  • 41. Data: 2009-06-30 23:18:22
    Temat: Re: zbrojenie ławy 4fi16 - norma czy przesada?
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "HANA" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:h2dvi2$s0g$1@news.onet.pl...

    > Slawek gdzies ty wczesniej byl....
    > w koncu ktos cos normalnego napisal...

    Hana, stary z ciebie wyjadacz grupowy a cytujesz cale posty.

    Pozdro.. TK

  • 42. Data: 2009-07-01 07:59:03
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    HANA wrote:

    > W myśl ostatnich trendów, nie powinno się budować domów na 200 czy
    > 300 lat, bo domy szybciej się starzeją moralnie, niż wynosi ich
    > trwałość użytkowa nawet w przypadku bardzo słabego wykonawstwa. Dom
    > powinien być przewidziany na jedno, max dwa pokolenia, a jak
    > właściciel zejdzie i wdowa po nim też, buldożer powinien móc to szybko
    > i małym kosztem usunąć, żeby postawić coś nowego i lepszego. No i
    > zwraca się uwagę na zużycie energii do budowy domów, które obecnie w
    > Polsce jest ogromne.

    no i tutaj sie kłania technologia szkieletowa któa w polsce jest w
    powijakach.

    Pewnie wiesz ile kosztuje w USA czy Kanadzie szkieleciak? Idiotyzmem jest że
    u nasz szkielety kosztują tyle samo murowańce.

    Szkieleciaka można przebudować w 4 chłopa w kilka dni, do wyburzania
    wystarczy młot 3kg z długą rączką i piła elektryczna.

  • 43. Data: 2009-07-01 09:04:30
    Od: shaman <s...@o...pl>

    HANA pisze:
    > Użytkownik "shaman" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    > daj obliczenia na maila ze stronki to zobacze
    > tak za malo danych
    > a i liczyc mi sie nie chce ;-P

    wysłałem na maila jak chciałeś

    oprócz tego wystawiłem tutaj:
    http://picasaweb.google.pl/shamanek/Konstrukcja#

    czekam na wnioski :)

    PZDR
    Shaman

  • 44. Data: 2009-07-01 09:36:08
    Od: shaman <s...@o...pl>

    Tornad pisze:

    > Sprawa jest niby prosta a jednak dosc zlozona.
    > Po pierwsze podajesz za malo danych - brak glebokosci posadowienia. Nosnosc
    > podloza gruntowego zalezy od rodzaju i paramatrow samego gruntu jak i od
    > glebokosci posadowienia lawy. Brak jest poziomu zwierciadla wody gruntowej i
    > ew. prognozy jego zmian w latach "mokrych".

    głębokość posadowienia wynikacjąca z rzutu: ok 2,1m + 50cm obsypki
    badania gruntowe robione wiosną nie wykazały obecności wody gruntowej do
    głębokości odwiertu (4m)

    > Teraz sprawy konstrukcyjne; z czego i na jaka wysokosc beda ciagniete sciany
    > fundamentowe. Piszesz, ze architekt zaprojektowal na nich rowniez mocny
    > wieniec, to jest istotne, moze jednak mial jakies powody.

    - Ściany piwniczne z bloczków 30cm (wcześniej dyskutowaliśmy tu o 24cm +
    lekkie zbrojenie bo nie wiedziałem że są bloczki 30cm) wysokie na 232cm
    - Ściany parteru z pustaków ceram. PTH PW 30cm
    - Stropy gęstożebrowe Teriva
    - więźba: krokwie 8x18 o rozstawie 85cm kryte dachówką betonową

    To chyba tyle jeśli chodzi o obciążenia. Coś mi umknęło?

    > Jesli masz ochote to zeskanuj czy jakos inaczej zapodaj te obliczenia tu, na
    > grupie, chyba nie jest to jaks strzezona tajemnica, chetnie to przegladne i
    > moze cos madrego napisze. A i inni chetnie sie z tym zapoznaja.

    wrzuciłem tutaj:
    http://picasaweb.google.pl/shamanek/Konstrukcja#

    [ciach]
    > I jeszcze na temat gruntu i tej lawy; nosnosc podloza liczy sie ze wzgledu na
    > pozniejsze osiadanie budynku i jak juz pisalem, nie sama wartosc tego
    > osiadania jest istotna lecz jego rownomiernosc. Piszesz, ze grunty
    > masz "spojne"; nie spojne tylko spoiste. Nastepnie gliny bardzo rzadko
    > wystepuja jakos na przemian z ilami, najczeciej na ilach zalegaja gliny, bo
    > one geologicznie od ilow sa duzo mlodsze.

    Wszystko prawda. Opracowanie geotech. wymienia utowry trzeciorzędu i
    czwartorzędu. Na warstwie iłów jest warstwa glin. Granica warstw w
    każdym otworze na ciut innej głębokości. Czy to może powodować
    nierównomierną "pracę" gruntu?

    > Ktos tu pisze o pecznieniu. Bardzo rzadko sie zdarzaja ily peczniejace a o
    > pecznieniu glin raczej zapomnij. Zreszta na ten temat zapewne nie masz w
    > opracowaniu geotechnicznym ani slowa.

    Znów się zgadza - brak wzmianki o możliwym pęcznieniu.

> [...]
    > to zbrojenie jest uzasadnione; ily osiadaja znacznie dluzej, ale w stosunku do
    > glin mniej. Budynek posadowiony na glinach osiada w ciagu roku, zatem po
    > zakonczeniu budowy a osiadanie ilow trwc moze lata cale. Tak, ze to wszystko
    > pracuje i samo sie ustabilizuje i dlatego na wszeli wypadek stosuje sie
    > zbrojenie law, ktore nie zawsze w ogole jest konieczne.
    > Natomiast rzadko lub wcale nie stosuje sie lekkiego zbrojenia
    > miedzywarstwowego samych scian, ktore znakomicie poprawiaja sztywnosc scian
    > zarowno w kierunku pionowym jak i poziomym na parcie boczne gruntu.

    Jeśli dobrze zrozumiałem to lekkie zbrojenie poziome może spełniać tą
    samą rolę ale (z różnych względów) ludziska tego nie stosują. Zamiast
    tego zbroją ławy choć nie zawsze jest to potrzebne? Czy tak?

    PZDR
    Shaman

  • 45. Data: 2009-07-01 09:37:50
    Od: shaman <s...@o...pl>

    kiki pisze:
    > "Tornad" <t...@v...pl> wrote in message

    > Właśnie. Czekamy na skany

    jak już podawałem, wrzuciłem tutaj:
    http://picasaweb.google.pl/shamanek/Konstrukcja#

    Niestety skanera brak. Więc zrobiłem fotki i starałem się żeby jakoś
    wyglądały.

    PZDR
    Shaman

  • 46. Data: 2009-07-01 11:44:40
    Od: MichałG <g...@w...pl>

    Krzemo pisze:

    > Bo to co Ci zaprojektował to prawdopodobnie ława żelbetowa, a nie
    > betonowa. Do betonowej dodaje się zbrojenie asekuracyjnie (na wypadek
    > pęknięcia ławy) które biegnie sobie środkiem ławy. Takiego zbrojenia
    > się nie liczy tylko przyjmuje się w/g normy jako 4 x fi12. Ty masz
    > prawdopodobnie ławę żelbetową, czyli ze zbrojeniem konstrukcyjnym.

    na pewno nie była liczona jako żelbetowa... te są stosowane, gdy trzeba
    przenieść zginanie w kierunku poprzecznym ławy, a tu wysięg odsadzek
    ławy wynosi tylko 6,5 cm (jeśli na lawie jest ściana 25 cm) co przy
    wy6sokosci ławy 35 cm wyklucza potrzeba zbrojenia poprzecznego. Ew. jest
    zbrojenia na rozpełzanie gruntu (coś jak w przypadku szkod górniczych -
    masz?) lub nierównomierne osiadanie. Ale to z kolei lepiej przenieść
    drobną wymianą grunku na 15-30 cm. Hm... wygląda, że zbrojenie przyjęto
    na oko, a oko było duże.... ;-)

    pozdrawiam
    Michał

  • 47. Data: 2009-07-01 11:50:18
    Od: MichałG <g...@w...pl>

    kiki pisze:
    > "shaman" <s...@o...pl> wrote in message
    >
    > To wystaw skan projektu i zrób zdjecia zbrojenia przed zalaniami ale tak 3
    > dni wcześniej żebyśmy mogli zająć stanowisko :-) Żadnego pośpiechu w
    > betonowaniu. najpierw ma być skończone, odebrane, pokazane nam, a dopiero
    > jadą gruszki.

    Tak sobie głupio myśle, że od tego jest kierownik budowy lub ktoś inny
    ze stosownymi uprawnieniami a przynajmniej wiedzą ;_) .... ale ja tam
    stary jestem i sie nie znam.... ;-)

    pozdrawiam
    Michał

  • 48. Data: 2009-07-01 13:28:02
    Od: "Tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > samą rolę ale (z różnych względów) ludziska tego nie stosują. Zamiast
    > tego zbroją ławy choć nie zawsze jest to potrzebne? Czy tak?

    Przelecialem projekt ale w biegu bo czas to pieniadz:)
    Z lawa wszystko jest w porzadku, gosciu przyjal zbrojenie jakie przyjal, mogl
    przyjac znacznie mniejsze, standardowe 4 x fi 12.
    Nosnosc law dostosowal do obciazen stad lawa pod sciana srodkowa wyszla
    szersza.
    Parametry gruntu do obliczen, fi rowne okolo 11 stopni i kohezje przyjal z
    normy bardzo ostroznie zatem z duzym zapasem bezpieczenstwa, mogl przyjac
    wartosci wieksze wtedy fundament wyszedlby jeszcze cienszy. W sumie nie widze
    jakichs bledow. Jedyne to nie wiem, to ten rumosz. Jaki rumosz, pisales o
    ilach, czyzby wystepowal tam rumosz: mozliwe, ze glebiej to jeszcze sprawdze.
    Natomiast intryguje mnie ta metrowej wysokosci belka wspornikowa nad garazem.
    podparta slupem. Moze nie dogladnalem ale wyglada ona jak choragiewka na
    patyku; to znaczy z prawej stronu slupa jest solidna belka a z lewej? Ona
    powinna przechodzic o tej samej lub zblizonej wysokosci na lewo od slupa,
    wtedy ta lewa strona bedzie przeciwwaga dla obciazenia. Na to trzeba zwrocic
    uwage.
    Pzdr.
    Tornad

  • 49. Data: 2009-07-01 14:02:40
    Od: shaman <s...@o...pl>

    Tornad pisze:

> [...]
    > wtedy ta lewa strona bedzie przeciwwaga dla obciazenia. Na to trzeba zwrocic

    Dzięki za rzut okiem na projekt.. spróbuję wniknąć głębiej w temat i
    jutro jeszcze coś napiszę. I wezmę dokumentację geotechniczną (to
    odnośnie rumoszu)

    PZDR
    Shaman

  • 50. Data: 2009-07-01 15:11:37
    Od: Slawek <s...@g...com>

    tak spojrzałem w przelocie i co mi się rzuciło:
    belka poz. 4.3. - brak w niej zbrojenia podwieszającego dla oparcia
    reakcji z belki poz. 4.2. Niby się nie zawali, ale powinno być w myśl
    zapisów normowych.
    W ogóle skoro jest dany słupek między stanowiskami postojowymi w
    garażu, to można było taki sam zrobić w garażu, i belki 4.2 i 4.3
    miałbyś symbolicznie zbrojone. Ew. można było poz.4.2 przeciągnąć do
    końca jako wolnopodpartą, i wtedy 4.3 nie pracowałaby jako wspornik,
    co jest dość niekorzystnym schematem pracy. Ponadto, w osi 2/B masz
    rdzeń na który jest reakcja w granicach 600 kN, a pon nim nie ma
    żadnej stopy tylko pizdeczkowate skrzyżowanie ław.
    Używanie stali 18G2 nie ma IMHO sensu, bo kosztuje tyle samo co BSt500
    a ma 2x mniejszą wytrzymałość, to czysta strata pieniędzy. 18G2 używa
    się na mosty , tam gdzie są dynamiczne obciążenia.
    Poza tym projekt starannie zrobiony, są jakieś obliczenia.