    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak tam solary?
    Date: Sun, 31 Jan 2010 11:46:26 +0100

    news:hk2kq9$1kpk$1@news2.ipartners.pl...

    > Więc według ciebie podgrzanie wody nawet choćby o 10 stopni nie liczy się?

    Liczy się, tyle, że to podgrzanie o 10stC wymaga dodatkowych nakładów, które
    stawiają pod znakiem zapytania opłacalność takiej inwestycji.

    > A ty nie rozumiesz że każdy kilowat uzyskanej z kolektorów energii się
    > liczy a do dogrzania wody do temperatury użytecznej
    > ty chcesz zastosować pompę ciepła za 30tys zł podczas gdy mnie wystarcza
    > do tego celu kocioł gazowy za 3 tys zł.
    > Komu ty takie kity wciskasz.

    Za jakie 30 tys. zł ?
    O czym Ty piszesz ?
    30 tys. zł to Ty zrobisz cała instalację pompy ciepła z gruntowym
    wymiennikiem ciepła.
    Po to, żeby przetransformować energię z niskich temperatur do wysokich
    temperatur wystarczy sam agregat takiej popmpy, który spina się z
    kolektorem. Agregaty takie można już kupić w cenie kilku-kilkunastu tys. zł.
    Umożliwiają one pracę jako powietrznej pompy ciepła zasysającej powietrze z
    zewnątrz lub umożliwiającego podłączenie obiegu kolektora w celu zwiększenia
    ich wydajności i wykorzystania energii przy bardzo niskich temperaturach
    powietrza na zewnątrz. Tyle, że połączenie z kolektorewm jest mało opłacalne
    ze wzgledu na okresowe uzyski ciepła. Grunt czy powietrze na zewnątrz dają
    mimo wszystko większe możliwości, bo uzysk ciepła przez całą dobę.