    From: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: PV - produkcja dzisiaj
    Date: Thu, 01 Jun 2023 19:56:09 +0200
    <o...@l...harvard.local> <20230530215927.5701e5e1@mateusz>
    <u571o9$s0n$1$lisciast@news.chmurka.net>
    <2...@m...lan>
    <u58af8$o6q$1$lisciast@news.chmurka.net>
    <2...@m...lan> <AoSdM.79474$y_R9.62905@fx15.ams1>
    <2...@m...lan> <2RZdM.10973$4W15.5179@fx14.ams1>
    <2...@m...lan>
    <o...@l...harvard.local>
    <2...@m...lan>

    W dniu .06.2023 o 16:58 Mateusz Viste <m...@...invalid> pisze:

    > Po pierwsze, cena energii ostro spada w niedzielę. Jest wówczas niemal
    > 2x niższa od pozostałych dni. Zakładam, że w ten dzień potrzeby są
    > mniejsze, a prawo popytu i podaży robi swoje. Sumaryczna produkcja
    > jednak wcale nie spadła dwukrotnie, tylko o jakieś 15%. Spodziewałem
    > się tutaj jakiejś liniowej zależności, a tak nie jest. Skąd tak
    > gwałtowne wahania ceny przy relatywnie niewielkich zmianach popytu?

    Bo jest nadwyżka energii u nas i w całej sieci.
    Były 2-3 weekendy gdy PSE musiała płacić odbiorcom w EU za eksport swojej
    energii.
    Każdy miał nadwyżkę i nikt nie chciał importu.
    Dodatkowo dochodzi polityka.

    > Po drugie, wiatr. Przeglądając historię wykresów zauważam, że jest
    > bardzo ugodowy, bo wieje wtedy, kiedy energia jest droga - czyli albo
    > podczas dużego zapotrzebowania energii, albo kiedy słońce słabo świeci
    > (noc, pochmurny dzień, zima...). To taki pozytywny przypadek matki
    > natury, czy też farmy wiatrowe są jakoś na bieżąco regulowane?

    Duże farmy wiatrowe tak jak i duże farmy PV są wpięte do sieci wysokiego i
    średniego napięcia. Można ich produkcję regulować "zdalnie" - tj
    ograniczać wytwarzanie energii gdy jest "górka".
    Prosumentów tak się nie da, wbrew temu co tutaj niektórzy piszą.
    Duzi gracze - Tauron, PGE i inni mają swoje farmy (PV i wiatrowe), którymi
    zarządzają w zależności od potrzeb.
    W tym roku był tylko chyba jeden lub dwa dni gdy trzeba było wyłączyć
    niektóre duże farmy prywatne - ale tu jak pisałem w innym wątku
    dystrybutorzy będą wypłacali odszkodowania za wyłączenie.

    > Po trzecie, ta stabilność w produkcji energii z węgla. Elektrownie
    > węglowe pyrkają sobie spokojnie na wolnych obrotach, a wszystkie górki
    > zapotrzebowania pokrywa OZE, w postaci głównie słońca i wiatru.
    > Zastanawia mnie to idealne dopasowanie całości - słońce i wiatr dają
    > prawie zawsze idealnie tyle energii, ile potrzeba do uzupełnienia
    > węgla - tzn. modulacja węglowa jest z reguły znikoma.

    Zobacz produkcję z węgla w zimie.
    Widzę, że zakładasz, że w PSE siedzą idioci i biorą co im "Pan Bóg da".
    Oni naprawdę śledzą pogodę, słońce, wiatr, mają swoje własne prognozy.
    Wiedzą lepiej niż ja ile moja instalacja da dzisiaj energii.
    To, że się zastanawiasz "nad idealnym dopasowaniem całości" świadczy, że
    robią swoje i nie przejmują się bzdurami na "portalach".
    Ten system (OZE) działa już ładnych parę lat i w dodatku działa coraz
    lepiej. Śledź ten portal co zalinkowałem to sam do takich wniosków
    dojdziesz.

    > Generalnie rzecz biorąc wydaje mi się, że te wykresy przedstawiają nie
    > tyle możliwości produkcyjne energii, co zapotrzebowanie na nią.

    Te wykresy pokazuję dokładnie produkcję energii.
    Szacunkowe zapotrzebowanie masz na stronach PSE, np. tu:
    https://www.pse.pl/dane-systemowe/funkcjonowanie-kse
    /raporty-dobowe-z-pracy-kse/zapotrzebowanie-mocy-kse

    > Brakuje
    > wykresu z potencjałem energotwórczym, czyli "ile bylibyśmy w stanie
    > wyprodukować energii każdą z poszczególnych technologii gdyby
    > zapotrzebowanie na prąd przewyższało możliwości produkcyjne systemu".
    > Taki wykres pozwoliłby stwierdzić, kiedy i na jak długo panele
    > słoneczne leżą w polu niepodłączone, albo wiatraki na morzu stoją
    > bezczynnie.

    Niczego nie brakuje, poklikaj na portalu PSE.
    Link powyżej.

    TG