-DDDDDD